Залізниця взялася за РОЗУМ

Поділитися
«Укрзалізниця» прийшла до необхідності працювати в рамках економічної доцільності.

Напередодні 2012 року на залізниці склалася вкрай напружена ситуація. Національні промисловці видали колективний стогін - вантажних вагонів для забезпечення перевезення їхньої продукції катастрофічно не вистачало. Справедливості ради слід зазначити, що виникла ця ситуація не на рівному місці, - з об’єктивних причин парк вантажних вагонів «Укрзалізниці» продовжує зменшуватися, а вся система вантажних залізничних перевезень потребує капітальних вкладень у рухомий склад і зміни моделі керування процесом перевезень.

Зазначені вище об’єктивні причини - прозаїчні. Сьогодні робочий парк найпопулярнішого рухомого складу «Укрзалізниці» - піввагонів - становить близько 58 тисяч. Із них 47 тисяч поки що перебувають у робочому стані, а 11 тисяч будуть списані у зв’язку із закінченням терміну експлуатації. Протягом наступних чотирьох років ситуація лише погіршуватиметься - до 2015 року 94% піввагонів підлягають капітально-відновлювальному ремонту або списанню. Причому ремонт здебільшого буде досить складним, оскільки парк вантажних вагонів «Укрзалізниці» до такої міри старий, що вже тепер є швидше музейною реліквією, ніж надійним транспортним ресурсом.

Друга причина складної ситуації - надто довгий час, що його проводять вітчизняні вантажні вагони за кордоном без попереднього повідомлення «Укрзалізниці». Від-бувається це таким чином. Якщо вагон інвентарний, а не належить підприємству (тобто є чиєюсь власністю), то залізничні адміністрації країн, на території яких він опинився, можуть використовувати його у власних інтересах, виплачуючи «Укр-залізниці» лише невеликий тариф. При цьому українські втрати через дефіцит вагонів значно більші, до того ж вітчизняним виробникам просто ні на чому возити свої вантажі.

Залізничники раніше намагалися стабілізувати ситуацію, однак досі це були спонтанні кроки, спрямовані на усунення найбільш нагальних проблем. Для нормального розвитку галузі потрібна була реформа. Справедливості ради потрібно сказати: законопроекти про реформування сьогодні подані на повторне друге читання в парламенті. Однак уже тепер певні структурні зміни в «Укрзалізниці» запущено.

З 1 січня набув чинності наказ про передачу всього інвентарного парку піввагонів на баланс двох держпідприємств «Укрзалізниці» - «Дарницького вагоноремонтного заводу» та «Укрспецвагону». Для оптимізації керування перевезеннями раніше було створено Український транспортно-логістичний центр (DT.UA від 25 листопада 2011 р.).

Передача на баланс держпідприємств вагонів (та, відповідно, виведення з інвентарного статусу) дозволила зробити їх керованими за межами України, і багато поїздів, які мандрували просторами СНД, вже повернулися на батьківщину.

Вжиті заходи відправники вантажу зустріли прохолодно. Їх можна зрозуміти: тут і зміна роками відпрацьованих схем співробітництва, і нова методика розрахунків вартості, і припинення сприйняття залізниці як постійного донора для інших сфер економіки. Але, за словами начальника головного комерційного управління «Укрзалізниці» Юрія Меркулова, в остаточному підсумку вітчизняна економіка залишиться у виграші: задоволення потреб у перевезеннях, посилення ділової активності і, як результат, збільшення відрахувань до державного бюджету.

Незважаючи на зміну статусу вагонів, тарифи на вантажні залізничні перевезення у вантажних державних вагонах «Укрзалізниці» залишаються нижчими від ринкових. Однак додаткові платежі все ж таки з’явилися. «Оскільки вагон стане власним, методика розрахунків вартості перевезень зміниться. На-приклад, додасться плата за повернення порожнього вагона. Раніше порожній пробіг повністю компенсувала «Укрзалізниця». Те-пер си-туа-ція зміниться. Такі умови стимулюватимуть відправників вантажу організовувати логістику так, щоб максимально зменшити порожній пробіг і ефективно використовувати наявний рухомий склад», - зазначив заступник генерального ди-ректора «Укрзалізниці» Петро Нау-менко.

«Ринкові ціни на перевезення удвічі вищі, ніж вартість перевезень для клієнтів Українського транспортно-логістичного центру. На вагони «Укрзалізниці» тарифи й надалі жорстко контролюються. Це наша принципова позиція. «Укрзалізниця» розуміє свою відповідальність за своїх клієнтів, за економіку загалом. Увесь негатив, який зараз є, викликаний насамперед зростанням ціни на послугу. Ми підкреслюємо, що ціна зросла виключно на вартість повернення порожнього вагона. Об’єктивне зро-стання становить від п’яти до 15% від попереднього рівня», - каже Юрій Меркулов.

Як власники вантажного парку, «Укрспецвагон» і ДВРЗ стежитимуть за станом вагонів, виконуватимуть капітальний, деповський ремонт. Логістичний центр бере вагони в оборот і закладає в тариф інвестиційну складову, яка дозволить підприємствам будувати нові вагони.

При цьому багато підприємств одночасно нарощують власні вагонні парки (так, минулого тижня про плани придбати 20 вагонів заявив зернотрейдер «Нібулон»). Україн-ський транспортно-логістичний центр пропонує зібрати вагони в загальний пул - так буде значно легше забезпечити перевезеннями всіх, хто їх потребує, а диспетчерське керування вагонами, покладене на УТЛЦ, здійснюватиметься на принципово новому організаційному рівні.

Глава українського представництва американського банку Morgan Stanley Ігор Мітюков днями публічно підтримав рішення «Укр-заліз-ниці» про зміну умов вантажоперевезень як необхідний етап розвитку вітчизняного транспортного потенціалу. «Створення Україн-сь-кого транспортно-логістичного центру - важливий позитивний крок до оптимізації перевезень, як і зміна статусу українського вантажного вагона з інвентарного на власний. Це має підвищити ефективність використання парку і розпочати реформу «Укрзалізниці», яка давно назріла і перезріла», - підкреслив Мітюков.

«Жорстке регулювання тарифів та їх розподіл на регульовані і ринкові призвели до дисбалансу на ринку залізничних перевезень. Сегмент власних вагонів зріс досить істотно: 35-40% вантажів сьогодні перевозиться у власних піввагонах промислових підприємств, вітчизняних та іноземних компаній. Таким чином, «Укрзалізниця» поступається позиціями, втрачає конкурентні переваги на ринку перевезень. Цього не можна допустити, - залізниця має вибудовувати свій бізнес в умовах економічної доцільності», - вважає Юрій Меркулов.

Слід іще зазначити, що з 2008 року державні тарифи на вантажні перевезення свідомо стримувалися. Така була установка керівництва залізничної галузі, спрямована на підтримку вітчизняної промисловості у складний економічний період. Однак іншим боком цього рішення стала відсутність коштів на відновлення рухомого складу. Тіль-ки тепер «Укрзалізниця» починає планувати відновлення вантажного парку. Так, на 2012 рік заплановано купівлю 10 тисяч піввагонів - по п’ять тисяч на ДВРЗ і «Укрспец-вагон». Втім, утілення цих планів залежатиме насамперед від економічної ситуації та результатів роботи з новими схемами.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі