МОРЯКИ ВИМАГАЮТЬ: ФЛОТ ПОВИНЕН ПРАЦЮВАТИ НА УКРАЇНУ - Право - dt.ua

МОРЯКИ ВИМАГАЮТЬ: ФЛОТ ПОВИНЕН ПРАЦЮВАТИ НА УКРАЇНУ

3 листопада, 2000, 00:00 Роздрукувати Випуск №43, 3 листопада-10 листопада

«Ситуація, що склалася в «Державній судноплавній компанії «Чорноморське морське пароплавство», змушує нас, можливо востаннє, звернутися до вас по допомогу й підтримку...

«Ситуація, що склалася в «Державній судноплавній компанії «Чорноморське морське пароплавство», змушує нас, можливо востаннє, звернутися до вас по допомогу й підтримку. З часу проголошення незалежності України морський торговий флот планомірно знищується (точніше — розкрадається!) за повного мовчання й потурання виконавчої та законодавчої гілок влади нашої держави. При цьому Кабінет міністрів дозволяє собі не тільки нехтувати дорученням Президента, а й не виконувати власних численних рішень та постанов, спрямованих на вихід із кризи Чорноморського пароплавства».

Така преамбула відкритого листа, прийнятого в одеському Палаці моряків на бурхливих зборах представників трудового колективу, ради ветеранів морського флоту, ради капітанів ЧМП, а також громадськості «морської столиці» і врученого 1 листопада «з рук у руки» делегацією моряків працівникам адмі-ністрації Президента України, оскільки адресувався головній державній особі — Леоніду Кучмі. «Події, свідками яких ми є (незаконний продаж Мінтрансом України флагмана пасажирського флоту — пароплава «Одеса» і звільнення з посади начальника ЧМП С.В.Мелащенка), — стали останньою крапкою в історії краху однієї з найбільших колись компаній світу, — йдеться в документі. — Не тільки одесити, більшість яких була в минулому пов’язана з ЧМП, а й уся Україна переконалася в тому, що торговий флот пішов у чужі руки. Що він працює не на країну, а на гаманець чиновників, які зневажають своїх співвітчизників, плюють на Президента і Конституцію. Міністерство транспорту України, доводячи необхідність виведення решти суден в офшорні судноплавні компанії, з огляду на визнання міністра транспорту, навіть до пуття не знає: а яка ж кількість флоту продовжує працювати, і головне — які реальні доходи ці офшорні компанії дають державному бюджету?»

Будь-яка спроба запропонувати реальний план виходу з кризи шляхом відтворення власного морського транспорту валиться, підкреслюють автори відкритого листа Президентові, бо «контроль над грошовими потоками з боку податкових органів України вочевидь не влаштовує «тіньових» господарів та їхніх покровителів. Тим часом докази про обов’язкові арешти основних фондів ЧМП у закордонних портах можуть бути зруйновані, якщо країна переконає своїх західних партнерів, що вона збирається працювати, розраховуватися по боргах, по-господарському ставитися до власності, а у випадку незаконних вимог кредиторів — довести це в суді». У своєму колективному зверненні моряки вказують: «Чехарда з начальниками ЧМП, часті зміни їх призвели флот до знищення, до втрати першокласних фахівців і остаточного розкрадання державного майна. Те, що створювалося десятками років руками кожного з нас, спливло, пішло на особисті рахунки й у статутні фонди створених СП та ЗАТ. Настав час відповісти на головне запитання: чи залишиться Україна морською державою?» Автори відкритого листа пропонують: зупинити багаторічну «кадрову чехарду й дати можливість втілити в життя чимало планів та рішень, розроблених фахівцями Чорноморського пароплавства і схвалених урядом. Настав час назвати поіменно всіх винних у пограбуванні України на кілька мільярдів доларів США». Адже саме такою, наголошують автори, була балансова вартість майна ЧМП у рік проголошення незалежності України.

Звернутися до Вас від імені громадських і профспілкових організацій, що об’єднують понад 10 тисяч моряків, йдеться у відкритому листі главі держави, змушує нас «цілеспрямована політика знищення компанії», яку проводить Міністерство транспорту. Волюнтаристські рішення з відчуження основних фондів — суден вартістю 2,8 млрд. грн. — до складу інших судноплавних компаній («Укршип», «Укрферрі», «Укрріфер», «Укртанкер» та ін.) призвели вже 1996 року до фактичного банкрутства ЧМП. Вольовими наказами Мінтрансу пароплавство втратило базу технічного обслуговування флоту вартістю понад 15 млн. дол., контейнерний парк, переданий новоствореному підприємству «Укрспецобладнання» (хоча щороку давав пароплавству багатомільйонні доходи), оздоровчий табір «Альбатрос» вартістю понад 15 млн. дол. і т.д. Це й багато іншого майна передано іншим орга-нізаціям, усупереч вимогам Закону «Про підприємство», а також без урахування погашення якоїсь частини величезних боргових зобов’язань Чорноморського пароплавства».

Впродовж останніх дев’яти років Кабмін та Верховна Рада прийняли 17 постанов по ЧМП, але жодна не привела до поліпшення фінансово-економічного «здоров’я» компанії. Не виконано по жодному з пунктів й урядових постанов №1180 і №1181, прийнятих у липні 1999 року, що припускали реалізацію комплексу важливих державних заходів для виведення пароплавства з глибокої кризи. Водночас колегія Мінтрансу у вересні 2000-го ухвалює рішення «про тимчасове усунення від виконання обов’язків президента компанії п.Мелащенка С.В.» і призначає ще одну комісію для підготовки пропозицій «з виведення ДСК ЧМП із кризи». Що вкрай загострює ситуацію в трудових колективах, де люди, не одержуючи багато місяців заробітної плати, доведені до розпачу. Обурення моряків на зборах профспілкових та інших громадських організацій вилилися в жорстке загальноміське обговорення кризи вітчизняного морського торгового флоту.

«Ми вимагаємо, — підкреслюється в рішенні зборів працюючих моряків і ветеранів торгового й пасажирського флоту, — припинити цілеспрямовану політику знищення «Державної судноплавної компанії «Чорноморське морське пароплавство», виконання постанов Кабміну України №№ 1180 і 1181 від 3 липня 1999 р. у повному обсязі всіма міністерствами, перерахованими у вищевказаних рішеннях. Погашення заборгованості по зарплаті й соціальних виплатах робітникам ДСК ЧМП (понад 16 млн. грн.). Повернути пароплавству заборгованості зовнішньоторговельних об’єд-нань і «Зовнішекономбанку» колишнього СРСР, за котрими Україна досягла домовленостей із Росією (приблизно 98 млн. дол. США)». У відкритому листі главі держави моряки також наполягають на припиненні «ганебної практики безоплатного відчуження майна ДСК ЧМП на користь новостворених на базі майна пароплавства підприємств. Передусім скасуванні наказу по відомству № 338 від 19 серпня 1998 року про створення ДП «Укрспецобладнання», відповідно до якого в ДСК ЧМП, з порушенням норм законодавства, забрали понад 38 тисяч контейнерів, 300 ролтрейлерів, 30 автонавантажувачів та іншого майна на загальну суму 21 млн. дол. Внаслідок цього пароплавство позбавлене щорічного прибутку в 3 млн. дол. від оренди (експлуатації) цього майна». Ставляться вимоги також «термінових заходів для повернення ДСК ЧМП майна й боргів з боку інших організацій та підприємств, зокрема «Укрзалізниці» — в обсязі 686 млн. грн., Міноборони — 6,6 млн. грн., Іллічівського морського торгового порту — 135 млн. грн.»

Коли верстався номер. В управління ДСК ЧМП надійшов факс із Гаазького апеляційного суду, члена міждержавної Конвенції (Лугано). ДСК «Чорноморське морське пароплавство», йдеться в повідомленні з цього авторитетного міжнародного суду, отримало законне право продовжувати судові розгляди проти компанії «Планмарін» за своїми контрвимогами. Нагадаємо: швейцарська компанія «Планмарін» протягом багатьох років висувала вимоги про відшкодування необгрунтованих боргів. Але, завдяки активності юридичної служби пароплавства із захисту фінансово-майнових інтересів, ЧМП зуміло в останній рік їх звести від 68 млн. дол. США до нуля. Понад те, адвокати ЧМП заявили контрпретензію «Планмаріну». У тому ж таки Роттердамському суді, де ця швейцарська компанія раніше пред’являла великі претензії до ДСК ЧМП, а також приєдналася до арешту й продажу з аукціону шести високорентабельних суден пароплавства. Керівництво «Планмарін» звернулося в апеляційний суд Гааги з вимогою — не дозволити розглядати контрпретензію ДСК ЧМП у голландських судах. Підстава — «невідповідність юрисдикції». Результат вжитих заходів і доказів юристів пароплавства — апеляційний суд Гааги 24 жовтня 2000 р. виніс вердикт на користь ДСК ЧМП. Українське пароплавство, вказується в рішенні суду, має право подавати й відстоювати свої позови в судах Голландії. Понад те, відповідно до рішення Гаазького апеляційного суду, компанія «Планмарін» не може розглядати цю справу в жодному іншому суді Європи. Це особливо важливо, підкреслюють у правовому відділі пароплавства, з урахуванням того, що «компанія «Планмарін» заявила додаткові позови до ДСК ЧМП у Німеччині, Великобританії й Австрії на загальну суму понад 6,5 млн. дол. США».

Підготував Михайло АКСАНЮК (Одеса)
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво