«ЛЮДИ МІСЯЦЯМИ ХОДЯТЬ НА РОБОТУ Й ОТРИМУЮТЬ ЗАРПЛАТУ... УЖЕ НЕ МАЮЧИ ПРАВА ВЕРШИТИ ПРАВОСУДДЯ» - Право - dt.ua

«ЛЮДИ МІСЯЦЯМИ ХОДЯТЬ НА РОБОТУ Й ОТРИМУЮТЬ ЗАРПЛАТУ... УЖЕ НЕ МАЮЧИ ПРАВА ВЕРШИТИ ПРАВОСУДДЯ»

25 жовтня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №41, 25 жовтня-1 листопада

П’ятий з’їзд суддів України відбувся в четвер у Києві. Одне з перших вражень: відсутність цілого ряду високих гостей — запрошених на захід представників інших гілок влади...

П’ятий з’їзд суддів України відбувся в четвер у Києві. Одне з перших вражень: відсутність цілого ряду високих гостей — запрошених на захід представників інших гілок влади. Президент держави, який не приїхав через цілком об’єктивні причини, передав послання, в якому серед іншого було сказано, що судова влада займає чільне положення в державному механізмі. Втім, налаштовані благодушно, судді не сприйняли це як глузування. А ось замість міністра фінансів виступав заступник держсекретаря даного відомства. Втім, обстановку розрядив голова Верховної Ради В.Литвин, який ближче до обіду прибув віддати данину високим зборам і виступив із тривалою, але ефектною промовою, яка буяла історичними викладками й цікавими прикладами з минулого української Феміди.

Голова Верховного суду Віталій Бойко востаннє у своїй нинішній ролі поінформував громадськість про стан правосуддя та реформування судової системи України. «З огляду на вкрай низьке матеріальне забезпечення з боку держави, звички, рівень правосвідомості й певні прорахунки, проблем тут більше, ніж досить», — зазначив він. Оцінюючи стан судочинства, В.Бойко зупинився на суспільних процесах і сутності конфліктів, які потрапляють у поле діяльності суддів. Порівняно з 1996 роком, коли прийняли Конституцію, яка істотно змінила роль судів у державі, 2001-й — рік початку судово-правової реформи — ознаменувався збільшенням справ більш ніж на мільйон.

У першому півріччі нинішнього року суди розглянули 1 мільйон 185 тисяч справ про адміністративні правопорушення, тобто більше, ніж за весь 2001 рік. Під юрисдикцію суду перейшла значна кількість питань, яка раніше належала до компетенції адміністративних органів: обрання запобіжного заходу у вигляді взяття під варту, дача дозволу на проникнення в житло, закриття кримінальної справи проти громадянина з нереабілітуючих обставин, оскарження громадянами слідчих дій, притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення Правил дорожнього руху тощо.

Значно розширився діапазон категорій цивільних справ. З року в рік зростає кількість звернень громадян із проблем, які виникають у процесі діяльності органів влади та місцевого самоврядування. Тільки в першому півріччі нинішнього року кількість таких спорів становила близько 40 тисяч. Це на 30% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

За шість місяців нинішнього року тільки постанов про звільнення від кримінальної відповідальності судами розглянуто понад 50 тисяч.

Розширення юрисдикції судів значною мірою позначилося на завантаженості суддів. 1996 року навантаження на одного суддю місцевого суду становило в середньому 35 справ на місяць, а нинішнього року — 89 справ. Причому по столиці ця цифра становить 113 справ, в Автономній Республіці Крим — 110.

Сьогодні в системах загальних судів функціонує 837 судів із штатною чисельністю 7516 суддів. Фактично працює 5552 судді, 1964 посади є вакантними. Найбільші проблеми з кадровим забезпеченням в апеляційних судів. Укомплектованість апеляційних судів областей і АРК становить 66%, регіональних апеляційних господарських судів — ледь більш 50%.

За такого навантаження в роботі судів наявних проблем фінансового та кадрового забезпечення судової діяльності виникають серйозні запитання щодо доступності правосуддя громадянам.

На жаль, непоодинокі випадки, коли громадяни, яких звинувачують у скоєнні злочину (у тому числі ті, що перебувають під вартою), місяцями очікують правосуддя. Призначені до розгляду справи неодноразово відкладають, нерідко — без визначення нової дати їхнього розгляду, що викликає обурення громадян.

«Не можу не сказати про негативну ситуацію, що склалася в процедурі підготування до ухвалення рішення про призначення чи обрання на посаду судді, — зазначив В.Бойко. — Кандидати на посаду суддів, отримавши позитивне рішення кваліфікаційної комісії, місяцями, іноді по півроку й більше очікують рішення Вищої ради юстиції про внесення подання Президенту України про призначення на вакантну посаду судді. Не кращі справи і з наданням матеріалів для обрання суддів безстроково. З іншого боку, є факти, коли людина, повноваження якої як судді закінчилися, протягом року приходить на роботу, отримує зарплату, але тільки значиться як суддя, оскільки вже не має права вершити правосуддя. Зрозуміло, що така ситуація не може не впливати на стан правосуддя в державі».

Особливе значення має судова діяльність, пов’язана з забезпеченням кожному громадянину конституційного права на недоторканність. У першому півріччі нинішнього року суди розглянули 33742 подання про обрання запобіжного заходу у вигляді взяття під варту. З них задоволено 91,2%. Крім того, судами змінено запобіжні заходи з підписки про невиїзд і т.п. на взяття під варту щодо 1515 осіб із 1630 розглянутих матеріалів. Водночас, статистика свідчить і про іншу тенденцію. При проголошенні вироку суди звільнили з-під варти 3366 осіб. Виникає закономірне запитання — чому вони були заарештовані під час досудового слідства?

Попри зменшення кількості скасованих і змінених судових рішень у кримінальних і цивільних справах, у першому півріччі 2002 року кількість судових помилок залишається великою. Стосовно 3893 осіб вироки з кримінальних справ і 8502 рішення з цивільних справ скасовані чи замінені апеляційними інстанціями. Дуже велика й кількість рішень місцевих судів, які відміняються апеляційними з поверненням справ на новий розгляд.

У кримінальному судочинстві скасовано 844 вироки місцевих судів, із них на додаткове розслідування направлено 234 справи, на новий судовий розгляд — 436 справ. Є і цілком очевидні помилки. 19 рішень скасовано в результаті розгляду справ неуповноваженим суддею, тобто людиною, яка не має суддівських повноважень, чого не було вже давно. Близько 400 справ розглянуто з постановою рішення у відсутність особи, яку не поставили до відома про розгляд справи.

«На жаль, сьогодні можна почути пропозиції, направлені на те, щоб відкласти виконання окремих положень Закону «Про судоустрій України», — заявив В.Бойко. — А окремі «реформатори», на жаль, із числа суддів, вносять пропозиції, які взагалі можуть заблокувати судову реформу. Подібні підходи здатні викликати руйнацію судочинства в державі з непрогнозованими негативними наслідками.

Вже зараз в апеляційних судах накопичуються сотні кримінальних справ, розгляд яких призначається на 2003 рік. У Верховному суді України очікують своєї черги для перевірки в касаційному порядку понад дві тисячі цивільних і кримінальних справ.

Попри створення нових судів на підставі указів Президента, у проекті Державного бюджету взагалі не передбачені кошти на їх утримання. На практиці ж затримка з початком роботи Апеляційного та Касаційного судів України може призвести до розладу всієї роботи чинних апеляційних судів, а особливо — Верховного суду України.

Однак попри всі проблеми, можна зазначити, що становлення судової влади в Україні відбулося. Суди дедалі більше впливають на стан законності в державі».

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №31, 24 серпня-30 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво