Ренате Вольвенд: Люди, здатні купити собі місця в парламенті, не повинні потрапити у верхівки виборчих списків - Політика - dt.ua

Ренате Вольвенд: Люди, здатні купити собі місця в парламенті, не повинні потрапити у верхівки виборчих списків

10 квітня, 2009, 16:17 Роздрукувати Випуск №13, 12 квітня-20 квітня

Черговий візит в Україну нових-колишніх доповідачок моніторингового комітету ПАРЄ відкладався досить довго: зі Страсбурга наші чергові позачергові вибори видавалися неминучими ще минулої осені...

Черговий візит в Україну нових-колишніх доповідачок моніторингового комітету ПАРЄ відкладався досить довго: зі Страсбурга наші чергові позачергові вибори видавалися неминучими ще минулої осені. Так і не дочекавшись їх, візит запланували на цю весну. За іронією долі, саме напередодні приїзду співдоповідачок у нашій країні дочасно оголосили про чергові президентські вибори. Окрім того, Ренаті Вольвенд і Сабіні Лойтхойссер-Шнарренбергер було презентовано президентський проект нової Конституції, призначений для експертизи Венеціанською комісією. Саме тією, яка вже висловила думку, що приймати зараз нову Конституцію України недоцільно: розумніше внести деякі конкретні зміни у чинну, але непрацюючу.

Окрім конституційної реформи, співдоповідачки під час численних зустрічей із вищим керівництвом країни, представниками неурядових організацій, журналістами найінтенсивніше обговорювали виборче законодавство та реформу судової системи. Пані Лойтхойссер-Шнарренбергер, яка вперше приїхала до нас по лінії моніторингового комітету (але неодноразово бувала тут як доповідачка у справі Гонгадзе), поїхала раніше. Тому свої запитання «ДТ» адресувало Ренаті Вольвенд, яка «моніторить» нас із 2000 року.

— Пані Вольвенд, відкладаючи свій візит до нас в очікуванні чергових позачергових виборів, на що ви розраховували? Як, на вашу думку, нові вибори можуть змінити ситуацію в нашій країні?

— Наші очікування диктуються очевидною потребою в енергійних людях та нових особах. Весь цей час ми бачили одних і тих самих суб’єк­тів. Можливо, їхні дії оптимальним чином відпо­відали інтересам держави. Але, з огляду на те, як довго вони перебували при владі (хай і на різ­них посадах і в різних комбінаціях), важко повірити, що все це справді сприяє розвиткові країни.

Я зовсім не хочу сказати, що мають піти всі ці люди, але принаймні деякі з них вимагають заміни свіжішими, молодшими, енергійнішими силами.

Інше питання — наскільки це реально. Проведення нових виборів відповідно до чинного виборчого законодавства навряд чи сприятиме вирішенню цієї проблеми. Саме тому ми вважаємо за недоцільне проведення дочасних парламентських виборів одночасно з дочасними президентськими. І, навпаки, на наш погляд, необхідно максимально ефективно використати решту часу для вдосконалення виборчого законодавства. Про що, починаючи з 2005 року, ми (з моєю колишньою колегою Ханне Северінсен) не втомлювалися повторювати.

Щоб нові вибори справді реально вплинули на розвиток ситуації, необхідно забезпечити:

— наявність багаторівневих виборчих округів;

— відкритість партійних списків;

— прозорість джерел фінансування політичних сил і окремих політиків.

На мене дуже велике враження справила розробка уніфікованого Виборчого кодексу. Її виконує робоча група ВР, яка об’єднує людей, різних за статтю, віком, соціальним статусом, політичною орієнтацією. І те, як вони знаходять спільні вирішення проблем, налаштовує нас дуже оптимістично. Очевидно, результати їхньої праці отримають високу оцінку з боку Венеціанської комісії. Проте, щоб ці напрацювання ввійшли в повсякденну українську практику, необхідна політична воля.

Втім, для проведення справді демократичних виборів в Україні, можливо, навіть не знадобиться ухвалення нового виборчого законодавства. Достатньо лише внесення окремих поправок, які стосуються реєстру виборців, удосконалення пропорційної системи, що унеможливить концентрацію всіх тих людей, котрі здатні купити собі місця в парламенті, у самій верхівці виборчого списку.

— Під час зимової сесії ПАРЄ контроль за розслідуванням справи Гонгадзе (доповідачкою в якій виступала Сабіне Лойтхойссер-Шнарренбергер) було передано в моніторинговий комітет, а також у відання Крістоса Пургурідоса, що готує доповідь про хід виконання рішень Європейського суду з прав людини (який ще 2005 року ухвалив рішення на користь удови Георгія). Під час нинішнього візиту в Україну ви зустрічалися і з генеральним прокурором, і з міністром юстиції. Чи порушувалося на цих зустрічах питання розслідування справи Гонгадзе?

— Практично не порушувалося. На самому початку нашої зустрічі з генеральним прокурором був присутній Микола Мельниченко, який передав пані Лойтхойссер-Шнарренбергер доповідь про перебіг розслідування справи Гонгадзе. Змісту доповіді я не знаю — його забрала з собою Сабіне. Єдиний аспект, який було порушено, — відсутність фінансування цього розслідування (про це сказано у вівторок, а в четвер стало відомо, що Кабінет міністрів ухвалив рішення про виділення 150 тисяч гривень ГПУ для компенсації коштів, витрачених нею на експертизу плівок Мельниченка. — Ред.)

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №39, 19 жовтня-25 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво