Як вижити торговельному флоту під українським прапором. Прощання з великодержавною мрією

Поділитися
Коли наша влада згадувала про морський торговельний флот країни й за службовим обов’язком запитувала в себе, як же з ним бути, вона майже завжди зупинялася на формулі — «відродити флот»...

Український флот
у світовому масштабі

За даними Review of Maritime Transport, 2003, підготовленого Конференцією ООН з торгівлі та розвитку (UNCTAD), на 1 січня 2003 року Україна мала торговельний флот сумарним дедвейтом (вантажопідйомністю) 1,081 млн. тонн, що дозволяло їй займати 54-те місце в списку флотів країн світу (див. таблицю).

Скажемо прямо, залишившись позаду таких країн, як Гондурас чи Північна Корея, претендувати на статус морської держави неможливо.

Наших читачів не мають засмучувати величезні цифри флотів під прапорами, наприклад, Панами, Ліберії чи Багамських Островів, оскільки в цих і низці інших країн так званого зручного прапора хто завгодно може реєструвати свої судна з метою отримання податкових пільг. Так, 42% тоннажу під прапором Панами належить японським судновласникам, 11% — власність греків, по 8% — представників Гонконгу та Південної Кореї...

Останній лайнер

Чи багато громадян України знають, що на початок 2005 року в складі українського флоту не залишилося вже жодного морського пасажирського судна?

Єдиний пасажирський лайнер — «Одеса», який ще належить українській судноплавній компанії АРК «Антарктика», носить прапор Коморських Островів. Судно наразі ще стоїть на ремонті на суднобудівному заводі «Україна» в Одесі. Та грошей на ремонт у компанії немає, і, схоже, судно можуть продати «на голки», як було продано торік інший пасажирський лайнер «Антарктики» — «Тарас Шевченко».

«Одеса» і «Тарас Шевченко» (колишні судна Чорноморського пароплавства) раніше були придбані «Антарктикою» з ініціативи її колишнього генерального директора Валерія Кравченка, великого ентузіаста відродження вітчизняного круїзного судноплавства.

Так, теплохід «Одеса», який має 243 каюти для 522 пасажирів, був куплений 2002 року на аукціоні в Неаполі, де судно сім років простояло під арештом.

В інтерв’ю, яке Валерій Кравченко дав журналу «Порты Украины» буквально за тиждень до своєї загибелі, він говорив, що АРК «Антарктика» стала «найбільшою морською пасажирською компанією країни».

«Італійські, французькі, іспанські фірми зазначають величезний наплив туристів із пострадянських країн, — сказав Кравченко. — Чому ці послуги їм надають лише іноземні компанії? Чому ми бездарно втратили круїзний ринок? Чому не спробувати повернути хоча б його малу дещицю? Компаніям, які беруться зробити це для країни, потрібно допомагати чи принаймні не заважати... Ми спробуємо стати тим підприємством, на базі якого з’явиться потужна українська судноплавна компанія, що матиме пасажирський флот. Це, зокрема, дасть змогу Україні зберегти унікальний кадровий склад моряків, які працювали на пасажирському флоті».

На жаль, цим мріям не судилося здійснитися. Пішов на брухт «Тарас Шевченко». Нині, не виключено, буде продано й «Одесу».

Кажуть, компанії бракує 5 млн. дол. для завершення ремонту судна. Гроші не маленькі. Але й невеликі, з огляду на ринкову вартість судна такого типу і справжній бум на сьогоднішньому круїзному ринку.

Так, може, державі чи муніципальній владі стати співласником і розпочати багаторазово обіцяне відродження вітчизняного флоту з цього одного судна — нашого останнього пасажирського лайнера?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі