ДВК — «коліщатка та гвинтики» влади?

Поділитися
Влада рекрутувала своїх людей із політичних сил, котрі взагалі не увійшли до складу дільничних комісій. На закон просто не звернули уваги

Заміна членів дільничних комісій в Україні стала досить колоритним явищем. Щоб встановити контроль над ними з боку Партії регіонів та виконавчої влади, довелося замінити набагато більше персоналій, ніж в окружкомах. Для цього забракнуло технічних партій, які за результатами жеребкування потрапили в ДВК. І що ж на те влада? Вона рекрутувала своїх людей із політичних сил, котрі взагалі не увійшли до складу дільничних комісій. На закон просто не звернули уваги.

Спостерігачі громадянської мережі «Опора» виявили, що у поданнях різних партій до складу дільничних комісій в усіх п’яти округах Рівненщини фігурувало 10-15 відсотків одних і тих самих людей. «Двійниками» багаті насамперед маловідомі партії. Більше того, вони оселилися не лише в списках кандидатур до ДВК одного округу, а й у списках інших округів. Окружні комісії 152-го і 153-го виборчих округів (обидва в Рівному) вчинили славно. Більшість їх членів проголосували за те, щоб не виключати двійників зі списків подань (округ 153), або навіть не розглядали цього на засіданні (округ 152). Тим самим було проігноровано норму Закону «Про вибори народних депутатів України», згідно з якою входження особи до складу однієї комісії є підставою для дострокового припинення її повноважень в іншій (п. 3 ст. 37). Отож, використовуючи технологію «двійників» і «трійників» у десятках технічних партій, місцеві адміністрації заздалегідь спланували заміну членів комісій на слухняних людей. І вона буде продиктована поточною доцільністю. Це означає: замінимо де захочемо, коли захочемо і на кого захочемо!

156-й округ (із центром у Сарнах) прославився неабияк. Окружна комісія завершила процес утворення ДВК, не вклавшись у визначений законом термін. Бездіяльність окружкому визнав Рівненський окружний адміністративний суд. Інші окружні комісії встановленого терміну не порушили. Але це зовсім не означало, що тамтешні дільничні комісії почнуть роботу вчасно.

Відповідно до закону, вони повинні провести перші засідання не пізніше, ніж на третій день після прийняття рішення про їх утворення. Але суб’єкти виборчого процесу, які дотримуються цієї вимоги, опинилися в скромній меншості.

У 154-му окрузі (Дубно) вчасно розпочали роботу не більше 30 відсотків дільничних комісій. Решта не змогли провести першого засідання з банальної причини - відсутність більшості членів.

У 152-му окрузі термін початку роботи ДВК спливав 29 вересня. Але першого жовтня в окружну комісію надійшли лише десять протоколів та постанов із засідань. Понад 90 відсотків ДВК не повідомили про належний, законодавчо встановлений, початок роботи. Та хіба могли мовчуни зробити таке повідомлення, коли на засіданнях багатьох комісій не було кворуму?

На час написання статті телефони більшості членів, вказані у 13 доповідних, надісланих дільничними комісіями в ОВК, або недійсні, або не відповідають. Частина членів комісій не з’явилися тому, що вже працюють в інших комісіях і навіть в інших областях. Можна підсумувати: списки кандидатур для роботи в ДВК від технічних партій влада готувала в розрахунку на те, щоб їх замінювати на своїх людей.

А 153-й округ (Рівне) у процесі формування дільничних комісій став унікальним. Окружком затвердив поіменний склад ДВК. Після того від партій почали надходити подання про заміну членів дільничних комісій. Тим часом невідомі особи самостійно, непомітно, без відповідного рішення окружної комісії внесли зміни у склад ДВК. Мало того, що порушено передбачений Законом «Про вибори народних депутатів України» принцип заміни членів комісій. Чим це не підробка виборчих документів, за що передбачено кримінальну відповідальність?! «Уточнені» списки було надіслано вже безпосередньо в дільничні комісії.

Далі почалося найцікавіше. У деяких ДВК, за розпорядженням райдержадміністрацій, членів комісії замінили на представників партій, котрі навіть не брали участі в жеребкуванні. Вийшло суворе дотримання закону!

Наприклад, у дільничній комісії в селі Весняне Корецького району працюють особи, яких немає у списку членів ДВК, затвердженому окружкомом. Ці люди розповіли спостерігачам «Опори», що представляють Партію пенсіонерів, Слов’янську партію та Союз Чорнобильців України. А перелічені політичні сили через порушення процедури внесення подань не були допущені до жеребкування з визначення складу ДВК, отже - не мали права подавати своїх представників до складу дільничної комісії. Однак опинилися в ній, і то перед самим проведенням першого засідання. Координатор виборчих програм «Опори» в Рівненській області Анатолій Бондарчук переконує: «Така заміна - незаконна. У цій ситуації голова ДВК мала б не проводити засідання комісії та звернутися до окружної комісії із заявою про виявлені порушення. Але вона цього не зробила, і засідання комісії відбулося. Тим самим поставлено під загрозу демократичність волевиявлення громадян. Факт причетності до фальшування складу членів ДВК у Корецькому районі з боку представників районної влади свідчить про використання адміністративного ресурсу та чинення впливу на роботу комісії».

А на Тернопіллі, наприклад, влада скористалася трохи іншою технологією. У 165-му окрузі (Зборів) списки дільничних комісій навіть найменшого - Підгаєцького району рясніють понад сотнею немічних людей - нерухомих, інвалідів, навіть покійників 1904 року народження, поданих від маловідомих партій - Слов’янської, Партії пенсіонерів та інших. Вони відмовляються працювати в ДВК з відомої причини - не писали заяв на участь у їх роботі. І влада цими днями завершує заміну «підставок» на близьких людей, мобілізовуючи якомога більшу кількість їх.

Щоб перетворити дільничні комісії у слухняні «коліщатка та гвинтики», виконавча влада не гребує жодними засобами. З іншого боку - вона непрямо впливає на результат виборів на тій чи іншій дільниці. Формально, згідно із законом, протиправна заміна членів ДВК не є підставою для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним. Але «темні конячки», рекрутовані в комісії без належної підготовки, можуть самі порушувати виборче законодавство і ставити під сумнів волевиявлення виборців на конкретній дільниці. А вже влада, залежно від результатів виборів, вирішить, чи варто окружкому визнавати голосування там недійсним. На судове рішення, яке б визнало порушення, зважаючи на практику роботи судів останніми роками, довго чекати не доведеться.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі