НБР: спеціально для VIP-«клієнтів» - Право - dt.ua

НБР: спеціально для VIP-«клієнтів»

25 березня, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №11, 25 березня-1 квітня

Першого квітня на стіл Президенту мають лягти пропозиції робочої групи щодо створення Національного бюро розслідування...

Першого квітня на стіл Президенту мають лягти пропозиції робочої групи щодо створення Національного бюро розслідування. Сьогодні можна говорити лише про запропоновані підходи до створення цієї структури. Наразі невідомо навіть, як, власне, називатиметься відомство, умовно назване Національним бюро розслідувань. Проте мало в кого викликає сумнів той факт, що очолить його Віктор Король, народний депутат, генерал-лейтенант міліції у відставці, друг і соратник секретаря Ради національної безпеки та оборони України Петра Порошенка. Сьогодні Віктор Король — ще й співголова робочої групи з підготовки пропозицій щодо створення НБР. Тому нам здалося логіч­ним розпочати вивчення питання про структуру, яка народжується, саме з розмови з ним.
— Вікторе Миколайовичу, насамперед про функції створюваної структури. Що ввійде до сфери діяльності Національного бюро розслідування?
— Ми не настільки багаті, щоб створювати структуру, яка   тільки боротиметься з корупцією. Підрозділи НБР займатимуться протидією корупції та злочинам, пов’язаним із корупційною діяльністю — хабарництвом, зловживаннями. Або, так би мовити, злочинами, похідними від корупційних, коли чиновник, наприклад, тисне на пресу, створює темники тощо.
— Виходить досить широке поле діяльності. А розслідувати, як було заявлено, «резонансні вбивства» та інші тяжкі злочини НБР не буде?
— Ні. Лише корупція у вищих ешелонах влади та похідні від неї злочини. Причому реальна корупція, а не посадовий злочин, скоєний, наприклад, директором школи. Ми повинні  нарешті  чесно заявити суспільству, що, говорячи про корупцію, маємо на увазі вищі ешелони влади. Когось це налякає, багатьох — захистить. Тому що сьогодні, у погоні за «галочкою» звітності, навіть дільничний інспектор може скласти протокол про корупцію на кого завгодно. Такого бути не повинно. Створення цього органу приведе до системної боротьби з корупцією і реальної профілактики таких злочинів.
Таким чином, валу, вражаючих показників розкриття тут не буде. Мабуть, тому сьогодні намагаються додати до функцій майбутньої структури, наприклад, розслідування вбивств і т.п., щоб був вражаючий результат, звітність. Тут треба буде повніс­тю виключити поширену в нас статистику, яка нерідко вбиває найкращі ідеї. Водночас робота НБР буде максимально прозора й відкрита для критики.
— З тієї причини, що майбутніми фігурантами стануть переважно відомі особи?
— Так.
— Який передбачається рівень майбутніх VIP-клієнтів, підслідних НБР?
— Це державні чиновники 1—3-ї категорій і прирівняні до них працівники правоохоронних органів (незалежно від звання), судді, депутати всіх рівнів.
— На основі яких структур створюватиметься НБР?
— Оскільки держава наша небагата, вона не може виділити додаткові кошти на створення такої структури. Але вона не може й заплющувати очі на те, що правоохоронні структури, які існують формально, фактич­но не працюють. Тому пропонується варіант створення НБР на базі підрозділів  боротьби з організованою злочинністю та корупцією МВС—УБОЗ. В основу ляжуть штатний розпис УБОЗ, схема, «кістяк» тощо. На його матеріально-технічній базі, спираючись на чинне законодавство, ми й створимо нові підрозділи. Крім УБОЗ, зарплату за боротьбу з організованою злочинністю і корупцією отримують у   нас підрозділ «К» Служби безпеки України та підрозділ податкової служби. На цій основі й створюватиметься НБР.
— Тобто ви механічно переводитимете працівників УБОЗ у НБР?
— Це складне питання. Говорячи про «створення на базі УБОЗ», я насамперед маю на увазі, що ми беремо штатну чисельність цих підрозділів. Я категорично переконаний, що хоч би там що говорили  — не всі негідники в органах внутрішніх справ.
— Так, але я думаю, ви розу­мієте, чим сьогодні є УБОЗ?
— Звісно. Взагалі я, пропрацювавши у карному розшуку, завжди був противником створення в рамках однієї системи елітних і неелітних підрозділів. Отже, ми беремо за основу штатний розпис УБОЗ. До речі, працівників там не так і багато — до п’яти тисяч. Їх і не повинно бути багато, потрібен серйозний якісний відбір. Звісно, люди, які прийдуть звідти, зокрема керівники, повинні пройти атестаційну комісію. Адже ми живемо нині в іншій державі, і вимоги, критерії, підходи зовсім інші.
— Таким чином, стати працівником НБР отримають шанс лише ті, хто пройде «чистку» Юрія Луценка?
— Так. Але це — лише перший етап таких перевірок. Однак  я не боюся, що ми не наберемо необхідної кількості кадрів. Я вже займався створенням податкової міліції. Там на одне місце претендувало по 50 осіб  і вибирати було з кого.
— Якою буде структура НБР?
— Центральний апарат у Києві, управління в кожному обласному центрі на базі УБОЗ і за необхідності — в окремих містах.
— Загальна кількість?
— Порівнянна з кількістю працівників УБОЗ — до п’яти тисяч.
— Тепер про аспект, який викликає палкі суперечки у фахівців і зацікавлених відомств. На чому ви зупинилися — виключно на слідстві в рамках НБР чи доповнюєте його оперативно-пошуковими функціями?
— Багато хто — і прибічники, і противники створення нової структури — чомусь вважають, що оскільки Національне бюро розслідувань — то йдеться виключно про слідство. Я розумію так: розслідування полягає в прагненні встановити істину. У нас у рамках закону істина встановлюється з  допомогою оперативно-пошукової діяльності й досудового слідства. Отже, у НБР необхідні елементи оперативно-пошукової діяльності та повноцінне слідство.
Самим лише слідством НБР не обійтися. Слідчого необхідно допустити до оперативно-пошукової діяльності на стадії документування інформації. Якщо йому довіряють обвинувальний висновок, долю людини, то чому його не можна допустити до матеріалів оперативної справи? Хотілося б бачити слідчого не тільки процесуально незалежною постаттю, а й особою, яка усвідомлено приймає рішення про порушення кримінальної справи, пред’явлення обвинувачення, бачачи, що саме лягло в основу оперативної справи — просто анонімка чи реальна інформація. Крім того, оскільки слідчий потенційно очолить розслідування кримінальної справи, вже на етапі оперативно-пошукових заходів він може направляти оперативників вияс­няти необхідні питання, перш ніж   відбудеться зустріч слідчого з підозрюваним.
— Таким чином, ви втручаєтеся у сферу діяльності міністра внутрішніх справ Ю.Луценка і голови СБУ О.Турчинова. Разом із генеральним прокурором С.Піскуном вони нещодавно підписали лист О.Зінченку про своє бачення утворюваної структури. Зокрема  пропонуючи забрати слідство в прокуратури, як того й вимагає закон. Про слідство МВС і СБУ не йшлося.
— Тому що вони говорять про реформування системи правоохоронних органів, де справді існує проблема зі слідством. Але її потрібно вирішувати в рамках правоохоронної системи. А ми маємо на увазі створення спеціального органу   боротьби з корупцією на основі нової ідеї. У цьому розбіжність. Створення конкретного органу зі спеціальними повноваженнями, який формуватиметься на базі зазначених підрозділів через відсутність фінансів.
— І ви думаєте, Ю.Луценко й О.Турчинов віддадуть свої підрозділи без бою?
— Тут потрібна воля Президента, якому, як мені здається, треба бути   наполегливішим. І при наявності такої волі їхня реакція вже буде, я сказав би, вторинною.
— А ось прокуратура готова розлучитися зі слідством...
— Вони  настільки готові віддати своє слідство, що будуть ледь не нав’язувати його. Не  з міркувань конституційності-неконституційності. Просто тому, що останнім часом їхнє слідство завалене величезною кількіс­тю справ. Ситуація в країні змінилася, і справи їм шлють тепер величезними пачками.
— Неприємне запитання. Вас вважають людиною П.Порошенка...
— А чому це неприємне запитання?
— Ну, всі зазвичай стверджують, що вони самі по собі.
— Ми познайомилися, коли я ще був заступником міністра внутрішніх справ. Я знав його з дуже позитивного боку як освічену людину, що створює підприємства некримінального плану. Потім, ставши народними депутатами, ми з ним створювали групу «Солідарність». Мені дуже приємно спостерігати, як він росте. Я, може, один із небагатьох, хто каже йому правду в очі. І мені не соромно говорити, що я — друг Порошенка. Думаю, за ним велике майбутнє.
— Так, саме про це. Нині ми спостерігаємо чітку тенденцію надзвичайно активного розгортання впливу Петра Порошенка в державі. Навіть якщо говорити виключно про розростання функцій РНБОУ. Керівником майбутнього Національного бюро розслідувань бачать саме вас. НБР стане дуже сильним, безвідмовним інструментом, який дасть можливість жорстко впливати і на політику, і на бізнес. Тому найголовніше запитання — кому безпосередньо НБР підпорядковуватиметься?
—Я вважаю, що цей орган має бути підпорядкований безпосередньо Президентові України і підзвітний Верховній Раді України. Керівник НБР, на мою думку, має призначатися на посаду Президентом України, а зніматися з посади Президентом за узгодженням із парламентом. Також вважаю, що доцільно призначати керівника НБР на сім років із правом обиратися потім безстроково.
— Ого, непогані умови.
— Ця система зможе ефективно працювати лише у тому разі, якщо працівники прирівнюватимуться в можливостях до своїх опонентів — майбутніх фігурантів кримінальних справ, розслідуванням яких займатиметься НБР. Очолювати цю структуру мусить людина з досвідом роботи в правоохоронній системі. Це повинен бути юрист — експериментів у цій галузі нам, мабуть, досить.
Звичайно, ці підрозділи не мають бути наділені надприродними повноваженнями. Проте ми говоримо про високий ранг тих, хто скоює  корупційні злочини. Відповідно і противага має бути — юрист вищої категорії. Фахівець, який не складатиме протокол через дрібницю  і в результаті роботи якого не вийде так, як із Є.Кушнарьовим. Коли говорили про корупцію, а в результаті виявилося, що йдеть­ся про використання службового автомобіля з особистою метою впродовж кількох днів.
У сенсі звань і посад НБР має бути цивільною організацією. Її не очолюватиме генерал армії або молодший лейтенант, який згодом захоче наступного звання. Сама організація має бути цивільною, і працювати в ній повинні державні службовці. Якщо на роботу в НБР приходить молодий слідчий, він стає держслужбовцем певного рангу. Йому послідовно присвоюються наступні ранги. Тому в нього немає потреби бігати призначатися з посади слідчого на якогось начальника з господарської частини лише для того, щоб отримати звання, а потім повернутися на колишню роботу. Він виконує свою роботу без відриву від неї, його стимулюють. Таким чином, він послідовно підвищує свою кваліфікацію, і в результаті суспільство отримує висококваліфікованого працівника, задоволеного і в моральному, і в матеріальному плані. Те саме стосується й опера.
— Скільки часу піде на вирощування такого фахівця?
— П’ять років.
— Як ви розцінюєте власний шанс стати керівником НБР?
— Призначать мене чи ні, я не знаю, але це одне з тих місць, куди я із задоволенням пішов би працювати.
— Наскільки ваше бачення майбутньої структури збігається з позицією інших членів робочої групи з її створення?
— Принципових розбіжностей у нас немає.
— Спочатку планувалося, що робота групи буде завершена до 1 квітня. Потім почали говорити, що закінчити роботу ви плануєте до осені...
— О, ви мене погано знаєте, як сказав, так воно й буде: підготовлений документ ляже на стіл Президента до 1 квітня. Рішення — за Президентом України.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №35, 21 вересня-27 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво