Праця Патріарха. Професор Володимир Йосипович Здоровега був якщо не засновником, то яскравим представником львівської школи журналістики

Поділитися
Якось студенти Одеського національного університету щиро зізналися, що львів’яни мають неабияку перевагу, бо вчаться і слухають лекції таких професорів, як Володимир Здоровега...

Якось студенти Одеського національного університету щиро зізналися, що львів’яни мають неабияку перевагу, бо вчаться і слухають лекції таких професорів, як Володимир Здоровега. Невдовзі виповниться два роки, як ту перевагу львівські студенти втратили. Але залишилася наукова спадщина відомого теоретика літератури і журналістики.

Підручник «Теорія і методика журналістської творчості» нещодавно витримав третє, тиражне за українськими критеріями, видання, цінність і актуальність якого полягає в його цілісності, завершеності й повноті. Це своєрідний ключ до розуміння такого складного, завжди суперечливого, до того ж до кінця не з’ясованого й не осмисленого поняття, як «психологія журналістської творчості та її методика».

Природний дар В.Здоровеги аналітично мислити, розуміти складні суспільні процеси, здатність з висоти орлиного польоту осягнути «день сущий», толерантність і виваженість як у повсякденному житті, так і в публіцистичних та наукових працях заслуговує на особливу увагу. Він уникав, свідомо чи підсвідомо, гучних фраз і категоричних суджень, рідко коли сперечався. Майже в кожному науковому доробку — студентському чи аспірантському — вбачав раціональне зерно й власним авторитетом сприяв його сходженню. Писав завжди лаконічно, доступно й просто. Чи не єдиний серед своїх колег умів викласти найскладніші теоретичні постулати на рівні розуміння й сприйняття пересічного студента. У цьому — його геніальність, неперевершений талант і наукова майстерність. Свіжість і глибина думки, повнота розуміння сутності проблеми й явища завжди домінували над складністю формулювань, мовно­стилістичних конструкцій і над невиправданим засиллям рідковживаних, а отже, малозрозумілих слів іншомовного походження, якими часто грішать дослідники, аби за велемовністю викладу приховати убогість думки.

Що ж до особливостей наукового стилю автора, то в ньому завжди були вмотивовані вкраплення публіцистичності й неповторного авторського «я». Натомість у публіцистичних працях впадає в око професорська зрілість, аналітичний спосіб мислення. Водночас наукові дослідження В.Здоровеги є класичним науковим доробком, а журналістські матеріали — повноцінною публіцистикою: подекуди емоційною, доречно гострою, у міру дотепною і в момент публікації своєчасною та актуальною. Видання монографічного характеру, тим паче навчальні посібники чи підручники, він ніколи не наповнював публіцистичними інгредієнтами, розпушувачами, добавками. Відносно невеликі за обсягом, вони й сьогодні є взірцевими за повнотою та змістом. Автор був переконаний, що ідеальний обсяг підручника для студентів класичних університетів — 250—300 сторінок.

Володимир Здоровега — один з небагатьох українських теоретиків журналістики минулого сторіччя, якого визнано у світі. Особливу популярність мав серед яскравих представників московської школи журналістики — провідних у своїх напрямах професорів Євгена Прохорова, Валентини Учонової, Володимира Горохова, Євгена Проніна. В Україні всі авторитети в царині журналістської науки посилалися на наукові доробки шановного професора як на виважене, ґрунтовне й аргументоване джерело інформації.

Сам Володимир Йосипович, будучи доволі самокритичним, про власні наукові й творчі здобутки часто відгукувався так: «Це була чи не найкраща моя книжка (публікація, наукова стаття). Я так написати вже не зможу. Вік не той». Але минав час... І його гостре перо, кероване світлим розумом, продукувало нові, дедалі зріліші, глибші й ґрунтовніші публікації. Їх радо й систематично друкували провідні періодичні видання, у тому числі газети «Дзеркало тижня» і «День». Проте за найменшої нагоди професор подавав свої публікації до республіканської «Молоді України» та авторитетних львівських газет.

До певної міри логічним і закономірним є те, що третє видання підручника «Теорія і методика журналістської творчості», як і два попередні, вийшло у «Видавництві «ПАІС», створення якого при факультеті журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка було ідеєю і концепцією професора В.Здоровеги. Ринкові відносини в нашій країні пережили лише початковий етап становлення і ще до кінця не утвердилися. Ми, журналісти за фахом, вже залюбки про них писали, пропагували, але, чого гріха таїти, самі до кінця ще не усвідомлювали, що ринок (тим паче неконтрольований, стихійний) — це не панацея від усіх негараздів, а жорстка реальність із тіньовим боком медалі. І місця в ньому для наукової української книжки обмаль...

Колеги жартома називали професора «граючим тренером», оскільки він майстерно й продуктивно поєднував наукову та викладацьку роботу з активними виступами у пресі.

Сподіваюся, творча спадщина професора Володимира Здоровеги ще довго буде затребуваною студентською аудиторією, дослідниками мас-медійної творчості і, очевидно, творчими працівниками редакційних колективів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі