Філя Жебровська: Наша діяльність спрямована на покращення якості життя, реалізацію права людей на ефективні якісні ліки - Здоров’я - dt.ua

Філя Жебровська: "Наша діяльність спрямована на покращення якості життя, реалізацію права людей на ефективні якісні ліки"

25 січня, 2013, 19:55 Роздрукувати Випуск №3, 25 січня-1 лютого

Вже третій рік поспіль лідером вітчизняного фармацевтичного ринку залишається компанія "Фармак". 

 Фармацевтична галузь України продовжує стрімко розвиватися. Як вважають експерти, у 2013 році фармринок зросте більше ніж на чверть, а його обсяг навіть за песимістичного сценарію сягне 3,5 млрд дол. Це робить галузь вкрай привабливою для інвесторів як з боку виробництва, так і дистрибуції, що, в свою чергу, дає підстави для оптимістичних прогнозів щодо подальшого розвитку індустрії. Вже третій рік поспіль лідером вітчизняного фармацевтичного ринку залишається компанія "Фармак"

— Останні три роки, з точки зору економіки, можна назвати кризово-стабільними. Долар утримували на одному рівні (невеличкі коливання можна не враховувати), і наші доходи відносно долара майже не змінились. За цей період наша компанія майже подвоїла продаж продукції. У минулому році продажі зросли на 15% порівняно з 2011-м. 

Я вважаю, що всі ці досягнення стали можливими завдяки вірно обраному шляху розвитку підприємства. Так, за ці ж три роки ми впровадили у виробництво 40 нових препаратів, які дозволили отримати великий відсоток продажів. Створили понад 300 робочих місць, більш як
500 млн грн власних коштів інвестували в технічне переоснащення, майже 11,8% від того, що заробили, сплатили до бюджету у вигляді різного роду податків. Хочу зазначити, що жодних преференцій з боку держави для українських виробників немає, тобто ми знаходимося в рівних умовах з усіма учасниками ринку, конкуруючи не лише з вітчизняними, але й великими транснаціональними корпораціями. 

— Яка частка ринку вам належить?

— Лише 5% від усього роздрібного ринку країни. Але для нас це велика перемога. Згідно з оціночними результатами компанії, у 2012 р. прибуток становив 279 млн грн, оборот — 1 696 млн. грн., приріст у продажах — 15%, експорт — близько 20%. У 2013 році компанія планує вивести на ринок 18 нових препаратів, збільшити оборот на 16%.

— Чи плануєте збільшення обсягів продажу на експорт?

— Компанія багато працює над експортною політикою. Звичайно, ми не плануємо всі свої ліки продавати за кордон. В планах цього року — 19% експорту. Сьогодні ми постачаємо свою продукцію майже в 20 країн світу. В першу чергу, це країни СНД, Балтії, деякі країни Східної та Західної Європи, нам вдалося зберегти ринки Прибалтики, Болгарії та Польщі. Непогані обсяги продажу в Казахстані, Узбекистані і, звичайно, Росії, ринок якої є для нас одним із пріоритетних, і на якому ми плануємо посилювати свої позиції. 

На підприємстві розроблені дві програми — "Східної Європи" та "Західної Європи". Перша почне працювати вже з 2014 року в Польщі. Наша продукція — це переважно генеричні препарати, тому необхідно підготувати відповідні досьє, а це досить велика робота. До кінця року плануємо подати на реєстрацію 7 препаратів, і до 2016 року підготуємо ще близько 20 препаратів для Східної Європи.

Але вже сьогодні ми активно працюємо на європейському ринку. Один наш рентгеноконтрастний препарат (ХФЗ ім. Ломоносова єдиний у Радянському Союзі займався випуском таких препаратів) ми експортуємо в 28 країн Європи, зараз працюємо ще над двома препаратами і розширюємо цей напрямок. 

У минулому році ми розробили та почали втілювати бізнес-стратегію "Фармак 2020". Вона передбачає, насамперед, зміну продажу: з 80% на внутрішньому ринку та 20% експорту до 60% на внутрішньому ринку та 40% на експорт (тобто подвоєння експорту), втілення стратегії з корпоративної соціальної відповідальності та вихід на IPO.

— Чому саме IPO?

— Це найдешевші гроші, які є для залучення та розширення підприємства. Ми створюємо нові робочі місця, розширюємо номенклатуру тощо. Але зважаючи на те, що ми генерична компанія, то виникає потреба у купівлі деяких видів бізнесу, яких ми не маємо на своїх виробничих потужностях. 

— Куди плануєте інвестувати?

— Майже 200 млн. євро ми плануємо інвестувати в наші технологічні лінії до 2020-го року. Це великі гроші — як кредитні, так і власні. Велике
навантаження піде на 2013—
2015 роки, ми мусимо залучити і кредитні ресурси. Це кредит ЄБРР, який ми взяли в
2006 році, у наступному році ми завершуємо його погашення і поступово перейдемо до залучення нового кредиту. 

Стосовно інвестування. В цьому році ми плануємо завершити, а в першому кварталі 2014 року запустити виробництво у Шостці. Там буде працювати новий виробничий корпус по випуску субстанцій для виготовлення лікарських засобів. Це буде цілком нове виробництво, що відповідатиме всім світовим нормам і правилам екологічного та технологічного рівня. Восени закінчимо проект м'яких желатинових капсул. Раніше такого виробництва у нас не було взагалі, але вже сьогодні ми уклали контракт, маємо проект і в жовтні будемо стартувати. На нашому підприємстві немає препаратів, випущених з використанням технології леофільної сушки — це стерильні препарати, в основному, біотехнологічні. Минулого року закупили лабораторне обладнання, почнемо дослідно-промислову розробку, і в наступні роки приступимо до промислового випуску. А все інше — розширення діючих виробництв: таблетковані, ін'єкційні препарати. 

Сьогодні на різних етапах дослідження в наших двох лабораторіях знаходиться майже 200 препаратів, з них 30 ми плануємо впровадити у виробництво наступного року.

— Знаю, що ви багато коштів витрачаєте на розробку власних оригінальних препаратів.

— В портфелі "Фармака" є і успішно продаються оригінальні препарати, розроблені українськими вченими. Це амізон, антраль та інші. Сьогодні працюємо над оригінальним кардіологічним препаратом NAE, який розробили вчені Інституту біохімії ім. Палладіна НАНУ. На сьогодні ми завершили всі доклінічні випробування з цим препаратом, і в цьому році розпочнуться перші стадії клінічних випробувань. Це довготривала робота, мусимо пройти всі стадії випробовувань. Років через два буде готовий препарат. Сподіваємося, що це буде прорив у кардіології. 

— Для багатьох фармвиробників одним із "слизьких" питань досі залишається якість ліків, які вони випускають.

— Ще з 2006 року в нашій компанії було прийнято рішення про те, що всі бізнес-процеси, які існують на підприємстві, повинні впроваджуватись згідно з кращими стандартами європейської якості. Це дало великий поштовх розвитку підприємства. В 2012 році ми завершили переоснащення всіх наших 17 технологічних ліній за стандартами європейського GMP. Причому переоснащення торкнулося не тільки нових препаратів, але й тих, які ми випускаємо дуже давно. Наприклад, усім відомий антигістамінний засіб діазолін у драже: ми інвестували кошти в переоснащення лінії, і тепер маємо виробництво, що відповідає нормам і правилам GMP. Також невелику питому вагу в нашому портфелі займають мазі. В Україні їх виробляють три заводи, і у кожного це 1—2%, а у нас 3% від загального обсягу продаж. Але не зважаючи на невеликі обсяги, ми теж вирішили інвестувати в технічне переоснащення. І, звичайно ж, усім світовим стандартам відповідають чотири нові технологічні лінії, які ми впровадили за останні три роки — на них випускаються рідкі лікарські засоби асептичного виробництва. Перші дві лінії ми здали в експлуатацію 2010 року, і дві — минулого. Буквально днями на новій лінії випущена перша серія очного лікарського засобу ланотан. А в лютому вже і на шприцевій лінії будуть випущені перші промислові серії. 

За стандартами GMP випускаються й інсуліни. У світі існують лише три великі компанії, які випускають інсулін, одна із них — Eli Lilly — співпрацює з нашою компанією, і вона не просто продає нам субстанцію чи передає технологію. З 2006 року ми запровадили повний цикл виробництва інсулінів, компанія Eli Lilly передала свої найкращі практики випуску цього препарату, і, не зважаючи на це, до цього часу строго контролює нашу роботу. Бо якщо були б нарікання на нашу продукцію, то постраждала б не тільки наша репутація, а й репутація компанії Eli Lilly. 

— Ви використовуєте власні ліки?

— Так, звичайно! Якщо якась застуда, то одразу приймаю амізон, також мені дуже допомагають пектолван фіто і
пектолван плющ, а при змінах погоди при підвищеному тиску — еналозид чи рамізес (це новий препарат на основі діючої речовини раміприл). Маючи фінансову можливість купити дорогі ліки, я надаю перевагу нашим препаратам. Бо якщо ти сам не будеш переконаний у тому, що твої ліки допомагають, нема чого ходити на роботу. Я і всім своїм співробітникам говорю: все те, що ми випускаємо, мусимо споживати. Щоб якщо, не дай Боже, щось трапиться з нашими дітьми, з нашими мамами, ми не боялися застосовувати наші ліки. 

В місії компанії ми говоримо, що кожна людина має право на високоякісні ефективні ліки. Завдання виробників — розробити та виготовити, а завдання держави — забезпечити це право. 

До речі, якщо повернутися до питання інвестування, то хочу сказати, що ми вкладаємо гроші не лише у виробництво, але й у людей.

— Маєте на увазі навчання, підвищення кваліфікації?

— Не лише це. Ми створили власний благодійний фонд і за останні три роки витратили на благодійність 50 млн грн. Це й освітня програма, допомога школам-інтернатам, підтримка закладів культури, допомога медичним закладам, багатодітним сім'ям та інвалідам. У 2011—2012 рр., наприклад, діяла програма "Чужих дітей не буває". У нас є два підтримуючі препарати (не лікувальні), і ось з кожної проданої упаковки одна гривня була спрямована в дитячі будинки. До цього проекту долучилися всі області і в кожній з них дитячий будинок отримав у середньому по 15 тис. грн допомоги. Нещодавно провели в одному з дитячих будинків конкурс "Кращий малюнок" (купили дітям і фарби, і папір), переможці якого отримали комп'ютери, а учасники — музичні плеєри. Зараз ці малюнки вивішені на нашій прохідній — їх бачать і працівники, і наші гості. Аналогічну акцію ми провели для діток, батьки яких працюють на нашому підприємстві. 

Необхідно змінювати мислення людей. В зв'язку з цим ми впроваджуємо на підприємстві прийняту до 2015 року Стратегію з корпоративної соціальної відповідальності (КСВ). Продовжуючи попередні проекти, ми розпочали роботу над новими проектами для досягнення сталого розвитку компанії. Стратегічними цілями в цьому напрямі для нас є зниження екологічного впливу, підвищення ефективності соціальних витрат, підвищення прозорості компанії та впровадження кращих практик з управління персоналом.

— Проте минулий рік запам'ятався ще й гучними обвинуваченнями компанії "Фармак" у випуску препарату, який використовують наркозалежні. 

— Ми розуміємо, що наші досягнення, наш розвиток та позиція лідера на ринку не всім до вподоби. Ми сильні завдяки нашим сильним конкурентним перевагам — у першу чергу, це висока якість та ефективність наших лікарських засобів.

На жаль, у минулому році ми спостерігали спроби умисно неправдивого висвітлення діяльності компанії стосовно одного з наших діагностичних препаратів. Я не здивуюся, якщо завтра будуть підняті знову такі провокаційні питання, як виробництво корвалолу, фленоксу чи питання якості фармасулінів, яку контролюють, між іншим, представники американської компанії Eli Lilly. 

— Корвалол? Чому?

— Через невеличкий вміст фенобарбіталу. Але без нього препарат не працює! Речовини, яка могла б повністю його замінити, немає. Та й немає необхідності її шукати: фенобарбітал є в списку ВООЗ як життєво необхідний препарат. Припинити випуск корвалолу не можна — люди звикли лікуватися цим заспокійливим засобом. 

На жаль, через недостатнє розуміння урядом вітчизняного виробника, незахищеності його (виробника) інтересів завдається шкоди всій фармацевтичній галузі країни! Через низьку поінформованість споживача щодо якості українських ліків, існуючих у суспільстві ще з радянських часів стереотипів (наприклад, вітчизняне — значить неякісне), а також нерідко і відкритого поширення неправдивої інформації щодо якості вітчизняних ліків ведеться нечесна боротьба з локальними виробниками. Ми хочемо, щоб уряд не боявся говорити правду, що наші ліки якісні, виготовляються в належних, відповідно до європейських стандартів, умовах (ми увійшли у PIC/S, працюємо за європейськими правилами належної виробничої практики GMP). 

Низька культура споживання ліків в Україні б'є по гаманцю наших громадян. Можливо, потрібно за підтримки уряду спланувати та провести освітні програми щодо обізнаності громадян України стосовно високої якості українських лікарських засобів та правильного їх застосування? Ми підтримаємо таку програму.

Наша діяльність спрямована насамперед на покращення якості життя, реалізацію права людей на ефективні якісні ліки. Це — наша місія, якої ми дотримуємося. 

Довідка

Компанія "Фармак" створена на базі Київського хіміко-фармацевтичного заводу імені М. Ломоносова, який розпочав свою діяльність у 1925 році. У 2012 році компанія втретє закріпила позицію лідера серед усіх фармацевтичних компаній, що забезпечують населення лікарськими засобaми та представлені на українському ринку.

Обсяг продаж у 2012 році становив близько 1,7 млрд. грн., зростання продаж порівняно з 2012 роком в гривні становить 15%. Компанія "Фармак" займає майже 5% фармацевтичного ринку України. Близько 20% виготовленої продукції відправляється в країни СНД, Балтії та Європи. Кількість працівників компанії перевищує 1700 осіб. У портфелі компанії "Фармак" — понад 200 найменувань лікарських препаратів. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво