СТРАХ ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНОЇ ВІННИЦІ ТРАГЕДІЯ МІСТА, ДЕ ГРОМАДСЬКИЙ ТРАНСПОРТ ОПИНИВСЯ «ПОЗА ЗАКОНОМ»

Поділитися
Як відомо, у Вінниці сталися три вибухи мікроавтобусів на одному й тому самому маршруті, у результаті яких загинула жінка й багато людей отримали опіки...

Як відомо, у Вінниці сталися три вибухи мікроавтобусів на одному й тому самому маршруті, у результаті яких загинула жінка й багато людей отримали опіки. Лише внаслідок останнього вибуху 20 травня були госпіталізовані з опіками 2-го і 3-го ступеня 14 пасажирів. Відповідальність за них узяв на себе якийсь анонім, який вимагає за припинення вибухів мільйон доларів, у разі невиконання погрожуючи продовженням терактів у міському електротранспорті.

У даній ситуації місцеві органи спрацювали настільки погано, що, напевно, полетять чиїсь голови. Якщо, звичайно, у нас у країні насильницька смерть добропорядних громадян ще вважається НП, на що хотілося б сподіватися. Глава СБУ Володимир Радченко вже заявив, що за незадовільні результати з розслідування терактів одному з керівників управління СБУ у Вінницькій області оголосять попередження про неповну відповідність посаді, яку він обіймає.

Позачергова сесія Вінницької міськради в понеділок у свою чергу порушила питання про «повну безпорадність правоохоронних органів», а голова депутатської комісії з питань прав людини та законності Олександр Багрій зробив заяву про недоцільність подальшого перебування на своїх посадах керівництва УМВС, СБУ та міської прокуратури.

— Нерозкриті злочини та безвідповідальність породжують і збільшують наявні проблеми, — погодився з такою постановкою питання в коментарі «ДТ» і мер Вінниці Олександр Домбровський. — Стріляли в колишнього мера Дмитра Дворкіса. Стільки галасу було, а результатів жодних. До сьогоднішнього дня не розкрите вбивство депутата міськради Віктора Кішека. Перед Новим роком постраждав мій близький друг за дуже підозрілих обставин, — дотепер жодної інформації про це немає. Тому моє ставлення до справ, які «зависли», надзвичайно негативне — зло породжує зло, і якщо його не викорінювати, воно розростатиметься далі.

Те, що сталося у Вінниці, — виклик не лише людській моралі, а й всій системі правоохоронних органів. Адже за останні роки це вже десята чи одинадцята маршрутка, що згоріла. І що? Певні структури не знають, хто за ким стоїть, чиї це маршрути, хто реальний власник? Якщо на це закривають очі, це теж злочин. А якщо такої інформації немає, то це просто непрофесіональний підхід. Тому, звичайно, всім треба робити серйозні висновки...

Теракти? А що це таке?

З необхідністю висновків ( у т.ч. і кадрових) важко не погодитися. Адже не далі як у квітні пильність місцевої міліції з подачі новоствореного Антикризового центру по боротьбі з тероризмом перевірило МВС, підкинувши «бомбу» на багажник... патрульної машини ДАІ. Та пам’ятаючи про рефлекси, із пакета зумисне назовні були виведені проводки. Охоронці порядку не підкачали, паралізувавши майже на півтори години життя в центрі міста й викликавши, зокрема, навіть чутки про замах на мера. Були задіяні всі аварійні та спецслужби, поглинач радіочастот і навіть гідродинамічна гармата, якою і зруйнували «предмет, що нагадує бомбу».

Тобто механізм працює і не «заіржавів». У зв’язку з чим виникає наївне запитання: чому ж зовсім по-іншому все склалося за реальних обставин? Після першого згорілого мікроавтобуса, після другого?.. Тому що не машина ДАІ?

В обох випадках фахівці з надзвичайною наполегливістю відкидали саму можливість криміналу. Те, що сталося, списали на безтурботність і необережність водіїв маршруток. Мовляв, найімовірнішою причиною загорянь є розлиття і випаровування легкозаймистого засобу для підвищення октанового числа бензину, пластикову пляшку з яким водій із злочинною недбалістю беріг у салоні. Бідолашна пляшка й розгерметизувалася, після чого під впливом тепла та протягів сталося самозаймання її парів від іскри статичного заряду.

Органи правопорядку відверто проігнорували низку фактів, які повністю заперечували версію самозаймання. По-перше, що обидві згорілі маршрутки працювали на дизельному паливі — який ще октан на них можна було підвищувати? По-друге, що ні постраждалі, ні водій не можуть пригадати будь-яких специфічних запахів у салоні. По-третє, при огляді другої машини експерти з вибухів виявили якісь проводки та котушку. І вважають, що це «господарство»... належало комусь із пасажирів-радіоаматорів.

Ще однією версією було назване запалення... електропроводки. Що, як свідчать маршрутники, їм і пропонували засвідчити в показаннях. Це притому, що обгорілий салон, де на кілька сантиметрів були пропалені фанера та ДСП, мав усі характерні ознаки вибуху газо-повітряної суміші.

Зачувши «смажене», у місті вже «прописалися» знімальні групи центральних телеканалів, а міліція все ще розповідала про нібито збільшення загоряння побутових спреїв, що знаходяться в сумках у жінок-пасажирів.

— Люди вже з цього сміються, — розводить руками голова асоціації приватних перевізників «Маршрут» Валерій Снітько. — Просто не знаю, як міліція буде дивитися городянам в очі після тих заяв про вибухи газового балончика чи лаку для волосся. За їхніми версіями, балончики повсякчас вибухають саме в маршрутках. Особливо мене обурило ставлення до анонімних листів із погрозами вибухів маршруток. Коли другий лист передали СБУ, там сказали, що прийдуть завтра, нині, мовляв, зайняті. А завтра саме й рвонув черговий мікроавтобус — 14 чоловік потрапили до лікарні...

Очевидне було, нарешті, визнано після огляду останньої згорілої машини, оскільки залишки бомби вже не можна було ігнорувати. У такий спосіб надбанням експертів стали залишки кварцових годинників із проводами, вставленими в горловину скляної пляшки, обмотаною ізоляційною стрічкою. Збереглися також обгорілі залишки батарейок на кшталт «крона» та «пальчик», знову ж пластикової пляшки й цоколю електролампочки. Тобто натуральний саморобний вибуховий пристрій із годинниковим механізмом.

І все одно знадобилося втручання Президента України, який взяв під контроль справу про вибухи у Вінниці й дав відповідне доручення Генеральній прокуратурі, МВС і СБУ, щоб кримінальна справа, порушена за статтею 194 ч.2 Кримінального кодексу України (навмисне знищення чи ушкодження майна, скоєне шляхом підпалу, вибуху чи іншим загальнонебезпечним шляхом), була нарешті перекваліфікована за статтею 258 КК України (терористичний акт).

Мортиролог «висяків»

Схоже на те, що в столиці не дуже розраховували на кмітливість місцевих оперів, тому що до оперативно-пошукових заходів в обласному центрі підключилися професіонали з Києва, як і в гучному випадку з викраденням губернаторського онука.

Після громів і блискавок, які на недавній колегії УМВС у Вінницькій області обрушив на органи губернатор Віктор Коцемір, це не дивує. Перша особа області відверто заявила, що люди стануть шанувати владу лише в тому випадку, якщо органи розкриватимуть відповідні злочини й каратимуть винних. А як карати, якщо одне РВВС «розшукує» злочинця, який чотири роки офіційно проживає за новою адресою, а інше, як з’ясувалося, взагалі не знало, що він у розшуку?..

За такої «ефективності» роботи теракти, так і не розкриті по гарячих слідах, можуть стати черговим гучним «висяком», що поповнить значний мортиролог нерозкритих місцевих «замовлень» останніх років, розпочинаючи з замаху на колишнього вінницького мера Дмитра Дворкіса та закінчуючи вбивством впливового бізнесмена та депутата міськради Віктора Кішека, яке було взято на особистий контроль міністром внутрішніх справ Юрієм Смирновим і колишнім прем’єр-міністром Анатолієм Кінахом. І що? А нічого.

Депутати міськради намагалися якось наполягти на тому, щоб заслуховувати правоохоронців по «справі Кішека» на кожній сесії. Ну, їм один раз і «відзвітували», що опрацьовуються версії кілера-ревнивця чи... душевнохворого. Ще запитання є?

Не менш відомого підприємця Володимира Щетиніна в гаражі підстеріг невідомий. Життя бізнесмену врятувала лише хороша фізична форма та перехожі, які почули галас. Проте в бійці, що зав’язалася, він отримав три ножові поранення й втратив 2,5 літра крові... Версія міліції: раз напад із ножем, отже, звичайна «хуліганка». А те, що він старший брат двох Щетиніних-політиків, які звичайно «відповідають» всією сім’єю, у т.ч. і по керованому донедавна одним із братів ВО «Хімпром» ( ну, що «наші блузки вже не такі білі — «Вінницький лотос») — у розрахунок не береться. Ви ще теракти в Нью-Йорку сюди приплетіть.

А Нью-Йорка вже й не треба. Своїх проблем — більш ніж досить. Тому що скільки вже в нас говорять про боротьбу зі злочинністю! Змінюються обличчя, прізвища, посади. Не змінюються лише гучні обіцянки, одна в одну: непримиренно... нещадно... безкомпромісно... А картина злочинності лише збільшується. Міліція ж за цей час, схоже, втратила фахові навички, навчившись зате заробляти гроші. Досить подивитися на автовиставки біля управлінь. А як забезпечити порядок на якомусь міському святі — платіть. По 5 грн. у годину за одну чергову кокарду, що й так утримується на кошти платників податків.

Тому залишається сподіватися, що хоча б столичні опери виявляться професіональнішими. Поки ж спільне відпрацьовування міста відбувається за второваною схемою: посилене патрулювання вулиць, перевірка машин на шляхах і кримінальних квартирах, міліціонери, які супроводжують маршрутки та тролейбуси... Що ж до інших заходів, то напевно не залишилася без уваги заява голови міської асоціації приватних перевізників «Маршрут» Валерія Снітька, який вважає: мета терактів — зовсім не мільйони викупу, а бажання якихось сил узяти пасажирські перевезення під один «дах». Що, до речі, обіцяє чималі, як для провінції, гроші — майже три мільйони доларів на рік. Причому чорним налом.

У зв’язку з цим, цілком ймовірно, чемна цікавість спецслідчих зачепить і структури, які мали свого часу конфліктні ситуації з маршрутниками. Йдеться, зокрема, про нардепа Віктора Антемюка, який перед виборами в рамках добродійної акції на користь дітей-сиріт випускав на вулиці мікроавтобуси з фактично безплатним проїздом. Тоді доходило до розбірок із монтировками і пікетуванням міськвиконкому. Свого часу «пролетів» із маршрутками у Вінниці й Петро Порошенко, який поставив за лізингом місцевому автопарку 25 автобусів «Богдан». Через ті самі проблеми їх довелося повернути постачальнику. Можливо, через це свого часу й пішли чутки, що ціною горезвісного бюджетного скандалу в парламенті були нібито саме міські маршрутки.

— Взагалі, для мене це нова інтерпретація бюджетного скандалу, — здивувався мер Вінниці Олександр Домбровський. — Нинішні контракти діють до середини 2004 року, отже навіть мови бути не може про переділ цього ринку. Хоча, припускаю, що таке комусь може й не подобатися. Проте, до бюджетного скандалу дана тема не має абсолютно жодного відношення, я можу дати навіть не сто, а тисячу відсотків...

«Застраховані» до смерті

Оперативний штаб з розкриття терактів у місті сьогодні працює цілодобово. Проте больовим центром Вінниці продовжує залишатися опікове відділення обласної лікарні імені Миколи Пирогова, куди госпіталізували чотирнадцять пасажирів із мікроавтобуса, який зайнявся 20 травня. Тут теж триває цілодобова боротьба за життя постраждалих. Вірніше, уже десятьох, оскільки чотирьох жінок у критичному стані санавіацією переправили до Київського опікового центру.

Медики вже провели пересадження шкіри 9-річній дівчинці, яка їхала в злощасній маршрутці в день свого народження. Ще не ризикнули лікарі провести операцію 15-річній Марині Ларченко, в якої обгоріло 70 відсотків шкіри. Щоб врятувати їм життя, місцеві лікарі разом із комбустіологами (опіковими хірургами) із Республіканського опікового центру роблять усе можливе.

Добре, хоч до допомоги постраждалим (лікування одного пацієнта в реанімації коштує 1600 гривень на добу, в опіковому центрі — 600 гривень) підключилися органи влади. Зокрема, по 50 тис. грн. виділили облздоров’я і міськрада, ще 70 тисяч надійшли з обласного бюджету за дорученням Президента України.

Тим часом усі ці шляхетні жести, можливо, були б і непотрібні, якби потерпілі отримали страховки.

У «ДТ» уже повідомлялося, що, за офіційними даними, під час смертоносного скнилівського авіашоу жодний із постраждалих не мав страхового поліса. Що почасти і зрозуміло в зв’язку зі стагнацією ринку страхування життя в Україні взагалі. У даному ж випадку пасажири маршруток, як і літаків із потягами, мають бути застрахованими, ледь ступивши на підніжку мікроавтобуса. Однак...

У маршрутників наявний лише поліс автогромадянської відповідальності. Тобто в тому випадку, якщо з вини водія була завдана шкода майну чи здоров’ю третіх осіб, то квартиру йому продавати не доведеться, а за шкоду заплатить страхова компанія. Причому максимальна сума виплати за шкоду майна — 25,5 тис. грн, за життя і здоров’я — 8,5 тис. грн. Інакше кажучи, життя в нашій країні цінується втроє дешевше за «залізо». Та навіть ці гроші виявилися недоступні постраждалим.

…Сьогодні вінничани захищають себе, як можуть. Тому що неправда, що перед смертю всі рівні. За даної ситуації найуразливішими виявилися прості смертні. Керівництво та політики вибухонебезпечним транспортом і раніше не користувалися. Нині ж їхній приклад наслідували й усі скільки-небудь заможні громадяни. Такої кількості особистого автотранспорту та велосипедів на вулицях міста ще ніколи не було.

P. S. Як заявив глава СБУ Володимир Радченко, слідство розробляє кілька версій вибухів у маршрутних таксі у Вінниці, серед них пов’язані із конфліктом бізнес-інтересів, а також про терориста-одинака. Пролунав також заклик терориста до явки з повинною. Щоправда, на аналогічну пропозицію органів «не пішов» навіть «душевнохворий» кілер-убивця Віктора Кішека. А тут...

Із неофіційних джерел відомо, що оперативні чини намагалися відшукати кур’єра, який би пішов на зустріч із терористом для передачі викупу. Проте потенційні васі вєкшини, наскільки відомо, умовлянням не піддалися. Зате прийшов черговий лист від терориста, що вже сам зазначив, що 300 тисяч доларів йому має передати лише лідер маршрутників Валерій Снітько, якого візьмуть у заручники. Останньому призначили місце, куди він мав під’їхати на мотоциклі з грошима й отримати подальші інструкції з мобільного телефона. Проте «стрілка», наскільки відомо, не відбулася. Місто, як і раніше, залишається під прицілом.

Довідавшись про це, чоловік заправив повний бак бензину в машині. Каже, для поїздок на роботу й додому на місяць вистачить. А там подивимося...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі