З хворого акцизу на здоровий. У боротьбі з тютюнокурінням парламентарії вирішили не рахуватися ні з вимогами законів, ні з європейським досвідом, ні зі здоровим глуздом

Поділитися
У листі на ім’я міністра фінансів Віктора Пинзеника радник президента України Микола Поліщук констатує, що одним з основних чинників високої захворюваності та передчасної смертності в Україні є тютюнокуріння...

У листі на ім’я міністра фінансів Віктора Пинзеника радник президента України Микола Поліщук констатує, що одним з основних чинників високої захворюваності та передчасної смертності в Україні є тютюнокуріння. Своєю чергою, одна з основних причин поширення куріння, на думку радника, — дешевизна українських сигарет. Відповідно, Поліщук разом із Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні запропонував Мінфіну підняти ставки акцизного збору. У 16-сторінковому документі «Пропозиції щодо оподаткування тютюнових виробів в Україні в 2008—2010 рр.» (опублікований на сайті ВООЗ) описаний механізм довгострокового поетапного збільшення ставок із користю для суспільства та без шкоди для економіки.

Проте народні депутати В.Сушкевич (БЮТ), В.Ар’єв («НУ—НС») і В.Герасимчук (Блок Литвина) вирішили піти «своїм шляхом», і одним махом не тільки різко підвищити ставки акцизу, а й змінити базові принципи акцизної системи (законопроект №2272 про внесення змін до держбюджету-2008). Автори цього документа вважають, що таким способом вони наблизять Україну до європейського рівня захисту населення від поширення тютюнокуріння і збільшать дохідну частину бюджету на 2,5 млрд. грн. Дозволимо собі з ними не погодитися.

Станемо жертвою російського надвиробництва?

Обгрунтовуючи різке підвищення акцизів на тютюн європейською практикою високого оподаткування (здавалося б, правильне і назріле рішення за умов погіршення демографічної ситуації), депутати «проморгали» той факт, що у Європі висока частка акцизів у вартості тютюнової продукції стимулює розвиток нелегальної торгівлі. При цьому навіть ефективна правоохоронна система Євросоюзу ніяк не може впоратися з ситуацією.

Що ж матиме Україна, якщо різко підніме ставки акцизу на тютюнову продукцію? Податковий тиск (і відповідно, ціни) на сигарети в Україні будуть втричі вище, ніж у Росії, і в дев’ять разів, ніж у Молдові. Не виключено, що незабаром і на українсько-російському та українсько-молдовському кордоні (як це було раніше) ми виявимо заповзятливих човників, які масово перетинатимуть кордон із нелегальними тютюновими виробами. Надто велика спокуса заробити на значній ціновій різниці.

У ролі контрабандистів виступлять як громадяни депресивних районів Сумської, Чернігівської, Луганської, Одеської областей України, так і Бєлгородської, Брянської чи Ростовської областей Росії, де рівень життя вдвічі-втричі нижче, ніж у середньому по Україні та Росії. Через ці контрабандні канали в Україну може потрапити добра половина з 100 млрд. сигарет — надлишку, який щорічно виробляється в Росії. Ще до 5 млрд. штук можемо одержати «у подарунок» із Придністров’я. Частина цих обсягів залишиться в Україні, частина піде вже налагодженим транзитним шляхом до Європи.

До речі, у Росії проблеми нелегальної сигаретної продукції та ввізної контрабанди практично немає (менше за 1% ринку). А все тому, що акцизи на сигарети в РФ хоча й зростають (за 2008 р. податковий тиск збільшився в середньому на 20%), проте темп їхнього зростання плавний і передбачуваний. Зокрема росіяни перейшли на трирічне бюджетне планування рівня тютюнового акцизу. Так, у 2009 р. ставка зросте до 145 рублів за тисячу штук (або до 2,90 руб. за пачку) плюс 6% максимальної роздрібної ціни (МРЦ). А в 2010 р. — до 175 рублів за тисячу штук (або до 3,50 руб. за пачку) плюс 6,5% від МРЦ.

Плавне та передбачуване зростання акцизів позитивно позначається і на доходах російського бюджету. У федеральний бюджет-2007 від тютюнового акцизу надійшло 49,3 млрд. рублів (на 39,1% більше, ніж у 2006-му). Трирічне планування дозволяє і державі, і ринку визначити середньострокові орієнтири в податковій сфері, що веде до підвищення стабільності бізнес-клімату РФ. Такий підхід цілком підійшов би Україні в податковій політиці загалом та акцизній зокрема.

Акцизний лікнеп для депутатів

Установлюючи розміри акцизного збору на тютюнові вироби, законодавцям потрібно пам’ятати про дві його основні функції та шукати між ними розумний баланс.

Аверс. Акцизний збір відіграє роль економічного регулятора споживання сигарет (насамперед серед підлітків). На думку ряду експертів, для реалізації цієї функції більш ефективним може бути попередження встановлення низьких цін на тютюнові вироби. Останнє не тільки зробить сигарети менше доступними для починаючих курців, а й не дозволить їм перейти на дешевші сигарети у разі різкого підвищення акцизу.

Якщо вже піклуватися про скорочення споживання сигарет, то необхідне підвищення фіксованої частини акцизу, а також наявність і поступове підвищення фіксованого мінімального податкового зобов’язання (акцизного мінімуму).

Автори ж законопроекту пропонують кардинально протилежне: перейти на відсотковий акцизний мінімум (35% від МРЦ). Цього робити не можна, оскільки мінімальне податкове зобов’язання, розраховане у відсотках, залежатиме від ціни та не стимулюватиме її підвищення.

Не випадково законодавство Євросоюзу (Директива Ради 92/79/ЄС і Директива Ради 95/59/ЄС) передбачає потребу саме фіксованого мінімального податкового зобов’язання у твердій сумі (у ЄС мінімальний акциз становить 64 євро на 1000 сигарет). Воно попереджає встановлення низьких цін на тютюнові вироби та сприяє зменшенню споживання тютюну, особливо молоддю. Чому депутати проігнорували цей європейський досвід, незрозуміло.

Реверс. Акцизний збір є джерелом надходжень у бюджет. Проте внаслідок реалізації законопроекту №2272 втрати від згаданого зростання контрабанди сигарет напевно будуть набагато значимішими, ніж очікувані авторами 2,5 млрд. грн. надходжень від акцизу.

Закон один для всіх

Авторам законопроекту бажано розібратися також із бюджетним законодавством. Документ у запропонованому вигляді не може бути ухвалений, оскільки введення в дію змін в оподаткування протягом бюджетного року суперечить і ст.27 Бюджетного кодексу, і ст.1 Закону «Про систему оподаткування».

Водночас у депутатів є змога до серпня 2008 року ухвалити та з 1 січня 2009-го ввести в дію довгострокову програму поступового збільшення акцизів до європейського рівня. Такий підхід сприятиме стабільному зростанню надходжень у бюджет і створить довгостроковий негативний стимул для курців.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі