Павло Полянський: механізм відбору підручників має викликати довіру - Освіта - dt.ua

Павло Полянський: механізм відбору підручників має викликати довіру

4 липня, 2014, 18:45 Роздрукувати Випуск №24, 4 липня-11 липня

Чи зміниться щось урешті-решт на ринку підручників? І коли чекати радикальних змін, які б засвідчили — жодної шпаринки для корупційних схем у сфері книговидання не залишилося?

Чи зміниться щось урешті-решт на ринку підручників? І коли чекати радикальних змін, які б засвідчили — жодної шпаринки для корупційних схем у сфері книговидання не залишилося? Про це йдеться в розмові з заступником міністра освіти і науки Павлом Полянським. Він не просто досвідчений чиновник, а й автор підручників із всесвітньої історії, який на власному досвіді відчув, як працюють міністерські схеми "відсіву конкурентів". Адже попри те, що підручник П.Полянського отримав гриф міністерства, у 2011—2013 роках його не було включено до переліку літератури, дозволеної для використання у школі.

— Павле Броніславовичу, чи правда, що на наступний навчальний рік державне замовлення на підручники виконуватимуть ті ж самі видавництва, що й при Д.Табачнику?

— Ми прийшли у МОН у березні, коли всі конкурсні процедури були вже завершені. У такій ситуації при зміні
команд міністерство опиняється завжди. Провести тендерні процедури перед початком нового навчального року новий міністр вже просто не має часу. Він "успадковує" результати конкурсу, проведеного попередньою командою.

Це перша обставина. Друга — жоден учасник конкурсу рукописів підручників не оскаржив результатів конкурсу, про який так багато говорила громадськість. Відповідно, міністерство не мало жодних правових підстав скасувати рішення щодо цього конкурсу. Якби ми самочинно скасували результати конкурсу, то хтось із ображених міг подати до суду. Судовий розгляд міг паралізувати всі подальші дії щодо підручників і навіть грошові рахунки міністерства.

У нас було два варіанти: взагалі нічого не друкувати і залишити дітей без підручників або ж, "підчистивши", доопрацювавши рукописи, надрукувати ті, які вже відібрано. Пішли другим шляхом. На наступний навчальний рік ми друкуємо лише дві позиції: додруковуємо 13 назв підручників для третього класу, які не були надруковані в 2013 році (переважно підручники мовами національних меншин), і друкуємо підручники для шостого класу, бо востаннє їх видавали вісім років тому.

— Тобто так, як і планувало попереднє керівництво? 

— Там плани були іншими: видрукувати у 2014 році підручники для 3-го і 4-го класу, а також для 6-го і для 7-го. При тому, що на наступний навчальний рік нові підручники для 4-го і 7-го класу ще не будуть потрібні. Аргумент про апробацію також не "спрацьовує", бо ні чотирикласників, ні семикласників, які б у 2014—2015 навчальному році навчалися за оновленими програмами, не буде. Коли Уряд поставив питання про необхідність економії, ми погодилися з тим, щоби кошти, котрі були заплановані на 4-й і 7-й класи, у цьому році не виділялися. 

— Як ви будете "дочищати" вже відібрані підручники?

— Це робитимуть, звісно, не чиновники, а спеціалісти. У ході перевірки виявилося, що в Інституті інноваційних технологій зберігаються рукописи підручників, подані на конкурс і на гриф ще в лютому-березні 2010 року. Відтоді вони не розглядалися, грифи їм не надавалися й школи їх так і не дочекалися. Очевидно, що за такої політики про чесну конкуренцію між авторами і видавництвами вести мову не доводиться. Зараз спеціалісти активно вивчають ці рукописи. Якісним ми присвоюємо грифи, щоб видавець міг їх видати хоча б за власний кошт, щоб не пропала праця авторів. 

Найголовнішим є якість підручників. Тому ми зосередили зусилля на роботі з рукописами. З участю авторів і редакторів доопрацювали їх, і на сьогодні ці рукописи належної якості. Паралельно також з'ясовували, чи можна не друкувати підручники для шостого класу, а обійтися старими, які були видані вісім років тому для 12-річки. І за потреби додрукувати їх. Виявилося, що такого підручника, який би повністю відповідав діючим сьогодні програмам, практично немає. Розходження становлять від 20 до 80%. — Вже розпочато роботу з розробки нового порядку відбору підручників?

— Так. Нові процедури конкурсного відбору і друку шкільних підручників розробляємо винятково у співпраці з експертним середовищем. У нас практично безперервно відбуваються брейн-штурми у колі експертів, науковців, видавців, педагогів. Ми аналізуємо й обговорюємо всі без винятку, навіть "фантастичні", проекти , шукаємо прийнятний варіант. Розуміємо, що якщо досягнемо чесного відкритого відбору справді якісних, без помилок і надмірностей, підручників, корупція у цій сфері зникне автоматично, адже не матиме підґрунтя.

— На яких засадах буде вибудовуватися нова процедура конкурсу підручників? 

— Для нас очевидно, що працівники міністерства й Інституту інноваційних технологій не повинні мати жодного стосунку до проведення експертизи рукописів підручників, що їх подають на конкурс. При цьому ми не вмиваємо руки, не знімаємо з себе відповідальності. У будь-якому разі всі претензії традиційно адресуються не авторам, не рецензентам, не видавцям, а міністерству. Експертизу проектів підручників має організовувати незалежна організація, яка буде давати рукописи на рецензування експертам.

Також має бути приділена особлива увага психологічній експертизі рукописів підручників: чи прийнятні вони для дитини, чи зрозумілі, чи не перевантажені, чи не шкідливі для здоров'я? 

Попереднім положенням про конкурс було визначено, що група авторів, яка один раз виграла конкурс, наприклад у 5-му класі, надалі отримує зелене світло і наперед визнається переможцем для
6, 7, 8 і 9-го класів. При тому, що вона ще нічого не писала. Це так звана лінійка підручників. Ми не хочемо такої лінійки, тому що розцінюємо подібний підхід як преференції. Для кожного класу змагання авторів має відбуватися наново. 

Вважається, що лінійка забезпечує наступність, адже автор закладає в серію підручників свою авторську концепцію й авторське бачення, як із цим працювати на уроці. На мою думку, це вкрай погано. По-перше, є навчальна програма. Є державний стандарт. І як нотна партитура для музиканта: кожен завжди трошки інакше виконає певний твір, але це буде саме той твір. І вчитель, і учень не повинні бути узалежнені вимогою використовувати саме цей підручник. По-друге, автор не повинен нав'язувати вчителеві педагогічні прийоми й педагогічну методику, за якими слід працювати на уроці. По-третє, це підручник не для вчителя, а для дитини.

Взагалі, теза про авторську концепцію — це кумедно, як на мене. Бо що таке авторська концепція? Це твір, у якому автор описує, який геніальний підручник він напише. Але вам будь-який учитель скаже, що якщо старшокласник, не кажучи вже про педагога, візьме новий підручник, десять хвилин його погортає і не зрозуміє, у чому полягає авторська концепція, значить, її там просто не існує. Авторська концепція повинна бути абсолютно очевидною навіть при першому поверховому ознайомленні з підручником. 

— Розкрийте секрет — вже є якісь конкретні пропозиції щодо змін у процедурі конкурсу? 

— На останній зустрічі у колі експертів всі погодились із тим, що конкурс з відбору рукописів у тому вигляді, як він існував, потрібно скасувати. Він не забезпечує ні якості продукту, ні прозорості відбору підручників, ні участі педагогів у процесі відбору. Одностайно була підтримана ідея створити електронний портал, на якому будуть розміщуватись електронні версії як вже надрукованих, так і новостворених підручників. Також створюватимуться електронні версії для комп'ютерів і планшетів. Вчителі, батьки, будь-хто матимуть доступ до електронних рукописів, з яких і обиратимуть кращий підручник . Найбільш рейтинговий рукопис, за який висловиться більшість шкіл, буде передано до друку. Прозвучала й пропозиція запровадити дворічний апробаційний період, упродовж якого у 4-х та 7-х класах тестуватимуться виготовлені коштом авторів чи видавців електронні та друковані версії нових підручників. Тоді не доведеться обирати кота у мішку. Передчасно казати, що це остаточні обриси нової моделі, але концептуально вона станом на тепер має такі параметри. 

— Чи плануються кадрові зміни в Інституті інноваційних технологій і змісту освіти? Адже саме ця структура МОН опікується підручниками.

— На сьогодні наказами міністерства відсторонені від виконання обов'язків директор інституту Олександр Удод і його заступник Святослав Серебрянський. Це пов'язано з тим, що правоохоронні органи ведуть розслідування. Зараз виконувачем обов'язків директора інституту є Казимир Левківський — людина, яка ніколи не була причетна до відбору підручників.

— Отже, справжні реформи будуть

— Так.Моя мрія — створити "підручникове ЗНО". Щоб прозорий і чесний механізм відбору підручників викликав таку ж велику довіру, як і незалежне тестування. І щоб жоден новий міністр не наважився скасувати цю процедуру. Тому що боявся би тиску громадської думки. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №18, 18 травня-24 травня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво