Епопея з «Русланом» Цур мені, цур! Знову той самий сон! - Право - dt.ua

Епопея з «Русланом» Цур мені, цур! Знову той самий сон!

27 серпня, 2004, 00:00 Роздрукувати Випуск №34, 27 серпня-3 вересня

Арешт чергового українського літака Ан-124-100 «Руслан», що належить АНТК ім.Антонова, став «гідним подарунком» до Дня незалежності країни...

Арешт чергового українського літака Ан-124-100 «Руслан», що належить АНТК ім.Антонова, став «гідним подарунком» до Дня незалежності країни. Нагадаємо: літак був заарештований у середу, 18 серпня, у Бельгії, у брюссельському військовому аеропорту «Мельсброєк», перед тим, як мав доставити в Кабул транспортні засоби, запчастини, контейнери, а також намети для бельгійських солдатів.

Причина арешту вже знайома. У Бельгії визнали рішення Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольма від 30 травня 2002 року, відповідно до якого Фонд державного майна України винен кіпрській компанії TMR Energy Ltd. 36,7 млн. дол. (плюс відсотки за ставкою LIBOR+5%). Торік, 25 червня, у Канаді з цієї самої причини був заарештований перший український «Руслан», який також виконував рейс в інтересах НАТО.

У День незалежності України, 24 серпня, відбулося перше засідання адміністративного суду Брюсселя, на якому розглядався протест української сторони на арешт літака. Суд ухвалив повернутися до цього питання через тиждень, 31 серпня. За цей час сторони мають підготувати докази у справі. Інтереси АНТК ім. Антонова в судовому розгляді представляє бельгійська Huyghe, Ballet, Stas & Vanderschueren. Проте, як свідчить канадський досвід, арешт літака може затягтися на роки. Одночасно суд призупинив виконання контракту на авіаперевезення між НАТО й АНТК ім. Антонова у зв’язку з арештом літака. Що може позначитися на укладанні нової річної угоди про використання українських літаків в інтересах Північноатлантичного блоку.

Про те, що в Бельгії визнане рішення Стокгольмського арбітражу, в АНТК ім. Антонова знали давно. До речі, інформацію про це було отримано, коли в Бельгію рушав один із літаків компанії. Щоб уникнути арешту, його довелося розвертати в повітрі й садити в одній із сусідніх країн. За словами виконавчого директора «Авіаліній Антонова» (транспортного підрозділу АНТК ім. Антонова) Костянтина Лушакова, перед виконанням «Русланом» цього перевезення партнери по НАТО переконали компанію, що на військовому аеродромі літак буде в безпеці.

Поточний рік видався врожайним на арешти української власності за кордоном за позовом TMR. Так, 6 липня окружний суд Єрусалима заблокував рахунки українського посольства в Ізраїлі. Щоправда, через три дні через дипломатичні канали вдалося домогтися тимчасового їх розблокування. З 7 по 14 квітня у французькому порту Гонфлер перебував суховантаж «Фатеш» компанії «Торговий флот Донбасу». Попри те, що 25% «ТФД» перебуває у власності держави, юристам TMR не вдалося домогтися арешту судна. Правда, за два заарештованих (але вже в рамках іншого позову) торік пароплави — «Макіївка» і «Добруш» — компанія вносила заставу. Можливо, таку схему вона застосувала й цього разу: як свідчить «антоновський» досвід, це дешевше, ніж домагатися судового рішення при простоюванні судна.

А до кінця року залишається ще чотири місяці...

Тим часом Україна вживає абсолютно недостатніх зусиль для захисту своєї власності за кордоном. Між учасниками подій з українського боку — АНТК ім. Антонова і адвокатською компанією «Ілляшев і партнери», яка захищає її інтереси в Україні, Фондом держмайна з «Кравцом і Левенцом», а також Міністерством юстиції — не тільки немає належної взаємодії, а й існує відкритий конфлікт. Авіапідприємство звинувачує Фонд держмайна в тому, що його керівництво свідомо «підставило» Україну під час підписання договору з TMR 1999 року (невиконання якого й послужило приводом до судового розгляду в Стокгольмі), а також блокує зусилля компанії з визволення заарештованого в Канаді літака. Юристи ФДМУ звинувачують АНТК ім. Антонова в непрофесіоналізмі та надмірній емоційності й перекладають на неї всю провину за те, що Федеральний суд Канади прийняв рішення продати літак. У цих обвинуваченнях до них приєднується Мін’юст.

Істотно різняться і юридичні тактики сторін. АНТК ім. Антонова, програвши суд у Канаді, пристала на рекомендації своїх адвокатів задіяти потенціал українських судів. Так, у червні Апеляційний суд Києва відмовив TMR у виконанні рішення Стокгольмського арбітражу на території України. Раніше Київський господарський суд заборонив відчуження українського літака. «Ілляшов і партнери» також звернулися до Кабміну з пропозицією зняти судовий імунітет із майна Канади в Україні, оскільки в Канаді не забезпечується аналогічний імунітет стосовно українського майна.

Юристи ФДМУ і Мін’юсту вважають таку тактику безперспективною, оскільки рішення українських судів не можна визнати в інших країнах і посилатися на них як прецедент. А рішення Стокгольмського арбітражу є рішенням третейського (комерційного), а не державного суду, тому стає чинним з моменту прийняття і не може бути оскаржене в державних судах.

У ФДМУ дотримуються тактики оскарження визнання рішення Стокгольмського арбітражу в різних країнах. Сьогодні, нагадаємо, таких країн сім, і в кожній із них розглядається відповідна апеляція ФДМУ. Цей метод юристи АНТК ім. Антонова вважають «дорогим і практично марним». І підставою для такої думки служать заарештовані, попри всі розпочаті Фондом держмайна заходи, літаки авіапідприємства.

Стратегії ж розв’язання боргової проблеми перед TMR як не було, так і немає. Зрозуміло, що в такій ситуації зняти з літаків арешт буде більш ніж складно. Проте ФДМУ і «антоновцям», схоже, самим потрібен «третейський суддя», який міг би скоординувати їхні дії. Чи зможе ним стати Мін’юст і чи вистачить у нього гнучкості, такої необхідної в подібних справах? І коштів? Чи краще взяти за основу відповідь донецької бізнес-групи? Вона без зайвого галасу, без використання дипломатичних і адміністративних каналів, а також без гучних обвинувачень у бік Фонду держмайна (з чиєї провини вони втратили понад 40 тис. дол. за простій судна) зуміла звільнити свій (але при цьому на чверть державний) «Фатеш»...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво