До референдумів треба ставитися з обережністю і без надмірного романтизму – експерти

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
До референдумів треба ставитися з обережністю і без надмірного романтизму – експерти Неякісний закон про референдум може призвести до маніпуляцій з результатами волевиявлення українців © Ольга Кононенко, ZN.UA
У багатьох країнах референдуми призводять до передбачуваних результатів на користь владних угруповань. При розробці закону про референдум в Україні необхідно дотримуватися європейських стандартів.

У квітні Конституційний суд визнав неконституційним закон "Про всеукраїнський референдум", прийнятий ще в 2012 році. Рішення суду зупинило можливість змінювати Конституцію неконституційним способом шляхом проведення маніпулятивного національного референдуму, але разом з тим держава отримала серйозну законодавчу прогалину, пишуть у своїй статті для DT.UA Юлія Кириченко і Богдан Бондаренко, експерти Центру політико-правових реформ.

Автори нагадують, що згідно з коаліційною угодою, новий закон про референдум повинні були прийняти ще в 2016 році. Проте через бездіяльність парламенту громадяни позбавлені гарантованого їм права на участь у національному референдумі, оскільки закону, який забезпечував би реалізацію цього права, немає. Ситуація з місцевими референдумами аналогічна - ще з 2012 року.

Разом з тим, у матеріалі наголошується важливість якісного демократичного законодавства стосовно референдуму, встановлення чіткої процедури його проведення. "Достатньо згадати останні приклади маніпулятивних референдумів в Туреччині, Зімбабве, Білорусі і, нарешті, в Криму. Технології цих референдумів відрізняються, але наслідком всіх є прийняття запрограмованого рішення і істотна фальсифікація результатів. Референдум - це той інститут, до якого треба ставитися з обережністю, без надмірного романтизму", - йдеться в статті.

На думку авторів матеріалу, при врегулюванні предмета всеукраїнського референдуму за народною ініціативою необхідно встановити предметну і процедурну придатність текстів, які виносяться на референдум. Слід обмежитися винесенням на референдум тільки з одного питання і заборонити об'єднувати референдум з проведенням будь-яких національних і місцевих виборів. Порядок формування персонального складу окружних та дільничних комісій референдуму повинні забезпечити рівну кількість прихильників та опонентів питання, яке виноситься на референдум. Треба розділити інформаційне забезпечення проведення референдуму і агітацію, йдеться в матеріалі

"Вітчизняні політики говорять про потребу провести референдум про вступ України в ЄС і НАТО, про скасування мораторію на продаж землі тощо. Без врегулювання процедури легальна практика їх проведення неможлива", - наголошується в статті.

Детальніше про врегулювання законодавства про референдум читайте в матеріалі Юлії Кириченко та Богдана Бондаренка "Чи є майбутнє у референдуму в Україні?" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі