Магнітний резонанс йде на зміну детектору брехні - Наука - dt.ua

Магнітний резонанс йде на зміну детектору брехні

21 січня, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №2, 21 січня-28 січня

Брехунів видає мозок, з’ясували американські вчені. «Зрадлива» активність певних ділянок мозку красномовно свідчить про те, що людина бреше...

Брехунів видає мозок, з’ясували американські вчені.

«Зрадлива» активність певних ділянок мозку красномовно свідчить про те, що людина бреше. Тому альтернативою традиційним детекторам брехні може стати техніка магнітного резонансу, вважає Скотт Фаро з Пенсільванського університету Темпл.

Детектор брехні вимірює фізіологічну відповідь організму на стрес, яким і є брехня. Прибічники поліграфа запевняють, що досвідчений оператор практично безпомилково виявляє піки дихальної активності, тиску крові і потовиділення.

Американська академія наук, навпаки, дійшла висновку, що це дуже ненадійний спосіб виявлення брехунів, оскільки за належного тренування можна навчитися тримати себе в руках і нічим не видати.

Однак із магнітним резонансом цей номер не пройде, гадає Фаро. Він провів експеримент, у якому взяли участь одинадцять добровольців. Шести з них дали вистрілити з іграшкової рушниці, а потім розповісти, як це відбувалося. При цьому за їхнім мозком пильно спостерігали, використовуючи техніку функціонального магнітного резонансу, потім кожен пройшов через поліграф. П’ятеро стрільців не піддавали тим же процедурам.

Обидва тести виявили брехунів і визначили тих, хто казав правду. Виявилося, що в процесі брехання істотно підвищується активність лобової, скроневої та лімбічної часток мозку і деяких інших його областей. Ось цю активність, на думку автора роботи, сховати не допоможуть ніякі тренування. Отже, засіб цей значно надійніший від поліграфа.

Аналогічні дані отримав Деніел Ланглебен із Пенсільванського університету, у ролі об’єкта дослідження у нього виступали картярі.

Однак необхідні подальші дослідження, щоб порівняти результати детектора брехні і магнітного резонансу. До того ж техніка для магнітного резонансу коштує чимало, а тому про широке її застосування поки не може бути й мови — повідомляє агентство «Інформ Наука».

Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >