Постприватизаційний синдром може стати бар’єром на шляху інвестицій в Україну - Право - dt.ua

Постприватизаційний синдром може стати бар’єром на шляху інвестицій в Україну

30 вересня, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №38, 30 вересня-7 жовтня

На стику 2003—2004 років проектний ресурс перевалювання вантажів Іллічівського морського торгового порту, спорудженого далекого 1976-го, практично повністю вичерпався...

На стику 2003—2004 років проектний ресурс перевалювання вантажів Іллічівського морського торгового порту, спорудженого далекого 1976-го, практично повністю вичерпався. Перед керівництвом транспортного вузла постала дилема: нарощувати чи модернізувати перевалочні потужності. Інакше — неминуча криза. Закономірне переорієнтування транзитних вантажопотоків на сусідні порти, насамперед на термінали румунської Констанци, де протягом останнього року обсяг перевалювання контейнерів зріс у півтора разу.

Група спеціалістів інженерно-технічних і виробничих служб порту незабаром запропонувала на розгляд адміністрації, а потім і штабу транспортної галузі так звану програму «4М» — проект нарощування потужностей до 4 млн. ТЕU на рік. І в серпні минулого року, після схвалення Мінтрансзв’язку України, адміністрація порту її оприлюднила. Потрібно було знайти стратегічного інвестора, здатного вкласти в проект до 500 млн. дол. Тобто фактично профінансувати створення нового конкурентоспроможного контейнерного порту в українському Причорномор’ї. Програма «4М» викликала інтерес у ряду потенційних інвесторів, у тому числі відомих світових контейнерних компаній. Приміром, французька СМА СG висловила готовність інвестувати кошти в розвиток «вільного» порту Іллічівськ. Але виявилося, що такої юридичної форми інвестування в Україні не існує. Висловила попередній інтерес до участі в проекті і компанія Маеrsk SeaLand. Однак при цьому застерегла інвестування неодмінною умовою — придбанням контрольного пакета акцій контейнерного термінала. І тут знову з’ясувалося, що придбання у власність активів українського термінала суперечить чинному законодавству. У силу очевидних причин, насамперед особливостей українського законодавства, не змогли також зацікавити транспортне відомство й адміністрацію порту такі запропоновані форми інвестування, як концесія чи довгострокова оренда. До всього іншого і суми інвестицій, заявлені компаніями, дозволяли лише частково профінансувати масштабну програму «4М»...

Зрештою, збіглися взаємні інтереси, які не суперечили вимогам законодавства, у Іллічівського порту і фірми «Укртрансконтейнер» — приватного підприємства, заснованого на власності іноземної юридичної особи — компанії «Транскарго Європа Лтд». Фірма зареєстрована в Лондоні (Великобританія) і функціонує на основі англійських законів. Ця реально діюча компанія, очолювана громадянкою Великобританії Дж.Алінсон, входить у ролі партнера разом із російською «Национальной контейнерной компанией» у бізнес-групу «Северстальтранс». ТОВ «Национальная контейнерная компания», котра є лідером російського контейнерного бізнесу, під управлінням якого перебуває найбільший на Балтиці «Первый контейнерный терминал» у порту Санкт-Петербург, ВАТ «Новороссийское узловое транспортно-экспедиционное предприятие», «Владивостокский контейнерный терминал», «Каспийский контейнерный терминал» в Астраханській області, висловила готовність стати основним інвестором проекту розвитку Іллічівського контейнерного термінала. Тобто вкласти найближчими роками в модернізацію цього підрозділу порту через своє українське підприємство «Укртрансконтейнер» до 500 млн. дол. Зайвим свідченням того, що менеджери «НКК» здатні розвивати виробничі потужності і нарощувати перевалку вантажів, може слугувати те, що протягом восьми місяців 2005 р. термінали, які перебувають під управлінням компанії, обробили 572 731 ТЕU — на 41% більше від аналогічного показника минулого року. У тому числі в серпні приріст склав 77 190 ТЕЦ — на третину більше, порівняно із серпнем 2004-го...

Ось така вона, передісторія діяльності інвестора — лідера російського контейнерного бізнесу, котрий має колосальний досвід модернізації й розвитку портових терміналів, а також накопичений легальний капітал від контейнерного бізнесу. Частину капіталу і планується направити в спільну діяльність із Іллічівським портом — насамперед на розвиток потужностей контейнерного термінала для досягнення пропускної здатності термінала до 4 млн. ТЕU на рік (узвичаєне умовне позначення, еквівалентне одному стандартному 20-футовому контейнеру). До речі, 2004 року Іллічівський контейнерний термінал обробив усього 196 тис. ТЕU. Що, втім, не дивно й зумовлено практично повним зносом перевантажувальної техніки, майданчиків і причалів контейнерного термінала, гострим браком майданчиків, спеціально обладнаних під зберігання контейнерів, неможливістю для існуючого термінала забезпечити необхідний клієнтурою рівень сервісу — технології, швидкість обробки й обсяг вантажопотоку. В наявності реальна небезпека зупинення темпів зростання вантажопотоку і навіть втрати існуючого з урахуванням жорсткої конкуренції та розвитку контейнерних терміналів у портах Констанца й Одеса.

Таким чином, єдина фірма «Укртрансконтейнер» погодилася з оприлюдненими в ЗМІ пропозиціями Іллічівського порту про співробітництво в рамках договору про спільну діяльність і реалізацію програми «4М». Програма передбачає безумовне збереження державної власності на активи порту й поетапне інвестування в контейнерний термінал винятково за рахунок коштів інвестора — без вкладання коштів портом і державою. Зокрема, уже повністю узгоджено трьома комісіями Мінтрансзв’язку перший етап інвестування. Протягом 1,5—2 років інвестор зобов’язався вкласти 51 млн. дол., із них 28 млн. дол. — на придбання ключової перевантажувальної техніки — причальні й тилові контейнерні перевантажувачі, купівлю тягачів, ще 23 млн. дол. цільовим призначенням — на капітальну реконструкцію причалів і їхніх тилів. Крім того, виділяються кошти на капітальний ремонт існуючих причальних і тилових перевантажувачів й автоконтейнеровозів, забезпечення термінала інформаційною системою управління й обліку, будівництво адміністративно-господарських приміщень, що в комплексі дозволить вже 2007 року збільшити пропускну здатність й оброблювані контейнерним терміналом вантажопотоки не менш ніж утричі — до 600—650 тис. ТЕU на рік.

Іллічівський порт як свій внесок надав, відповідно до договору про спільну діяльність, окремі причали, тилові майданчики й виробниче устаткування. Спеціалісти незалежної Укрінвестекспертизи внесок порту оцінили за ринковою вартістю в 17,6 млн. дол. Це в кілька разів перевищує загальну балансову вартість даних активів. Звіт про зазначену оцінку отримав позитивну рецензію Фонду держмайна України. Договором про спільну діяльність також застережено, що передача портом майна як його внесок для використання в спільній діяльності не змінює правового статусу цього майна — воно залишається державною власністю і закріплено за портом на правах господарського ведення.

У разі виконання інвестором своїх зобов’язань із реалізації першого етапу інвестування до 1 січня 2008 року сторони мають намір перейти до реалізації, другого етапу розвитку контейнерного термінала. Для цього передбачене виділення 65 млн. дол. А пізніше приступити і до реалізації третього, завершального етапу, котрий передбачає інвестування 380 млн. дол. Відповідно до умов договору про спільну діяльність, частка приналежного інвестору прибутку від роботи контейнерного термінала обчислюватиметься, тільки виходячи з фактично внесеного і документально підтвердженого внеску інвестора. Відповідно, до моменту введення в експлуатацію нового комплексу причалів, купівлі нової та завершення капремонтів існуючої техніки, освоєння цільових інвестицій, практично весь прибуток від роботи контейнерного термінала залишатиметься в порту. При цьому розмір прибутку від роботи контейнерного термінала збільшиться вже в перші місяці спільної роботи за рахунок зниження управлінських витрат, обробки додаткових вантажопотоків у результаті підвищення продуктивності роботи термінала і вкладання коштів у реконструкцію існуючого технологічного устаткування, впровадження сучасних комп’ютерних систем.

Нагадаємо: вже за результатами серпня нинішнього року, першого місяця роботи менеджменту ПП «Укртрансконтейнер», поставлено абсолютний рекорд із обробки контейнерів — перевантажено понад 28 тис. ТEU. У рамках реалізації договору про спільну діяльність «Укртрансконтейнер» зареєстрував перші вкладені в проект 2 млн. дол. як іноземні інвестиції, котрі надійшли в статутний фонд ПП «Укртрансконтейнер». Цю суму в гривневому еквіваленті перераховано на рахунок спільної діяльності, відповідно до договору з портом, і розпочато процес освоєння коштів. Зокрема, здійснюється закупівля запчастин і інструментів, організація комп’ютерної системи обліку і управління, ремонт техніки, а також реалізація соціальних програм для переведених із порту на термінал працівників і виконання інших вимог колдоговору.

Відповідно до договору, ПП «Укртрансконтейнер» гарантує порту щорічне отримання прибутку (частки порту від спільної діяльності) у розмірі не меншому, аніж порт самостійно отримав 2004 року в результаті обробки 196 тис. ТЕU. Цей показник вантажопереробки є найкращим для порту за всі роки роботи контейнерного термінала. Таким чином, сама конструкція даного інвестиційного проекту і, відповідно, укладеного договору передбачає отримання державним підприємством більшої, або вже ніяк не меншої, ніж у кращий рік його самостійної роботи, прибутку від експлуатації контейнерного термінала.

Що стосується створення умов праці та соціальних гарантій працівникам Іллічівського порту, яких у серпні нинішнього року на підставі особистих заяв було переведено з порту на роботу в ПП «Укртрансконтейнер» для роботи за договором про спільну діяльність. Всім працівникам підприємство «Укртрансконтейнер» забезпечує повний соціальний пакет (умови організації й оплати праці, охорону праці, соціальні гарантії), передбачений у колективному договорі на день укладання договору про спільну діяльність. Що юридично закріплено в додатковій угоді від 18.07.2005 р. і додатку №5 від 27.07.2005 р. до договору про спільну діяльність, а також у колективному договорі підприємства «Укртрансконтейнер» від 11.07.2005 р., котрий підписано директором підприємства та обраним представником трудового колективу підприємства і зареєстровано у встановленому законом порядку.

Порт гарантував, що у разі розірвання чи припинення дії договору про спільну діяльність із будь-яких підстав усі вищевказані працівники будуть прийняті на роботу в порт на тих же умовах, що були на дату їхнього звільнення за переведенням із порту в «Укртрансконтейнер». Це також поширюється на випадки зворотного переведення працівника в порт за його бажанням протягом шести місяців, починаючи з дати переведення. У порядку стимулювання працівників для підвищення продуктивності праці підвищено заробітну плату не менш ніж на 20%, а також розпочато роботу з поліпшення їхніх умов праці і побуту. Виконуються заходи в рамках узятих адміністрацією ПП «Укртрансконтейнер» зобов’язань по соціальному пакету, відповідно до колдоговору Іллічівського порту. Крім того, розпочато роботу з підготовки до зими, у рамках якої виконується ремонт побутовок, поліпшуються умови праці та побуту працівників контейнерного термінала.

З серпня 2005 р. із ІМТП у «Укртрансконтейнер» було переведено 456 портовиків, на підставі поданих ними особистих заяв про звільнення з ІМТП за переведенням і про прийом на роботу в «Укртрансконтейнер», що було зроблено адміністрацією ІМТП і «Укртрансконтейнер» у повній відповідності з чинним законодавством України і не потребувало будь-яких погоджень із профспілками, оскільки грунтувалося на волевиявленні самих людей із збереженням усього соціального пакета й умов праці.

Водночас, не можна не згадати про своєрідний постприватизаційний синдром, який, схоже, зачепив деяких портових профактивістів. Адже важко чимось іншим пояснити надактивність декого із них, які дозволили собі, безапеляційно не обтяжуючи себе клопотом пошуку доказів, заявляти про згубність реалізовуваного даного інвестиційного проекту для держпідприємства. Відсутність реальної підтримки працівників контейнерного термінала змусила їх піти на підбурювання іншої частини портовиків і незаконні дії з ініціювання профактивістами страйку, запланованого на 4 жовтня. Це, звісно, послужило підставою для адміністрації порту звернутися в суд для захисту законних прав і інтересів державного підприємства та трудового колективу. 27 вересня Іллічівський міськсуд прийняв ухвалу, якою заборонив лідерам профспілкових організацій С.Бризгалову (ПРМТУ), А.Бойчуку (Незалежна профспілка) й іншим активістам «робити будь-які дії, спрямовані на організацію та проведення страйку в Іллічівському морському торговому порту, до розгляду даної справи по суті». Окрім наведених фактів, листом вищестоящої профспілкової організації (Центральна рада ПРМТУ) від 5 вересня за підписом заступника голови профспілки А.Чернявського підтверджується, що Центральна рада ПРМТУ не підтримує дії Бризгалова, не вбачає порушень в змісті договору про спільну діяльність чи обмеження прав портовиків. Також категорично не підтримуються дії ініціаторів незаконного страйку третьою портовою профспілкою докерів-механізаторів, очолюваною А.Барановським, що підтверджено відповідним рішенням профкому від 28 вересня.

Реалізація спільного проекту порту і ПП «Укртрансконтейнер» із модернізації та нарощування виробничих потужностей контейнерного термінала порту та досягнення міжнародних стандартів обробки контейнерних вантажопотоків у рамках української транспортної інфраструктури буде здійснена всупереч тимчасовим складнощам інвестиційного клімату постприватизаційного періоду в Україні.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво