Учені відкрили планету в іншій галактиці

Астрономи відкрили першу планету, що утворилася за межами нашої галактики.
Астрономи вперше відкрили планету, що утворилася за межами нашої галактики. Планета, схожа на Юпітер, обертається навколо зірки, що колись входила до складу карликової галактики, яку пізніше поглинула наша галактика, Чумацький Шлях. Зоряна система, яка пережила цей процес, розташована в 2000 світлових років від Землі, у сузір'ї Піч у Південній півкулі, й була відкрита за допомогою телескопа в Чилі. Зірка, яку позначають як HIP 13044, наближається до кінця свого життєвого циклу. Раніше астрономи різними способами виявили близько 500 схожих на Землю планет за межами Сонячної системи - так званих «екзопланет». Проте всі відомі до цього часу планети зароджувалися в межах Чумацького Шляху. А тепер вдалося розгледіти небесне тіло, яке розташоване на орбіті однієї із зірок «потоку Хелмі». Про цю групу зірок відомо те, що в минулому вони утворювали окрему невелику галактику. Наша галактика поглинула її 6-9 мільярдів років тому. Нововідкрита планета велика, важить як мінімум в 1,25 рази більше за Юпітер. Вона обертається на невеликій відстані від своєї зірки - період обертання становить лише 16,2 дня. Така планета могла утворитися лише на початку циклу існування зоряної системи, тобто до того, як система стала частиною нашої галактики, говорять учені. «Уперше астрономи зафіксували планетарну систему в зоряному потоці позагалактичного походження. Це космічне злиття зробило позагалактичну планету досяжною для нас», - сказав учасник дослідження Райнер Клемент з Інституту астрономії імені Макса Планка в Гейдельберзі (Німеччина). Доктор Роберт Мессі з Королівського астрономічного товариства Великобританії пояснив наукову цінність відкриття так: «Є всі підстави вважати, що планети насправді часто трапляються по всьому Всесвіту - не лише в нашій галактиці Чумацький Шлях, але й у тисячах мільйонах інших галактик. Однак непохитні докази цього у нас з'явилися вперше». На прикладі зоряної системи HIP 13044 також можна спостерігати, що у віддаленому майбутньому очікує і на нашу Сонячну систему. Зірка HIP 13044 вичерпала запас водню в своєму ядрі, потім сильно розширилася, перетворившись на «червоного гіганта». При цьому могли бути знищені невеликі тверді планети, що оберталися на невеликій відстані від неї. Після цього зірка знову стиснулася. Планета, яку відкрили вчені, очевидно, вціліла завдяки тому, що була більша і знаходилася далі від свого сонця. «Це відкриття особливо інтригує, якщо врахувати, що наше Сонце теж, як очікують, приблизно через 5 мільярдів років стане червоним гігантом», - зауважив керівник дослідницької групи, доктор Джоні Сетіаван, що також працює в Інституті астрономії імені Макса Планка. Відкрили нову планету методом «радіальної швидкості» - астрономи фіксували невеликі коливання на зірці, викликані притяганням планети. Коливання спостерігали за допомогою телескопа Ла Сійя Європейської південної обсерваторії в Чилі.

За матеріалами Би-Би-Си