«ВАШІ НАКАЗИ, ПАНОВЕ, НЕДІЙСНІ» ЕКІПАЖ УКРАЇНСЬКОГО СУДНА «ПРОРВІН» ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ПІДКОРЯТИСЯ ВІТЧИЗНЯНОМУ СУДНОВЛАСНИКУ

Поділитися
Конфлікт навколо земснаряда «Прорвін», що триває з листопада минулого року, усе ще далекий від розв’язання...

Конфлікт навколо земснаряда «Прорвін», що триває з листопада минулого року, усе ще далекий від розв’язання. І якщо він не буде залагоджений, то може вилитись у великий скандал, або, що навіть гірше, скінчитися продажем із молотка цього унікального судна. На жаль, про мирне розв’язання суперечки годі й говорити. Тим часом судно, яке перебуває в Болгарії, сьогодні вийшло з-під контролю держави і повністю опинилося в руках болгарської агентської фірми Cosmos Shipping Ltd. Спроби Мінтрансу й українських правоохоронних органів змінити ситуацію поки що нічим не увінчалися. Річ у тім, що екіпаж земснаряда «Прорвін» відмовляється виконувати накази власника судна, яким є держава Україна, і підпорядковується лише болгарській компанії.

Докладно про конфлікт навколо земснаряда «Прорвін» «Дзеркало тижня» уже повідомляло (№8 від 24.02.2001 р.). Нагадаю коротенько суть справи. Судновласник, Ізмаїльський район водних шляхів, торік відправив «Прорвін» на ремонт у Миколаїв, а звідти в Болгарію. Водночас грошей на те, щоб привести судно до ладу, не було. Тоді й з’явилися два контракти з Cosmos Shipping Ltd. — на ремонт і менеджмент, які потім були визнані кабальними для української сторони. Відповідно до цих документів, підписаних у березні 2000 р., болгари зголошувалися відремонтувати судно з тим, щоб узяти його в управління, запустити в роботу і за рахунок зароблених коштів погасити кредит, узятий ними на ремонт. У разі невідшкодування витрат Cosmos Shipping Ltd., контракт (термін якого закінчувався 31 грудня 2000 р.) подовжувався автоматично. З огляду на те, що погашення боргу залежало від самої компанії, судно могло перебувати в її руках до нескінченності. Більше того, у цей період фірма обіцяла сплачувати судновласникові за роботу його земснаряда лише 10 тис. дол. на місяць (за середньої тайм-чартерної ставки для суден аналогічного типу близько 6 тис. дол. на добу).

Після підписання контрактів події розгорталися так. Болгари, як і обіцяли, відремонтували судно на совість, не шкодуючи, як то кажуть, коштів. А ось із роботою виявилося складніше. Минав місяць, другий, третій, а земснаряд залишався стояти непорушно в порту Варна, обростаючи новими витратами, а точніше — боргами. Тим часом начальник структурного підрозділу Ізмаїльського району водних шляхів ДП «Укрводшлях» (за яким числився «Прорвін») подовжує з Cosmos Shipping Ltd. термін дії контракту на попередніх кабальних умовах і віддає болгарам земснаряд в управління ще на один рік. І це буквально за чотири дні до виходу наказу про ліквідацію самого структурного підрозділу. Після цього міністр транспорту видає наказ про передачу «Прорвіна» з балансу ДП «Укрводшлях» на баланс ДП «Чоразморшлях». Ось із цього документа все й почалося.

Переговори закінчилися нічим

Новий судновласник «Чоразморшлях» відмовився визнавати кабальні контракти. У свою чергу менеджер Cosmos Shipping Ltd., в управлінні якого перебував «Прорвін», вирішив не визнавати судновласника. Він забрав суднові документи й обіцяв їх віддати, якщо «Чоразморшлях» надасть банківські гарантії про те, що всі його витрати по судну, з урахуванням втраченої вигоди, будуть оплачені. Однак «Чоразморшлях», не пристаючи на жодні умови, вирішив узяти судно в своє управління. До справи підключилася Одеська обласна прокуратура. Після поїздки в Болгарію вона встановила, що із судновими документами не все гаразд: судячи з зазначених у них дат, їх видали заднім числом і вони містили суперечливі дані. Прокуратура невдовзі подала позов в одеський арбітраж, і суд визнав «Свідоцтво про право плавання під Державним прапором України» і «Свідоцтво про право власності на судно» недійсними. 22 березня 2001 р. було видано нові документи на ім’я нового судновласника — «Чоразморшлях». Але болгарські офіційні органи, яким їх було подано, із висновками не квапилися.

«Прорвін» тоді вже був задіяний на днопоглиблювальних роботах у портах Варна і Балчек. Ці роботи для Болгарії — частина досить великого проекту, під який ЄБРР виділив гроші. Тож міністерство транспорту Болгарії організувало тендер. І Cosmos Shipping Ltd., виставивши український земснаряд, його виграв. До речі, «Чоразморшлях» у ньому теж брав участь, іншим судном, але програв. Загалом, на той час ситуація з «Прорвіним» помітно змінилася — судно після кількох місяців простою нарешті було при ділі і почало щось заробляти. Однак відносини між менеджером і судновласником залишалися незмінними. Які гроші заробляв «Прорвін», останньому не було відомо. Незначна сума, яку йому мали сплачувати, не перераховувалася. Та проблема не лише в цьому. Незабаром ці роботи будуть завершені. Що далі? На жаль, обидві сторони анітрохи не просунулися по шляху врегулювання конфлікту. У середині березня всі учасники спору зустрічалися в міністра транспорту України. Результат — нуль. Про це свідчить лист Cosmos Shipping Ltd. на адресу Президента України та прем’єр-міністра, надісланий після зустрічі.

«Нехтування українською стороною міжнародними правовими нормами економічного співробітництва, — йдеться в ньому, — робить незаперечним наше право звернутися за розв’язанням спору, відповідно до договору, в торгово-промислову палату в Болгарії»... Далі підкреслюється: «Сума прямих, уже зазнаних, збитків становить понад 2 млн. дол., що перевищує вартість судна, і відповідно до законодавства Болгарії, виникає спір про річ — про судно». Йдеться про те, що до судна може бути пред’явлений позов, і щоб його задовольнити, воно може бути виставлене на аукціон. Водночас болгарська компанія зазначає: «Висловлювані на нашу адресу умовиводи про «прагнення забрати» судно шляхом необгрунтованого завищення боргових зобов’язань не узгоджується з фактичними обставинами справи».

Що стосується суми боргу, то це дуже цікаве питання. По суті, сьогодні саме борг і є предметом спору. Вартість ремонту «Прорвіна», за контрактом, укладеним у березні 2000 р., — 370 тис. дол. Термін — 50 днів. Cosmos Shipping Ltd., за їхніми ж даними, ремонтував «Прорвін» до жовтня і витратив на нього близько 500 тис. дол. «Чоразморшлях» вимагає, щоб менеджер надав йому оригінали документів, які підтверджують дорогий ремонт, а Cosmos Shipping Ltd. відмовляється на тій підставі, що вони існують у єдиному примірнику і з ними можна ознайомитися лише в Болгарії. Інша стаття витрат пов’язана з утриманням судна й екіпажу. Болгарська фірма не могла знайти «Прорвіну» роботу, і він простояв у порту Варна до березня 2001 р., нарощуючи додаткові витрати. Тепер ця сума теж стає предметом спору, бо екіпаж, який погоджує витрати по судну, перебуває поза контролем судновласника.

Одне слово, Cosmos Shipping Ltd. невдовзі зрозумів: причин, щоб встати з-за столу переговорів і більше за нього не сідати, більше, ніж можливостей домовитися. І сьогодні болгари, що погрожували санкціями українській стороні, вирішили діяти інакше. Шляхом впливу на наших чиновників з допомогою наших же громадян, тобто членів екіпажу.

Екіпаж проти міністерства

Слід сказати, що в цьому конфлікті екіпаж, чиї інтереси зачеплено не меншою мірою, ніж усіх решти, став на бік болгарської сторони. Вона ж вихід із такого становища вбачає у скасуванні наказу Мінтрансу і передачі судна зовсім іншому судновласнику — ДП «Устьдунайводшлях», нещодавно створеному на базі ліквідованого Ізмаїльського району водних шляхів (колишнього судновласника «Прорвіна»). Воно, хоч як дивно, готове взяти на себе виконання всіх зобов’язань за кабальними контрактами. Що цікаво, болгари свою позицію пояснюють не лише невиконанням українською стороною умов контракту. Вони, виявляється, стурбовані тим, що «Чоразморшлях» на українському ринку днопоглиблювальних робіт, із їхньої точки зору, перетвориться після передачі йому «Прорвіна» на панівного монополіста, а це є грубим порушенням антимонопольного законодавства України.

Отож члени екіпажу, всі 21 чоловік, подали скарги в Московський райсуд м. Києва на неправомірні дії міністра транспорту України. І вимагають скасувати наказ про передачу «Прорвіна» «Чоразморшляху». Вони вважають, що наказ порушив їхні трудові права. Які — не пояснюють. Вони пишуть: передача землесоса — грубе порушення антимонопольного законодавства, і тепер «Чоразморшлях» стає монополістом. Як доказ члени екіпажу наводять дані про кількість в Україні такого роду підприємств і кількість у них одиниць такої техніки. Пишуть про те, що під час процедури ліквідації (Ізмаїльської ділянки водних шляхів) не можна було чіпати ліквідаційну майнову масу, тобто «Прорвін». І про багато чого іншого. Про те, що навряд чи, за великим рахунком, може турбувати рядових моряків. Щоправда, наприкінці своєї скарги вони повідомляють, що якби судно залишалося в «Укрводшляху», то їх не звільнили б через ліквідацію Ізмаїльської ділянки. А так вони втратили роботу, і перспектива влаштуватися за фахом на морському транспорті дуже для них мала. Тим часом, судячи з листів начальника «Чоразморшляху» пана Валькова і начальника Держдепартаменту морського та річкового транспорту України пана Зубкова, екіпажу не раз пропонували перейти на роботу в «Чоразморшлях», але він відмовився.

Поза державним контролем

Загалом у спорі навколо «Прорвіна» слово тепер за суддею Московського райсуду м. Києва І.Пановим. Яким буде вердикт, слід гадати, стане ясно найближчим часом. Принаймні представники Мінтрансу в судовому засіданні, що відбулося минулого тижня, просили суддю, який оголосив перерву до 30 травня, якнайшвидше розглянути цю справу, бо судно перебуває в Болгарії поза державним контролем. Тоді як держава відповідальна за своє судно й екіпаж. Річ у тім, що на період розгляду скарги суд призупинив дію наказу Мінтрансу. І ця тимчасова пауза вже зробила свою справу. Тепер капітан судна Меньшиков на факси з України від ДП «Укрводшлях» і ДП «Чоразморшлях» відповідає: «Шановні панове, ваші накази та розпорядження недійсні... З питаннями прошу вас звертатися до менеджера — компанії Cosmos Shipping Ltd., в оперативному підпорядкуванні якого перебуває судно й екіпаж, відповідно до чинного контракту і виконання державного замовлення на проведення робіт».

Державним замовленням капітан називає проект із днопоглиблювальних робіт у портах Болгарії, про який ішлося вище. Взагалі слід зазначити, що ця обмовка, вочевидь, не випадкова. Екіпаж у Болгарії почувається набагато краще, ніж в Україні. Як випливає з його листа на адресу Мінтрансу, МЗС і Генпрокуратури, він просить посприяти в отриманні болгарського громадянства, на випадок якщо «їхні проблеми не знайдуть розуміння і вирішення і вони не потрібні Батьківщині». Аби зрозуміти, в чому їхні проблеми, наведу одну лише цитату з їхнього листа, що коментарів, гадаю, не потребує. Отже, екіпаж, звертаючись до офіційних органів України, просить «захистити трудові права колективу, зберігши цілісний працездатний екіпаж, захистити інтереси іноземного інвестора, що дає роботу, а головне, платить за неї, забезпечуючи зайнятість і надходження коштів на підприємство і в бюджет держави»...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі