ІНФОМАГІСТАЛЬ

Полювання на гени неандертальців На результати ретельного дослідження генотипу сучасної людини еволюціоністи й антропологи покладали великі надії...

Полювання на гени неандертальців

На результати ретельного дослідження генотипу сучасної людини еволюціоністи й антропологи покладали великі надії. Як з’ясувалося, не даремно. Стаття Алана Темпльтона, фахівця з популяційної біології Вашингтонського університету, опублікована в березневому номері журналу Nature, викликала велике зацікавлення не лише з боку вузьких фахівців. Темпльтону вдалося простежити зв’язки сучасної цивілізації з Африканським континентом, які виявилися складнішими, ніж це вважалося раніше, а також уточнити місце стародавнього неандертальця в еволюції сучасної людини. Дослідження американця повністю підтвердили, що прабатьківщина сучасної людини — Африка. Проте паралельно вдалося з’ясувати, що в історії розвитку людства було два періоди масової міграції з континенту — перша відбулася півмільйона років тому, а друга — зовсім «нещодавно», лише 100 тисяч років тому. При цьому, як з’ясувалося, під час другої «навали» африканські кочівники не витіснили повністю неандертальців, які на той момент населяли Європу й західну Азію, як ще донедавна запевняло багато вчених. Тому гени неандертальців — гілки еволюції людини, яка вважалася тупиковою, — можуть виявитися в більшості сучасних європейців і в значної частини азіатів.

І все ж до 90 відсотків геному сучасної людини «програмувалося» безпосередньо в Африці. Щоправда, людські популяції Африки й Європи не були ізольованими одна від одної, як вважали раніше, а щонайменше протягом 600 тисяч років інтенсивно обмінювалися генетичним матеріалом. Звісно, для того, щоб зробити остаточні висновки, вченим доведеться провести додаткові дослідження, проте можливість «приміряти» теорії, які раніше вважалися альтернативними, дуже вже спокуслива.

Силіконова Саксонія

Колапс комунізму, крім усього іншого, приніс Східній Німеччині і крах досить розвиненої на той час комп’ютерної промисловості. Тисячі фахівців із мікроелектроніки, які спеціалізувалися в епоху панування Рад на піратському тиражуванні західних технологій, опинилися за кермом приватних таксі чи на блошиних ринках. І ось тепер чергова криза, цього разу глобальної економіки, і передусім комп’ютерних технологій, надала їм реальний шанс повернутися до своїх колишніх професій. Так, приміром, значний виробник мікропроцесорної техніки Infineon Technologies AG, скоротивши понад 5000 своїх працівників у всьому світі, в Німеччині оголосив про відкриття 1000 нових робочих місць. Advanced Micro Devices Inc., яка закрила в Техасі два своїх заводи й скоротила 2300 американських службовців, відразу запропонували робочі місця 450 німцям (на додачу до вже наявних 1 855).

Небаченому розквіту Силіконової Саксонії, як уже встигли охрестити цей регіон західні журналісти, сприяли такі чинники: наявність виробничих потужностей і надлишок кваліфікованої, дешевої й нерозбещеної робочої сили. «Мій робочий тиждень триває 45 — 50 годин, — говорить інженер, який розпочинав свою кар’єру 1979 року і нині радий можливості очолювати відділ чисельністю 44 чоловіки. — Слава Богу, профспілки поки що не заперечують». У результаті вже 85 компаній, переважно з іноземним капіталом, об’єдналися в торгову асоціацію Silicon-Saxony.net. Під кінець року кількість її членів, за прогнозами, сягне 125. А зараз у невеликих мобільних бізнес-інкубаторах навколо Дрездена працевлаштовано понад 20 тисяч чоловік. Технічний університет, заснований ще 1828-го, забезпечує своїми випускниками до 10 відсотків усієї робочої сили Дрездена. І все-таки рівень безробіття в місті торік становив 14 відсотків, що, звісно, за східнонімецькими мірками, вважається досить низьким.

Космічний дальтонізм

Не встигли астрономи з університету Джонса Хопкінса оголосити, що з боку наш Всесвіт бачиться зеленим, як знайшлися ентузіасти, котрі вирішили це твердження експериментально перевірити. І, як з’ясувалося, не даремно, бо, змішуючи спектри 20 тисяч окремих галактик, одержати зелений так більше й не вдалося. Зате Карл Глейзбрук та Іван Балдрі одержали дуже ніжний відтінок бежевого кольору. Більше того, їм пощастило знайти методологічну помилку в експерименті своїх колег, у результаті чого будь-який спектр відчутно зсувався у бік зеленого кольору. Хоча насправді колір нашого Всесвіту дуже близький до білого, тому можливість будь-яких перекручувань залишається вкрай високою. Отож цілком ймовірно, що найближчим часом чергові експериментатори побачать наш Всесвіт у новому забарвленні.

Добірку за матеріалами зарубіжної преси підготувала