Ати-бати, йшли теледебати - Політика - dt.ua

Ати-бати, йшли теледебати

27 серпня, 2004, 00:00 Роздрукувати Випуск №34, 27 серпня-3 вересня

Між першим і другим турами президентських виборів два головних претенденти на «велике крісло» матимуть можливість продебатувати між собою у прямому ефірі, як мінімум, тричі...

Між першим і другим турами президентських виборів два головних претенденти на «велике крісло» матимуть можливість продебатувати між собою у прямому ефірі, як мінімум, тричі. Намір надати їм можливість зустрітися віч-на-віч під світлом юпітерів задекларували або планують задекларувати відразу кілька телеканалів. Адже це той майже унікальний випадок, коли суто політичний телепродукт обіцяє небувалі рейтинги. Безперечно, половина країни уважно спостерігатиме за словесною дуеллю двох діячів, одному з яких буде доручено долю країни. Ласий кусень, який, очевидно, доведеться ділити. Крім офіційних теледебатів, які, відповідно до закону про президентські вибори, зобов’язана провести Національна телекомпанія України, свої передвиборні зустрічі запланувала «Студія «1+1», а також група мережевих телеканалів («5 канал», «Тоніс» та ін.), які ведуть переговори про масштабний спільний проект. Кандидатам, очевидно, доведеться покочувати між телестудіями, оскільки ідея голови Центрвиборчкому Сергія Ківалова влаштувати єдині національні теледебати для всіх повної підтримки серед ефірних компаній поки що не здобула.

Водночас про форму та зміст цих телепроектів відомо наразі мало. Певні рамки продиктовані лише Першому національному, який є прямим виконавцем статті 62 Закону «Про вибори президента України». Ця сторінка тексту визначає, що дебати мають відбутися протягом днів, відведених на передвиборну агітацію, у прямому ефірі між 19-ю і 22-ю годинами. Кожен кандидат (на сьогодні їх, нагадаю, 26) має право за бажання взяти участь у годинній програмі лише один раз, зустрівшись не більше як з одним опонентом. Усього 13 програм. Окремо регламентовано дебати між кандидатами, які пройдуть у другий тур, — на них має бути відведено традиційні 100 хвилин. Центрвиборчком уже визначив попередні терміни виходу в ефір передвиборного серіалу — з 10 по 26—27 жовтня. Остаточні дати можуть змінюватися, адже багатьох бажаючих узяти участь у виборах усе ще можуть із різних причин зняти з реєстрації. Ну а жеребкування, що визначить пари учасників і послідовність їх виходу в ефір, ЦВК здійснить після того, як прийме від них усі підписні листи.

І вже нині можна зробити припущення, що видовище протягом двох передвиборних тижнів Перший національний нам запропонує якнайнудніше. Не треба бути фахівцем із теорії ймовірності, аби прикинути, що на головних претендентів на посаду президента, швидше за все, чекають дискусії з маловідомими, сірими й абсолютно нікому не цікавими особистостями. Адже тих, хто реально заслуговує на увагу, лише два, від сили — четверо. Решта — т.зв. технічні кандидати, роль яких саме й зводиться до створення масовки. Можливість перетинання в просторі телевізійного павільйону носіїв двох основних концепцій подальшого розвитку суспільства до першого туру мінімальна. Це вже наклад принципу рівних можливостей.

Такий підхід абсолютно не влаштовує комерційні телеканали, для яких важлива не так суспільно-політична складова дебатів, як видовищна, що, власне, й дає рейтинг. Аби шоу було цікавим, пари учасників слід старанно підбирати, керуючись абсолютно суб’єктивними мотивами (однакова політична вага, полярні позиції щодо ключових суспільно-політичних питань і т.п.), що відкриває широкий простір для маніпуляцій, з одного боку, та обвинувачень в упередженості авторів — з другого. Крім того, витрачати дорогоцінний ефірний час на політиків другого й третього ешелонів узагалі нерентабельно — ніхто таких дебатів не дивитиметься. Отже, потрібно впроваджувати якийсь добір учасників, сортувати їх, приміром, за рейтингами (як робив під час минулих парламентських виборів «Новий канал»), а це означає пряме порушення того ж таки принципу рівності кандидатів.

Для представників недержавного телебачення є простий вихід — провести лише одні масштабні дебати виключно між кандидатами, які пройдуть у другий тур. Цю ідею планує реалізувати компанія «Інтерньюз-Україна», залучивши під свої прапори пул зацікавлених телеканалів. За словами її виконавчого директора Костянтина Квурта, який курирує цей проект, свою згоду вже дали «5 канал» і «Тоніс». Не виключена й участь окремих каналів, котрі належать Вікторові Пінчуку та «донецьким», із якими також ведуться переговори. Відповідно до задуму організаторів, зустріч учасників другого туру президентської гонки має відбутися на незалежному майданчику при такому ж незалежному технічному забезпеченні. Форму трансляції, драматургію програми, кандидатуру ведучого та інші нюанси затверджуватиме спеціальна наглядова рада, до якої увійдуть представники штабів кандидатів, члени ЦВК, а також група авторитетних незалежних експертів.

Нині ініціатори все ще обговорюють проект із зацікавленими сторонами: ефірними компаніями, штабами кандидатів, ЦВК і потенційними донорами. Організатори «мультимедійних» дебатів планують усі принципові питання вирішувати консенсусом. Також вони дуже сподіваються підключити до реалізації Національну телекомпанію, взявшись за спільну 100-хвилинну програму між турами, на яку, зокрема, виділяє бюджетні кошти Центрвиборчком. Але це поки що лише ймовірна перспектива. Наразі ясно, що «5 канал» і «Тоніс» точно нададуть під зустріч фаворитів кампанії свій ефір. Принаймні очолюваний Сергієм Тігіпком штаб Януковича вже дав попередню згоду на участь свого лідера. Вочевидь Ющенко теж не відповість відмовою.

«1+1» має намір піти своїм шляхом. Як заявив генеральний продюсер студії Володимир Оселедчик, формат теледебатів «один на один» каналом давно розроблений і успішно апробований на минулих парламентських виборах. Все упирається лише в засилля на виборчій дистанції «технічних кандидатів». «26 учасників — це для каналу пропаща справа», — бідкається Оселедчик. Така кількість дійових осіб була б виправдана у форматі прес-клубу, але справді цікаві дебати в чистому вигляді на такому «матеріалі» побудувати нереально. Отже, перед студією постає делікатне питання критеріїв добору кандидатур на участь у дебатах, як і розподілу пар учасників. На думку генпродюсера, цілком виправданим у цьому випадку був би суто суб’єктивний підхід — автори програми самі вирішують, кого запросити в ефір і з ким їх зіштовхнути в битві ідей. Проте нинішній закон про вибори не дає однозначної відповіді, чи має право приватний телеканал відступити від задекларованого в ньому принципу рівних можливостей. Питанням залишається і згода самих кандидатів взяти участь у цьому проекті.

Інші телеканали, згідно з наявною на сьогодні інформацією, переважно не планують розробляти під вибори якихось окремих проектів, обмежившись уже наявними в їхньому ефірі форматами. Цілком можливо, що зустрічі кандидатів у себе в студії організує на ICTV Дмитро Кисельов. «Інтер», мабуть, підготує у рамках «Дійових осіб» портрети учасників марафону. Не слід забувати і про «Народну платформу», яка традиційно повинна вистрілити як рушниця передвиборної боротьби СДПУ(о), що вже давно висить на стіні. Аналогічна ситуація і на ТРК «Ера». Далеко не «праймовий» ефірний час телекомпанії і так під зав’язку забитий інформаційними програмами. У вечірньому «Темнику» вже встигли побувати багато нинішніх кандидатів. Напевно, ми бачитимемо їх там і надалі. Гостьові майданчики є також у «ерівському» ранковому блоці «Доброго ранку, Україно!», де щодня протягом 10 хвилин можуть зустрічатися в прямому ефірі відразу кілька гостей. «Працюватимемо на виборах у цих форматах», заявив у інтерв’ю «ДТ» перший заступник генерального директора ТРК Андрій Омельченко, додавши, що для повноцінних теледебатів у компанії просто немає адекватного ефірного часу.

Нарешті, на СТБ вирішили взагалі відмовитися від будь-яких передвиборних проектів, крім поточного висвітлення кампанії в інформаційних програмах. Легендарний канал, щодо якого слово «об’єктивний» іноді все ще можна вжити без перебільшення, у часи свого розквіту намагався в міру можливостей зберігати позиції одного з флагманів політичного мовлення країни, не пропускаючи жодних виборів і пропонуючи глядачам величезну кількість спецпроектів відповідної тематики. Нині колектив переживає чергову зміну керівництва, шукає свою нішу на телевізійному ринку і готується до нового сезону, що розпочнеться з 2005 року. На думку нового генпродюсера Дмитра Харитонова, нині СТБ не готовий до дебатів ні з технічної, ні з творчої точок зору. На реалізацію такого масштабного проекту довелося б кинути всі сили, такі потрібні нині на порозі глобальних змін.

Ну а крапку у висвітленні передвиборної кампанії повинні будуть поставити традиційні телемарафони в ніч підрахунку голосів. До їх проведення готуються і «1+1», і «Інтер», і більшість мережевих телеканалів. Знову ж таки, технологію встигли обкатати неодноразово. Ось тільки всі попередні вибори (після 1994 р.) були тією чи іншою мірою прогнозовані, або ж їх результати не були настільки критичні для соціуму, як нинішні. Відповідно легко було заздалегідь вибудувати драматургію таких програм, окреслити коло гостей прямих ефірів (учасників процесу, політологів та ін.), вписати в контекст офіційного підрахунку голосів результати «екзіт-пулів», спрогнозувати подальший розвиток подій. Нині ж кожен телеменеджер, мабуть, задає собі запитання — а що станеться, якщо результати не будуть однозначними? Чи погодиться опозиція з непереконливою перемогою влади? Чи погодиться влада з непереконливою перемогою опозиції? А якщо «екзіт-пул» і соцопитування не співпадатимуть з офіційними даними ЦВК? А якщо мимоволі доведеться опинитися серед кочегарів топки народних заворушень? Адже серед українських телеканалів немає «Руставі-2». Тож запитань при висвітленні нинішніх виборів у них набагато більше, ніж відповідей.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво