Жити стало краще. Трудитися стало веселіше. Відповідно до звіту Світового банку і Міжнародної фінансової корпорації, вести бізнес у Східній Європі стало простіше - Економіка - dt.ua

Жити стало краще. Трудитися стало веселіше. Відповідно до звіту Світового банку і Міжнародної фінансової корпорації, вести бізнес у Східній Європі стало простіше

15 вересня, 2006, 00:00 Роздрукувати Випуск №35, 15 вересня-22 вересня

Щорічний звіт Doing Business, котрий публікується Світовим банком і МФК, підбив підсумок дослідження «ступеня простоти ведення бізнесу» у 175 країнах світу у 2005—2006 роках...

Щорічний звіт Doing Business, котрий публікується Світовим банком і МФК, підбив підсумок дослідження «ступеня простоти ведення бізнесу» у 175 країнах світу у 2005—2006 роках. Оцінювалася не лише нинішня ситуація (загальний рейтинг), а й динаміка — зміни в регуляторній політиці, які відбулися за останній рік. За цим показником у лідери вибилися країни Східної Європи й Африки, у яких середовище для ведення бізнесу поліпшується найшвидше.

Серед наших сусідів найкращими реформаторами виявилися Румунія і Грузія. Україна посіла в загальному рейтингу Doing Business 2007 лише 12-те місце, випередивши Білорусь та Узбекистан.

Відкриттям сезону, за даними звіту, стала Грузія, яка піднялася порівняно з рейтингом минулого року на 75(!) позицій (приміром, Казахстан поліпшив своє становище на 20 позицій). Усього, за даними дослідження, у дев’яти державах СНД за минулий рік зменшилися час і витрати, необхідні для здійснення бізнесу, а також знято різні перешкоди при виконанні нормативних і адміністративних вимог до підприємств.

Doing Business дає законодавцям можливість порівняти регуляторне середовище своєї країни з іншими країнами, вивчити найкращі світові досягнення в цій сфері і розставити пріоритети реформ.

Хто в десятці?

При складанні рейтингу враховувалися часові і фінансові витрати, необхідні для створення компанії, вартість її діяльності, зокрема, торгових операцій, обсяг податкового тиску, а також вартість ліквідації компанії. При цьому аналіз не враховує таких показників, як розмір ринку, макроекономічна політика, якість інфраструктури, стабільність національної валюти, думка інвесторів або рівень злочинності.

У результаті до десятки країн-лідерів за динамікою реформ увійшли (по черзі) Грузія, Румунія, Мексика, Китай, Перу, Франція, Хорватія, Гватемала, Гана і Танзанія. Вважається, що серед країн СНД Вірменія, Азербайджан, Білорусь, Казахстан, Киргизстан, Молдова, Росія і Україна здійснили хоча б по одній реформі. У Таджикистані реформ помічено не було, а Узбекистан, на думку дослідників, навіть ускладнив умови для ведення бізнесу.

Лідерами серед країн СНД у загальному рейтингу стали: Вірменія (34-те місце), Грузія (37-ме) і Казахстан (62-ге). Найгірші показники в регіоні у Таджикистану (133-те місце) і Узбекистану (147-ме), Росія розмістилася в середині списку (96-те місце), відстаючи на три позиції від Китаю, але випереджаючи Бразилію й Індію. Україна і Білорусь йдуть нога в ногу, посідаючи відповідно 128-ме і 129-те місця у світовому рейтингу.

До тридцятки світових лідерів за сприятливістю нормативної бази для підприємництва увійшли Сінгапур, Нова Зеландія, США, Канада, Гонконг (Китай), Великобританія, Данія, Австралія, Норвегія, Ірландія, Японія, Ісландія, Швеція, Фінляндія, Швейцарія, Литва, Естонія, Таїланд, Пуерто-Ріко, Бельгія, Німеччина, Нідерланди, Корея, Латвія, Малайзія, Ізраїль, Санта Люсія, Чилі, Південна Африка й Австрія.

Приклад для України

Які регуляторні зміни відбулися в країнах СНД? У «лідерської» Грузії сума мінімального капіталу, необхідного для відкриття нової компанії, зменшилася за минулий рік із 2000 ларі до 200 (еквівалент 85 дол. США). У результаті в період із 2005 по 2006 рік було зареєстровано в півтора разу більше нових компаній, ніж у 2004—2005-му. Реформування митниці і прикордонної служби спростило прикордонні процедури: якщо раніше для оформлення експорту товарів необхідно було витратити 54 дні, то сьогодні лише 13. Було створено спеціальні судові секції з розгляду комерційних спорів і спрощено процедуру подачі апеляцій, а середня тривалість судового розгляду простих комерційних справ скоротилася з 375 до 285 днів.

Вірменія об’єднала реєстрацію нових компаній у податкових органах і фондах соціального страхування, скоротивши час відкриття компанії на один день.

У Киргизстані було запроваджено фіксований нотаріальний тариф за засвідчення угоди про передачу землі, який замінив процентний гонорар. Ця реформа знизила вартість передачі права власності з 5,25 до 1,99% від вартості власності.

В Азербайджані спростилися вимоги до документів, у результаті чого витрати часу на відкриття бізнесу скоротилися з 115 до 53 днів. Було переглянуто і Цивільний кодекс, котрий розширив права кредиторів у разі невиплати боргів.

У Росії знизилася ставка єдиного соціального податку і розмір пенсійних відрахувань. А три види податків, у тому числі відрахування за використання назв «Росія» і «Російська Федерація», було скасовано.

В Україні, за даними Doing Business, був «створений єдиний орган, який займається реєстрацією нових підприємств, об’єднує реєстрацію компанії з реєстрацією в Пенсійному фонді, Фонді соціального страхування, Фонді зайнятості, Фонді страхування від нещасних випадків на виробництві і податковій службі (за винятком реєстрації для сплати податку на додану вартість)». У результаті, кажуть, кількість кроків, які необхідно зробити для реєстрації компанії зменшилася з 15 до 10, а час — із 34 до 33 днів.

Молдова скоротила кількість дозволів для ведення ділової або комерційної діяльності з 400 до 128.

Білорусь знизила ставку податку з обороту з 3,9 до 3,0% і транспортного податку з 4 до 3%, але в країні залишається безліч невирішених проблем у сфері оподаткування. Тож, якщо компанія виплачуватиме всі необхідні податки, то сьогодні вона має сплатити 186% прибутку. Кроком назад вважають фахівці Doing Business позбавлення кредиторів права оформляти право вимоги звернення на заставу у нотаріусів (їх направили в суди).

Найбільше ускладнив життя для бізнесу Узбекистан. У цій країні було запроваджено новий податок — обов’язковий внесок до Фонду розвитку шкільної освіти, що збільшило податковий тягар із 106,3 до 122,3% прибутку. У країні також знизився ступінь захищеності кредиторів при банкрутстві.

…та інші країни

Країни Східної Європи, заохочувані нещодавнім чи майбутнім вступом до Європейського Союзу, здійснили більше реформ, ніж Західна Європа. Найактивнішим реформатором у цьому регіоні (і другим за активністю у світі) стала Румунія. Тут спростили процедури одержання дозволу на будівництво й організували прийом усіх заяв в одному офісі (необхідний час для збирання документів скоротився на 49 днів). Час, потрібний для виконання норм, які регулюють торгівельні операції, скоротився наполовину, до 14 днів. Румунія також розширила обсяг інформації, доступної потенційним позичальникам, і прискорила процедури банкрутства.

До тридцятки світових лідерів за прозорістю регулювання підприємництва увійшли також Литва (16-те місце), Естонія (17-те) і Латвія (24-те). Реформи в цих країнах здійснюють на якісно іншому рівні. Так, у Литві було створено онлайнове єдине вікно для підприємців, що спростило формальні процедури відкриття нової компанії. Латвія запровадила систему електронних розрахунків з податкових платежів, що скоротило їхню кількість із 41 до 8.

Також прискорила проходження митних процедур Сербія, де впроваджено електронну систему обміну даними і цільовими інспекціями; тепер тамтешні трейдери можуть подавати декларації в електронній формі, а час на оформлення скоротився із 44 до 12 днів для імпорту і з 32 до 11 — для експорту.

Польща замінила закон про цінні папери чотирма новими законодавчими актами. Серед іншого, закон дозволяє власникам п’ятивідсоткових пакетів акцій викликати спеціального аудитора для розслідування сумнівних дій.

Вперше в історії підготовки звітів Doing Business до трійки регіонів-лідерів у здійсненні реформ входить Африка. Так, у першу десятку найактивніших реформаторів увійшли Танзанія і Гана, а хоча б по одній реформі провели дві третини африканських країн.

Так, у Кот-д’Івуарі 2005 року процес реєстрації власності тривав 397 днів. У результаті скасування необхідності одержання державного дозволу на передачу права власності цей час скоротився до 32 днів.

У Буркіна-Фасо кількість процедур, необхідних для створення нової компанії, скорочено з 12 до 8, а необхідний на це час — із 45 до 34 днів.

У Танзанії запровадили систему обміну електронними даними й інспектування з урахуванням чинника ризику на митниці. Час митного оформлення імпорту скоротився на 12 днів...

Загальні тенденції

У звіті зазначається, що найбільші регуляторні труднощі в СНД пов’язані з повільним і забюрократизованим режимом торгівлі, а також зі складними і заплутаними податковими системами. Наприклад, у Казахстані експорт товару триває 93 дні і потребує наявності 14 документів. У Білорусі оформлення податкових платежів триває 1188 робочих годин.

«Необхідний подальший прогрес. Країни СНД значно виграють при організації нових підприємств і робочих місць, які з’являться при створенні сприятливішого середовища для ведення бізнесу», — каже Майкл Кляйн, віце-президент Світового банку і МФК із питань розвитку приватного сектора і головний економіст МФК.

«Реформи повинні зменшити тягар, котрий лежить на всіх компаніях, маленьких і великих, місцевих і іноземних, міських і сільських. І в такому разі не доведеться гадати, де відбудеться черговий бум на ринку робочих місць: у будь-якого бізнесу буде можливість рости і процвітати», — зазначає один із авторів звіту, Симеон Дьянков.

За матеріалами
Світового банку і Міжнародної фінансової корпорації

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво