Лобода на ниві освіти - Освіта - dt.ua

Лобода на ниві освіти

1 лютого, 2013, 19:05 Роздрукувати Випуск №4, 1 лютого-8 лютого

Стан освіти в Україні можна порівняти зі станом козацького собору в романі Олеся Гончара "Собор", а всі "реформи" в освіті, які проводять теперішні володьки лободи, з риштуванням навколо храму.

Прочитавши статтю М.Девдери "Грав баян…" (DT.UA, №2, 2013 р.), набрався сміливості висловити деякі думки щодо стану освіти в Україні. Маючи 36-річний досвід педагогічної роботи, хочу поділитися своїми висновками.

Стан освіти в Україні можна порівняти зі станом козацького собору в романі Олеся Гончара "Собор", а всі "реформи" в освіті, які проводять теперішні володьки лободи, з риштуванням навколо храму. До керівництва освітою прийшли люди, більшість з яких дуже своєрідно уявляє, для чого вона потрібна. Саме вони основним в українській освіті всіх рівнів зробили той "баян", про який так влучно написав М.Девдера. Автор статті наголошує тільки на "партитурах для баяна", які огрифлюються міністерством і впливають на грошові потоки, а те, що твориться в навчальних закладах з недолугим методичним забезпеченням, — це просто якась палата №6. Тепер у нас панує її величність показуха.

Основним критерієм оцінки роботи викладача в навчальних закладах стала наявність грубезних папок методичного забезпечення. Звичайно, це не є великою проблемою, бо більшість цього методзабезпечення можна легко скачати з Інтернету. Тим більше що якості ніхто не перевіряє, оцінюється тільки обсяг і зовнішня привабливість папок. Керівництво абсолютно не цікавить: чи знає викладач предмет, чи проводить заняття, чи навчає студентів?

Пригадується ще радянський анекдот: студентові-заочнику повідомили, що він мусить скласти іспит з китайської мови, на що він лише запитав: "У якій аудиторії?". Тепер цей анекдот у багатьох навчальних закладах може звучати так: викладачеві повідомляють, що в його педагогічне навантаження включено викладання китайської мови, а він: "Скільки годин, у яких групах?".

А на який "рівень" піднято роботу нашого "славного" міністерства щодо ліцензування й акредитації навчальних закладів та окремих спеціальностей? До сьомого поту трудяться окреме управління, департамент, акредитаційна та 19 (!) фахових комісій. Усі навчальні заклади зобов'язані ліцензувати нові спеціальності і через кожні 5 років акредитувати всі спеціальності. Отож і готують грубенькі акредитаційні справи для акредитаційних комісій. Переважна більшість закладів успішно проходить процедуру. Не акредитуються тільки ті, на кого дано команду "фас!". У такому випадку головою комісії призначається свій "закривальник", який "землю ритиме", але підстави для закриття закладу знайде. Лояльність акредитаційних і фахових комісій забезпечується "акредитаційним фондом", створеним за рахунок чималих "добровільних" внесків усіх педагогічних працівників навчального закладу. Кому потрібна така акредитація?

ЗНО трохи зменшило хабарницькі апетити ректорів вишів ІІІ—ІV рівнів, а про виші І—ІІ рівнів "забули". Якщо до вишу ІІІ—ІV рівнів "маленький українець" може вступити без хабара, то до вишу І—ІІ рівнів, особливо на престижні спеціальності, — ні. В західній Україні вступ коштує 1—2 тис. дол. Якщо директори не забуватимуть дію ділення, то про виші І—ІІ рівнів "нагорі" так і не згадають. І Азаров, і Табачник кажуть: потрібно скорочувати держзамовлення на економічні та юридичні спеціальності і збільшувати на технічні. Але директор, який навмисно не добрав на технічні спеціальності, звертається до міністерства, і недобрані місця замінюють на економічні. 

Підвищення студентських стипендій має один дуже негативний наслідок: студентам стає вигідно купувати оцінки, що дають право на призначення стипендії. А якщо є попит, з'являється й пропозиція: викладачі продають "стипендіальні" оцінки. Дуже вигідна для цього 12-бальна шкала: "1" одним розчерком пера перетворюється на "4", "7", "10", "11" або навіть "12".

Наш "освітянський собор" продовжує руйнуватися, а володьки лободи від освіти будують нові й нові "риштування", запевняючи, що реставрація "храму" завершується і він чимдалі тільки кращає.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Останній Перший Популярні Усього коментарів: 6
  • Любов Любов 28 лютого, 16:14 Стаття дуже актуальна на даний час. Такий же стан справ у кожному навчальному закладі і, як на мене, то "освітянський собор" вже зруйнований вщент. Викладачам вигідно брати, студентам вигідно давати, а от до спеціаліста кожен хоче потрапити найкращого.Моральний і фаховий рівень керівників більшості навчальних закладів не відповідає ніяким критеріям, тому що також проходить через призму "дав-взяв". Але це стосується не тільки освіти, країна неначе спрут переплетена корупцією, аморальністю, криміналітетом. До тих пір поки не набереться критичної кількості громадян, до яких прийде усвідомлення, що так жити далі не можна і які зуміють об"єднатися для подолання цього зла країна приречена і ми разом з нею. згоден 0 не згоден 0 Відповісти Цитувати ДякуємоПоскаржитись
Випуск №18, 18 травня-24 травня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво