У Раді можуть зареєструвати законопроект, спрямований на підвищення її ефективності

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
У Раді можуть зареєструвати законопроект, спрямований на підвищення її ефективності Слабка працездатність Ради давно стала "притчею во язицех"
Парламентські рішення внутрішнього характеру пропонується приймати не конституційною, а звичайною більшістю.

У найближчі дні у Верховній Раді України може бути зареєстрований проект закону, спрямований на поліпшення роботи парламенту, пише в своїй статті для DT.UA депутат шостого скликання Верховної Ради Юрій Ганущак.

За його словами, слабка працездатність Верховної Ради давно стала "притчею во язицех". Причина тому – не тільки в якості депутатського корпусу, адже український парламент демонстрував низький коефіцієнт корисної дії в усі часи. Проблема підвищення ефективності законодавчого процесу набула такої гостроти, що близько року тому над нею працювала навіть місія Європарламенту, яка представила Раді низку справедливих, але нездійсненних в нинішніх реаліях рекомендацій.

"На сьогоднішній день важливо знайти рішення, які покращують роботу українського парламенту, не виходячи за рамки чинної Конституції. Рішення запропоновано. Група депутатів виявила бажання підтримати відповідний законопроект. Є надія, що він днями буде зареєстрований у ВР. Черга за парламентом", – йдеться в статті.

Ганущак, зокрема, звертає увагу на те, що норма ст. 91 Конституції України, яка встановлює, що "Верховна Рада України приймає закони, постанови та інші акти більшістю від її конституційного складу, тобто не менше ніж 226 голосами народних обранців, є практично найбільш жорсткою серед подібних в більшості демократичних держав.

"Можна скільки завгодно апелювати до дисциплінованості та відповідальності народних депутатів, але такі умови є занадто важкими з огляду не тільки на додаткові функції депутатів (наприклад, участь у офіційних делегаціях), а й чисто фізіологічні потреби", вказує він.

Екс-депутат вказує, що у зазначеній статті 91 Конституції фігурують "закони, постанови, інші акти", тобто - юридично значимі документи, обов'язкові для виконання третіми особами. У той же час, такі етапи як внесення до порядку денного, прийняття у першому читанні, прийняття у другому читанні, прийняття поправок є не актами, а рішеннями Верховної Ради, які мають внутрішній характер.

"Тому такі рішення, крім голосування в цілому за проект закону, постанови чи іншого акту можуть ухвалюватися не конституційною, а іншою більшістю. Чи то від числа зареєстрованих на засіданні, чи то від числа присутніх у залі, реально - вставлених у гніздо для голосування карток. Чи то від кількості тих, що взяли участь у голосуванні. Остання позиція виглядає найбільш привабливою для структуризації парламенту, оскільки примушує бути завжди в тонусі як більшість так і опозицію", - вказує він.

На думку автора, змінити також потрібно і інші норми регламенту. Зокрема встановити, що техніко-юридична обробка проекту здійснюється перед голосуванням за прийняття проекту в цілому (тобто момент голосування у другому читанні і в момент голосування в цілому розділяються в часі). В такому випадку перед голосуванням у цілому обговорення законопроекту проводитись не буде, що дозволить мобілізувати депутатів в окремі дні результативного голосування.

Читайте також: Рада закрилася до 14 березня

Ганущак вказує також на проблему великої кількості зареєстрованих у Раді законопроектів, які не мають законодавчої перспективи. Зараз у парламентських комітетах знаходяться тисячі законопроектів низької якості, які депутати реєструють, аби відзвітувати перед виборцями про свою нібито високу працездатність.

"Тому є сенс ввести певний фільтр для зареєстрованих законопроектів, який дозволить відсіяти левову частку законотворчого "сміття". Йдеться про запровадження процедури заповнення листа підтримки зареєстрованого законопроекту народними депутатами. Мається на увазі, що направлення після реєстрації проекту до профільних комітетів здійснюватиметься лише тоді, коли його ініціатор збере підписи депутатів не менше за кількість народних депутатів у найменшій фракції парламенту, або заручиться листом підтримки від уряду", - йдеться в статті.

На думку екс-депутата, це змусить парламентарів ретельніше працювати над своїми законодавчими ініціативами, оскільки зібрати підписи під відверто слабким документом буде непросто.

Детальніше про проблему низької ефективності роботи Верховної Ради і способи її підвищення читайте в статті Юрія Ганущака "Як перетворити законотворчість із хаосу в процес" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі