ДО КОНЦЕПЦІЇ ЗАКОНУ ПРО ВИБОРИ НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ УКРАЇНИ: ХТО І ЯК ОБИРАТИМЕ ПАРЛАМЕНТ?

Поділитися
Результати голосування при виборах органів влади є порівняно точним індикатором трансформацій суспільної свідомості...

Результати голосування при виборах органів влади є порівняно точним індикатором трансформацій суспільної свідомості. Про це, на прикладі виборів до Верховної Ради (1998 р.) і президентських виборів (1999 р.) в Україні, йтиметься у цій статті. Але більшою мірою — про інше, про деякі вади законодавчого забезпечення парламентських виборів, які деформують результати народного волевиявлення.

В ряді випадків, як це не парадоксально, рівні умови, якщо вони забезпечуються дотриманням хоч і однакових для всіх, але хибних правил, політичне представництво у складі органів влади, парламенту, зокрема, перебуває у кричущій невідповідності з кількістю голосів виборців, поданих за ті або інші партійні (блокові) списки. Перефразувавши один широко відомий вислів, можна так сказати про чинну в Україні і деяких інших державах практику вираховування кількості мандатів, які отримує в парламенті партія або блок політичних партій за результатами голосування у багатомандатному окрузі: «вибирають не ті, хто голосують, а ті, хто встановлюють порядок підрахунку голосів».

На жаль, значна частина українських політиків, політологів, фахівців-юристів і законотворців з різних мотивів є прихильниками застосування так званого прохідного відсоткового бар’єра у Верховну Раду для суб’єктів виборчих змагань. Наскільки припустима і чи взагалі припустима подібна практика? Спробуємо відповісти на це питання, розглянувши результати застосування передбаченого чинним Законом України про вибори народних депутатів України порядку розподілу 225 депутатських мандатів вищого законодавчого органу держави серед 30 суб’єктів виборчих змагань 1998 р. у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі.

Чотиривідсотковий бар’єр, як відомо, здолали сім партій і один виборчий блок. Між ними і були поділені 225 депутатських мандатів. В результаті виникла ситуація досить дивна не лише з позиції здорового глузду і повноцінності представництва волі громадян у вищому законодавчому органі держави, а й вельми сумнівна з погляду її відповідності Конституції України (див. таб. 1, стовб. 1, 2, 3, 4).

Таблиця 1

Результати голосування і розподілу 225 депутатських мандатів у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі на парламентських виборах в Україні 1998 р.: факт і гіпотетичний варіант1

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі