Запровадити не можна помилувати - Економіка - dt.ua

Запровадити не можна помилувати

21 січня, 2011, 15:40 Роздрукувати Випуск №2, 21 січня-28 січня

Два євро або 20 грн. за літр — стільки коштуватиме бензин в Україні, якщо не запровадити... додаткового податку у вигляді мита на імпорт нафтопродуктів! Такий несподіваний прогноз зробив директор нафтогазового департаменту Міненерговуглепром Костянтин Бородін під прицілом камер і мікрофонів 18 січня. Цікаво, може, і вогонь уже треба гасити бензином?

Два євро або 20 грн. за літр — стільки коштуватиме бензин в Україні, якщо не запровадити... додаткового податку у вигляді мита на імпорт нафтопродуктів! Такий несподіваний прогноз зробив директор нафтогазового департаменту Міненерговуглепром Костянтин Бородін під прицілом камер і мікрофонів 18 січня. Цікаво, може, і вогонь уже треба гасити бензином?..

На нараді в Кабінеті міністрів під головуванням першого віце-прем’єра Андрія Клюєва 20 січня Міненерго продовжувало наполягати на запровадженні мита на імпорт нафтопродуктів, попри резонні заперечення Мінфіну, Мінекономрозвитку і першого віце-прем’єра. Енерговугільні чиновники вперто стверджують, що в такий спосіб вони «рятують» вітчизняні НПЗ…

Про мита на паливний імпорт на сторінках «Дзеркала тижня» було сказано чимало. Нагадаємо, така ініціатива з’явилася наприкінці листопада з подачі нафтопереробних заводів, які заявили про нерівні умови конкуренції з імпортом і вимагали від галузевого відомства ініціювати процес запровадження загороджувальних мит у розмірі, порівнянному з нинішніми податками на паливо. Ця тема викликала жваву (а точніше, жорстку) дискусію не тільки між нафтопереробниками та імпортерами, а й між профільними відомствами в Кабінеті міністрів. Наприкінці грудня Мінфін і Мінекономрозвитку звернення колег із Міненерго від 12 грудня щодо мит досить категорично відхилили, що, утім, не завадило останнім оформити новий титульний аркуш у пакеті раніше надісланих документів і вже 4 січня опустити листа у поштову скриньку вдруге. Цю саму операцію на Хрещатику, 30, повторили 12 січня.

Тема мит має масу технічних нюансів, потребує знання ретроспективи розвитку паливного ринку і ринків сусідніх країн, аспектів міжнародної торгівлі, а іноді й елементарної географії. Але, із зрозумілих причин, усіх в остаточному підсумку цікавлять не проблеми нещасних нафтопереробників або знедолених власників бензоколонок, а відповідь на одне примітивне запитання: скільки коштуватиме бак бензину? Спробуємо на нього відповісти.

Минуло рівно три роки, і світовий нафтовий ринок знову тупцює біля позначки 100 дол. за барель. І це при тому, що відтоді котирування встигли побувати на вершині у 147 дол./бар. (липень 2008-го) і на дні в 37 дол./бар. (січень 2009-го). Це якнайкраще показує нереальність будь-яких довгострокових прогнозів у цій галузі, які, втім, часто зустрічаються у стрічках новин. Впевнено можна говорити лише про те, що ціни в Україні (незалежній державі, від якої в плані світових цін на нафту нічого не залежить) чітко йдуть за зовнішніми. З урахуванням податкового навантаження та інших більш-менш постійних складових другого дивізіону (логістичні та експлуатаційні витрати і прибуток операторів) це дає змогу дуже точно прогнозувати динаміку внутрішнього ринку. Цей підхід зокрема лежить в основі алгоритму визначення об’єктивної вартості нафтопродуктів, використовуваного Міненерго.

Саме зростання двох ключових складових вартості палива — світової ціни і податків — стало причиною значного подорожчання, що спостерігається протягом останніх двох місяців. Акцизний збір відповідно до Податкового кодексу збільшився на 40%, або на 50 коп./л. Очікування чиновників збіглися з прогнозами трейдерів, і в новий рік країна увійшла з ціною на А-95 у 8,50 грн./л. Таким чином, з урахуванням згаданого акцизного збору до кінця місяця прогнози становили 9 грн./л. Проте втрутився чинник нових нафтових рекордів, і використовувана з 2006 року формула вже показує 9,4 грн./л. При цьому дизпаливо очевидно перевищить позначку в 8,5 грн./л. На перший погляд, цифри неймовірні, але з іншого боку, ще порівняно недавно фантастичними здавалися і сім, і вісім гривень за літр бензину А-95...

Ціни зростають через зниження виробництва нафтопродуктів в Україні, заявив на засіданні уряду 19 січня Микола Азаров, повторюючи тези профільного міністра та його оточення. «Ми посадили країну на імпортне паливо, а звідси і зростання цін на наших заправках», — сказав прем’єр. Припустимо, але тоді про який ціновий демпінг імпортерів йдеться в риториці про мита? Схоже, технічно складна проблематика функціонування паливного ринку і поставлені завдання дають можливість представникам Міненерго маніпулювати інформацією залежно від аудиторії слухачів і глядачів.

Якщо розвіяти ефірний туман, то стає зрозуміло, що при додаванні ініційованого мита в розмірі 130 євро/т
до митної вартості палива (на додаток до вже збільшеного до 182 євро/т акцизу і ПДВ) це означає за нинішніх параметрів зовнішнього ринку вартість А-95 трохи менше 11 грн./л. Дизпаливо при миті 80 євро/т коштуватиме в середньому 9,6 грн./л. І при цьому краще не дихати: щойно ціна нафти піде вгору (серед російських нафтовидобувачів дедалі частіше звучать прогнози про середню ціну на 2011 рік у 110 дол./бар.), не кажучи вже про ослаблення гривні, ціни на АЗС підуть далі.

Цікаво, що думають з приводу такої ціни аграрії, адже саме з нею маємо шанси підійти якраз до посівної? Напевно, про дешеве українське паливо. Але цілком очевидно, що дешевого українського бензину і ДП не буде. Адже їх виробляють з імпортної нафти (своєї вистачає лише на задоволення 15% від потреб) на технічно слабких за європейськими мірками українських НПЗ. А акціонери заводів вимагають від менеджменту результату, який досягається при торгівлі за максимально можливими цінами. Така філософія будь-якого бізнесу, не тільки нафтового.

Сьогодні і в майбутньому «стелею» буде імпорт, якому в останні роки належить 35—40% ринку, — головний конкурент українських виробників, які контролюють 60—65%. А розповіді про стабілізацію цін шляхом домовленостей з нафтопереробниками, ручне регулювання і постійний аврал у період посівних і жнив ми вже проходили щороку аж до 2005-го, коли податки на імпорт було скасовано. Повторимо?

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №39, 19 жовтня-25 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво