Із інкубатора — в майбутнє - Наука - dt.ua

Із інкубатора — в майбутнє

2 березня, 2018, 18:33 Роздрукувати Випуск №8-9, 3 березня-16 березня

Як школяреві пройти з пункту А в пункт Б для відкриття власного бізнесу.

© Василь Артюшенко, DT.UA

Шлях від втілення ідеї до отримання прибутку підкажуть економісти, юристи, маркетологи

Американський програміст і підприємець Марк Цукерберг створив Facebook у 19 років і став наймолодшим мільярдером світу. Про успішну кар'єру мріють тисячі талановитих українських підлітків. І тепер у юних винахідників з'явилася надійна підтримка. У Києві відкрився перший державний бізнес-інкубатор для школярів UF Incubator (Ukrainian Future Incubator). Створено його на базі Національного центру "Мала академія наук України". 

"Нас надихнули виставки, на яких юнаки й дівчата щорічно презентують до 500 проектів і макетів, — розповів керівник бізнес-інкубатора Віталій Лісовий. — Десятки проектів школярів, як ми переконалися, становлять конкуренцію дорослим, навіть з ученим ступенем. Однак у юних винахідників немає потрібних знань і навичок для створення бізнес-плану проекту, пошуку партнера або інвестора. Дається взнаки відсутність економічної і юридичної освіти. В UF Incubator, крім занять у лабораторії прототипування, школярам дадуть покрокову інструкцію для відкриття успішного бізнесу в різних сферах економіки. Особливою фішкою стануть зустрічі з відомими підприємцями".

Перші бізнес-інкубатори для школярів з'явилися у 1950-х роках в Америці. Нині їх близько півтори тисячі. Особливо просунуті в цьому напрямі країни Європейського Союзу — Естонія, Фінляндія, Польща. В Україні поки що 10 бізнес-інкубаторів, які спеціалізуються в одній сфері — через відсутність багатофункціональної бази для експериментів. 

У столиці таку базу знайшли. Заняття планують проводити на Чоколівському бульварі, 13 — це приміщення колишнього кінотеатру "Єреван", його вже інтенсивно реконструюють. І це добре, що кінотеатр не перетворили на ще один торговий центр. На початку наступного навчального року тут відкриється лабораторія прототипування, де втілюватимуться нові макети й прототипи проектів. Лабораторію оснащено новітнім обладнанням: 3D-принтери, фрезерні, лазерні верстати, паяльні станції, ріжучий плотер. Визначено основні напрями: робототехніка, приладобудування, електроенергія, програмне забезпечення, екологія. 

"Райський сад" і робот із людською душею

Хто ж може претендувати на заняття в бізнес-інкубаторі майбутнього? Зовсім не обов'язково навчатися у престижному ліцеї або відвідувати Малу академію наук. У виняткових випадках приймуть навіть студентів. Головне — щоб проект вразив оригінальністю, затребуваністю. Втім, як помітили керівники проектів, захопливі ідеї в юних винахідників зазвичай з'являються в 14 років. Причому якщо раніше переважали представники сильної статі, то нині спостерігається повна гендерна рівність. 

Із кількома проектами претендентів у бізнес-інкубатор ми ознайомилися в лабораторії НЦ "МАН України" — "МАНлаб". Дев'ятикласник політехнічного ліцею НТУУ "КПІ" Сергій Лисін продемонстрував макет "Робот-пожежник із системою наведення на базі комп'ютерного зору". Робот реагує на певні кольори, завдяки чому визначає оптимальний кут потоку води для гасіння пожежі, працює з відстані 50 метрів. Його краще застосовувати в лісах, на нафтобазах. "Першими моїми задумами були робот-сапер і робот-рятувальник, — розповідає Сергій. — При цьому вони повинні володіти моральними якостями. Погодьтеся, не кожна людина кинеться на мінне поле, ризикуючи життям. Гадаю, з досвідом і знаннями я втілю ці ідеї в життя. Головний критерій, яким я керуюся в пошуках ідей, — максимальна користь для людини".

малая академия наук_2
Василь Артюшенко, DT.UA

Чотирнадцятилітній Данило Коваленко пропонує нову технологію утилізації шин. Охолоджувати шини можна рідким азотом, поки вони не стануть крихкими, а потім усе подрібнювати ультразвуком. Сировина придатна для повторного використання у виробництві. 

Учениця 11-го класу київської школи № 279 Світлана Шугайло з дитинства захоплюється ботанікою. На проект "Створення монастирського саду "Райський сад" її надихнув занедбаний службовий дворик у Києво-Печерській лаврі. "Оддалік центральних алей, він міг би стати комфортним місцем для відвідувача, де той насолодиться ароматами саду і знайде спокій, — вважає Світлана. — Я орієнтувалася на рослини, що згадуються в Біблії, вивчала інші джерела. Приміром, у "Повісті минулих літ" згадується: коли ченці їхали в Київ, їх пригощали малиною. Тому в саду посадила малину, арки прикрасила трояндами, основне дерево — яблуня, є ділянка лікарських рослин: м'ята, лаванда, ромашка. У центрі — фонтан, без надмірного декору". Втім, сам макет, завбільшки як ноутбук, душевний і умиротворений. 

Серед інших проектів — "Установлення автономних джерел енергії як спосіб зменшення енерговитрат у метро" (Артем Денисюк), "Метод виміру сили натягу сталевого троса з допомогою лазерного променя" (Олександр Данилевич), "Комбіновані методи добування сполук миш'яку з природних вод" (Ганна Гусь), "Використання тропічних і субтропічних рослин у вертикальному озелененні" (Світлана Деребера), "Архітектура сучасних енергоефективних споруд" (Іванна Папушенко).

Конкурсний відбір в "Інкубатор майбутнього" розпочнеться влітку. В кожній групі навчаються 5—7 винахідників. А може, хтось здивує таким проектом, що всю увагу приділять лише йому. Заняття триватимуть від трьох до десяти тижнів. Основні курси: бізнес-планування для стартапів, маркетинг для підприємців, презентаційні навички, проектний підхід, лідерство та бізнес-англійська.

малая академия наук_4
Василь Артюшенко, DT.UA

Лекторами запросили педагогів КНУ ім. Т.Шевченка і НТУУ "КПІ" ім. І.Сікорського. Перший тренінг, "Основи сучасного бізнесу", провела кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародного бізнесу Інституту міжнародних відносин КНУ ім. Т.Шевченка Вікторія Карп. Фахівець в інноваційному маркетингу, вона запропонувала юнакам і дівчатам створити рекламні слогани для своїх винаходів. На черзі — семінари із захисту інтелектуальної власності, психології інвестора тощо.

До речі, керівник UF Incubator Віталій Лісовий спочатку спеціалізувався на перекладі англійських та італійських текстів. Потім вивчав підприємницьку діяльність, об'їздив багато країн, де спілкувався з молодими винахідниками. Тому упевнений, що шкільний бізнес-інкубатор — унікальне місце, де, володіючи ідеями й наполегливістю, можна почати свій бізнес із нуля, отримавши консультації фахівців і вивчаючи досвід підприємливих людей. Це стартовий майданчик для формування нового покоління випускників, які гідно представлять свою продукцію на міжнародному ринку.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Останній Перший Популярні Усього коментарів: 2
  • Anatoliy Anatoliy 3 березня, 11:33 Та показуха все це, а дітей шкода. Не здатна МАН на якісь наукові розробки. Все це заохочувальна творча робота, яка має на меті профорієнтацію школярів. Який саме власний творчий доробок школярів в цих роботах - невідомо. Поки ми не почнемо називати речі по-справжньому, а не морочити комусь голову - зрушень не буде. згоден 1 не згоден 0 Відповісти Цитувати ДякуємоПоскаржитись Ternarous Ternarous 8 березня, 00:36 Окозамилювання -- давня радянська традиція. Дещо схоже було в КПІ, коли я там вчився ще в радянські часи. Тоді це називалось "наукова робота студентів". Для студентів вона зводилась до проблеми, звідки б що-небудь таке переписати, щоб "пройшло". згоден 0 не згоден 0 Цитувати ДякуємоПоскаржитись
Випуск №22-23, 15 червня-21 червня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво