«Дорожньо-талонний» бізнес на межі фолу - Право - dt.ua

«Дорожньо-талонний» бізнес на межі фолу

14 серпня, 2009, 14:57 Роздрукувати Випуск №30, 14 серпня-21 серпня

Уже кілька років поспіль на українських дорогах, особливо на автотрасах кримського напрямку, а також навколо столиці, діють такі собі козацькі формування, вдягнені у форму, дуже схожу на міліцейську...

Уже кілька років поспіль на українських дорогах, особливо на автотрасах кримського напрямку, а також навколо столиці, діють такі собі козацькі формування, вдягнені у форму, дуже схожу на міліцейську. Вони називають себе «патрулями екологічної безпеки», які борються зі шкідливими автомобільними вихлопами. Втім, вже стало очевидним: фактично це не громадський рух, а певний вид напівлегального бізнесу, що діє на межі фолу. Хоча здається, часто таку межу вже перейдено і схоже, терпець у правоохоронців таки уривається.

Мабуть, недаремно днями Департамент ДАІ звернувся саме до іноземців, які подорожують Україною автотранспортом із застереженнями і порадами щодо бурхливої діяльності нелегальних екологічних постів у деяких регіонах. Основна думка звернення: в Україні водії повинні зупинятися лише на вимогу працівників міліції і можуть сміливо ігнорувати так звані козацькі патрулі, які не мають права здійснювати екологічний контроль ТЗ, складати адмінпротоколи, а тим більше стягувати штрафи.

В Інтернеті та деяких ЗМІ називаються конкретні провідники й організатори дорожньо-талонного бізнесу (правоохоронці теж їх знають), що подається як легальна перевірка на відповідність нормам екологічної безпеки. Зокрема йдеться про Всеукраїнську громадську козацьку організацію «Екологічна безпека», зареєстровану у Мін’юсті, та однойменний полк, очолюваний козацьким полковником Олександром Б., діяльність якого особливо помітна на трасі Харків—Сімферополь. Оскільки українці здебільшого вже звикли ігнорувати екологів-самозванців, «зелені жезли» зупиняють переважно іноземців, яких цілком незаконно змушують придбавати талони (в Україні взагалі не існує встановленого зразка таких талонів) про проходження екологічного контролю. Тобто чітко простежується шахрайська складова цієї технології. Кажуть, що в пік сезону, який припадає на літо, «козачки» заробляють на водіях-іноземцях по кілька тисяч гривень на день. Підстава — «надмірні викиди чадного газу» та поспіхом вигадані порушення.

Загальновідомо, що справжнім на дорозі є лише міліцейський жезл, а накладені інспекторами ДАІ штрафи сплачуються у банківських установах, а не «на місці» (як і те, що Державтоінспекція не видає «екологічних талонів»), втім, знаходяться ті, хто наївною довірливістю потурають «екопатрулям». Насамперед, як уже зазначалося, це іноземці. Ставити ж за провину те, що козак носить міліцейську форму, неможливо, адже його «камуфляж» лише схожий на неї — отже, немає підстави притягати його до відповідальності. Проте часто їх таки приймають за правоохоронців.

— Лише у Дніпропетровській області останнім часом було порушено щодо «екологічного козакування» чотири кримінальні справи, — говорить начальник управління ДПС, розшуку і спеціальних заходів департаменту ДАІ МВС України підполковник Олег Сірий, демонструючи величезну теку, зібрану на тему «козачків». — Однак десятки заяв та повідомлень зрештою отримують відмови у порушені таких справ через позицію судів — потерпілі і більшість свідків виявляються іноземцями й фактично унеможливлюється нормальний слідчий процес. Схожа ситуація була донедавна й у столичному регіоні: майже щотижня у райвідділи міліції Київщини доставлялися оці «козачки», але невдовзі їх відпускали, оскільки законних підстав до подальшого їхнього затримання не знаходилося.

Нині ми вивчаємо правові підстави діяльності цих організацій. З одного боку, участь у здійсненні громадського екологічного контролю певною мірою є реалізацією конституційного права громадян на безпечне довкілля (ст. 50 Конституції України). Але цього недостатньо. Днями ми надіслали запит до Міністерства охорони навколишнього природного середовища щодо роз’яснення юридичних аспектів існування екологічних постів. Наступним нашим кроком може стати порушення питання щодо припинення реєстрації згаданих організацій.

Найбільш ураженими від «зелених варт», як зазначають у ДДАІ МВС, є Дніпропетровська область (район Перещепине) і Київщина. Виїжджають псевдо-екологи й у Запорізьку область, на Донеччину, в інші регіони. Таким екопостам вдається тривалий час діяти, прикриватися й «воскресати» із числа «ліквідованих» практично за тією ж технологією, яка утримувала на плаву цілі мережі торговців трамадолом, що процвітали під вивісками легальних аптек і фірм з продажу ліків. Вони просто перереєстровувалися під іншою назвою, інколи за іншою юридичною адресою, розрахувавшись перед тим із державою щонайбільше сплатою символічного штрафу. Простежується щось схоже й у ситуації з козаками, які у цьому разі є таки розбійниками. Тиск із боку правоохоронців і громадськості останнім часом спонукав «козачків» і до відвертого криміналу.

Про це свідчить, зокрема, лист до МВС жителів Дніпропетровщини, які скаржаться на вседозволеність «екологічних варт», адже людей просто зупиняли і забирали гроші. Серед потерпілих навіть один консул, в якого відібрали 1,5 тисячі доларів: це такі собі «штрафи» за задимлення українського неба. Був, приміром, випадок, коли у жінки забрали маленьку дитину і не віддавали її доти, доки вона не принесла «екологам» гроші. «Козачки», перекваліфіковані на справжніх грабіжників, зазвичай обирають на шляху машину-жертву, на двох легковиках ув’язуються за нею, маневрують, допоки водій не скоїть якесь порушення. Далі притискають порушника до узбіччя і зупиняють. Горе-шоферові, якщо він виявиться простачком, борці за безпечні дороги демонструють якісь посвідчення, відрекомендовуючись працівниками міліції, і продовжують процес «розкрутки» марновіра на гроші.

— Невідомо на підставі якого нормативного підґрунтя підлеглі пана Б. з «Екологічної безпеки», котрий до того є ще й підприємцем, надають послуги з екологічного тестування транспорт­них засобів, — веде далі підполковник Сірий. — Адже існування формувань з охорони правопорядку має узгоджуватися з органами внутрішніх справ, зокрема ДАІ, коли йдеться про дорожній рух, натомість ніяких таких погоджень у нашій службі згадана організація не отримувала. Цікаво, що козаки твердять: вони нікого примусово не зупиняють, а лише «привертають увагу водіїв».

Щойно ми починаємо виявляти факти незаконної діяльності «козачків», їхні патрони беруться за перо й закидають високі кабінети скаргами — таких дописів чимало в секретаріаті президента, на руках в багатьох
нардепів й у Кабміні: мовляв, в Україні душать громадські організації. Часом трапляється кумедна до сліз ситуація: коли до екопоста під’їжджає патруль — «козачки» одразу всідаються у свої автівки і займають вичікувальну позицію, немовби забувши про настанови й спущений «батьком» план. Іноді, коли їхні інформатори повідомляють, що по шосе їде міліція, вони встигають за кілька хвилин перевдягтися й беруться картинно вдавати відпочивальників або починають «мудрувати» навколо відкритого капота, замінюють колесо тощо.

Чи є гарантія, що напів­кримінальні екопости на дорогах, відчувши тиск із боку правоохоронців та громади, плавно не перемістяться в інші природоохоронні ніші й не візьмуться опікувати ліси, водойми і родовища корисних копалин від усіляких браконьєрів і нелегальних розробників? З огляду на нинішній досвід і наявні законодавчі «шпарини», цілком ймовірно, що дехто вже друкує штрафні талони «за вбитого зайця» чи «надмірний кошик грибів» і збирається у такий спосіб допомогти державі здолати браконьєрську братію. Завдання на перший погляд благородне (як і в ситуації з вимірниками СО на автомагістралях), проте реальною метою отаких своєрідних козацьких «куренів» є тривіальна нажива і навіть брутальний розбій. Звісно, що такі структури шкодять двом дуже серйозним справам. По-перше, вони дискримінують ідею участі громадян у діяльності з поліпшення екологічного стану довкілля і підтримці цивілізованого природокористування, заважаючи працювати справжнім екоохоронним структурам і організаціям. По-друге, такі речі дискримінують й викривляють ідею відродження козацтва і патріотичного виховання українців, яке у цьому разі нерідко зводиться до проборів і не має нічого спільного із справжніми послідовниками славних традицій запорожців. Зрозуміло, ці обидва чинники однозначно негативно впливають на імідж України і не сприяють зростанню туристичної й іншої привабливості українських теренів.

Наші найгірші побоювання, на жаль, збуваються, адже підполковник Олег Сірий зазначив, що ті ж самі «козачки» вже вимощують дорогу до лісу і поля. Приміром, селяни оповідали, що вони бачили як «екологи» заходили до сільрад і там намагалися вручати приписи щодо порушень довкілля та оплати оформлення загадкових
«сертифікатів».

— Громадські формування з охорони громадського порядку мають право самостійно складати протоколи за порушення 37 статей Кодексу про адміністративні правопорушення, — говорить головний інспектор відділу взаємодії з громадськими формуваннями ДГБ МВС підполковник Юрій Лубенський. — На жаль, є ймовірність, що такими повноваженнями можуть скористатися шахраї, хоча більшість громадських формувань з охорони правопорядку і ті ж козацькі організації (що не є тотожним поняттям) працюють у правовому полі, допомагаючи міліції. Проте є ще питання щодо подвійної реєстрації — теоретично одна й та ж структура (під формально різними назвами) може мати статус як громадського об’єднання (приміром, любителів метеликів), так і формування з охорони громадського порядку.

Відповідно до закону така козацька організація, яка має намір допомагати правоохоронцям наводити лад на дорогах, повинна зареєструватися у встановленому порядку і чітко визначити мету свого існування. Звісно, що коли такі громадські формування діють у межах, делегованих місцевою владою, але ідуть на порушення законодавства (приміром, розповсюджують талони екоконтролю), то влада має адекватно реагувати — тобто скасовувати їхню реєстрацію. Наприклад, в Одеській області Приморська сільрада видала громадській організації «Українське вольне козацтво» дозвіл підтримувати громадський порядок у селі. Серед усього їм доручили встановити шлагбаум і стягувати з тих, хто хотів заїхати у село, плату. «Дружинники» працювали доти, доки мобільна група, яка перевіряла діяльність таких структур, не виявила, що вони фактично перейняли досвід своїх дніпропетровських колег і заробляли «екологічним жезлом». Сільська влада вчинила дуже мудро — вона просто скасувала той дозвіл, але «підводка» сюжету від того не стала менш цікавою, адже врешті у діях «екологів» криміналу не знайшли, бо останні працювали у межах повноважень… наданих (і вже анульованих) сільрадою!

Мій співрозмовник зазначає: існує єдиний встановлений зразок посвідчення для членів громадських формувань з охорони порядку, затверджений постановою Кабміну. І якщо когось у лісі чи на ставку перепинятимуть «дружинники» з метою певної перевірки чи контролю, в них потрібно неодмінно цікавитися наявністю такого посвідчення. У межах міст громадські помічники міліції мають право патрулювати тільки разом із правоохоронцями, а в сільській місцевості можуть це робити самостійно, але за погодженням з органом внутрішніх справ. А якщо хтось порушує громадський порядок, то припиняти неподобство може будь-хто і без посвідчень — це є конституційним обов’язком кожного громадянина.

Насамкінець нагадаємо: якщо вам потрібна допомога на автошляху або ви зіткнулися з фактами протиправних дій, радимо звертатися за телефоном «гарячої лінії» Департаменту ДАІ МВС: (044) 272-46-59.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво