В очікуванні вердикту - Економіка - dt.ua

В очікуванні вердикту

17 квітня, 2009, 14:48 Роздрукувати Випуск №14, 20 квітня-28 квітня

Як уже відомо, 13 травня УЄФА назве остаточний список міст, які прийматимуть Євро-2012. Одеса, яка рані...

Як уже відомо, 13 травня УЄФА назве остаточний список міст, які прийматимуть Євро-2012. Одеса, яка раніше отримала статус запасного майданчика, сподівається, що опиниться серед основних гравців на полі майбутнього чемпіонату. Щоправда, на відміну від міської влади, у самих одеситів, котрі стежать за подіями, більше побоювань, аніж оптимізму.

Економічна криза внесла свої корективи в програму підготовки до Євро-2012, яка потребує величезних грошових уливань. Та справа не лише в кризі. Якщо стосовно реконструкції стадіону побоювання на цей момент стихли, то з приводу аеропорту влада, яка досі зберігала мовчанку, днями визнала: є проблема. Як з’ясувалося, у мерії немає стовідсоткової впевненості у фінансових можливостях інвестора.

Засекречений тендер

Інвестором КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» стала мало кому відома компанія під назвою ТОВ «Гепард плюс», зареєстрована в Одесі в липні 2007 року. Вже після оголошення УЄФА про проведення Євро-2012 в Україні і Польщі. Висловивши готовність вкласти в реконструкцію і модернізацію аеропорту понад 250 млн. дол., ця компанія стала переможцем конкурсу на вибір стратегічного партнера фактично без бою.

На першому етапі в конкурсі, який проходив у серпні минулого року, взяли участь сім претендентів. Серед них були солідні компанії, такі як АТ «Аеропорт Відня». Потім тендер переносили, продовжували, і в результаті серед учасників залишилася одна компанія — «Гепард плюс».

Спочатку мерія не пояснювала цей красномовний результат кропіткої, за її словами, роботи із залучення інвестора. Лише через півмісяця, після різкої критики на адресу влади, яка вкрила цей тендер завісою таємниці, члени конкурсної комісії дали скупу прес-конференцію. І навели дані про інвестора, в котрого, як повідомляли місцеві преса та інтернет-видання, 45 тис. грн. у статутному фонді, вид діяльності — операції з нерухомістю, діяльність барів, ресторанів, готелів, а власник — офшорна компанія.

Члени конкурсної комісії підтвердили, що засновником ТОВ «Гепард плюс» є компанія «Ті Ес Транс Сайберіа Ко Лімітед», зареєстрована на Кіпрі. Однак спеціалізується вона на інвестиційних проектах у галузі будівництва та експлуатації аеропортів. На її рахунку участь у реконструкції та експлуатації таких аеропортів, як «Толмачово» (Новосибірськ), «Баландіно» (Челябінськ), «Астрахань», «Чита», «Барнаул». Також компанія — акціонер міжнародного аеропорту «Алмати».

Управляє активами «Ті Ес Транс Сайберіа Ко Лімітед» компанія «Новапорт». Вона теж братиме участь у модернізації та управлінні одеської повітряної гавані. А разом ці дві компанії входять до групи компаній AEON Corporation. Сумарний пасажиропотік за програмами розвитку, реалізованими цією групою, за підсумками 2008 року становив близько 4 млн. людей.

Як зазначили члени конкурсної комісії, програма інвестицій, запропонована AEON Corporation через «Гепард плюс», цілком відповідає планам стратегічного розвитку Одеського аеропорту, які були розроблені інститутом «Украеропроект» і узгоджені з Державною авіаційною адміністрацією України.

Треба сказати, що всі ці дані про інвестора аж ніяк не додали оптимізму з приводу фінансових можливостей ТОВ «Гепард плюс». До того ж у пресі мусувалася інформація про те, що фінансову підтримку надаватиме один із одеських банків, який на той час уже відчував серйозні труднощі. І незабаром це стане зрозуміло всім. До того ж губернатор області Микола Сердюк публічно висловив сумнів у фінансових можливостях інвестора.

Ще раз повторюємо — йдеться про чверть мільярда доларів. Ще напередодні тендера одна з компаній-претендентів скаржилася, що Одеса запропонувала інвесторам надто дорогий проект. Тобто усі витрати переклали на плечі інвестора.

Як відомо, держава готова була взяти частину витрат на себе. Але в тому разі, якщо місто передасть із комунальної власності в державну цілісний майновий комплекс аеропорту. І відповідний проект розпорядження Кабміну було підготовлено і спрямовано Одеській мерії на узгодження ще взимку минулого року. Однак у відповідь сесія міськради прийняла рішення про те, що така передача є недоцільною і не відповідає інтересам територіальної громади.

Влада міста категорично відмовилася передавати не тільки майновий комплекс, а й злітно-посадкову смугу, на чому ще довго наполягало Мінтрансзв’язку. І навіть погрожувало побудувати міжнародний аеропорт у Миколаєві. Принаймні державні чиновники недвозначно натякали одеським керівникам: або аеропорт, або Євро-2012.

Свого часу, щоб вивести аеропорт із кризи, його передали з державної власності в комунальну. Це відбулося майже десять років тому. Відтоді багато було і зроблено, і не зроблено. Зауважимо лише, що з приходом у мерію Едуарда Гурвіца місто грунтовно взялося за свої повітряні ворота.

У 2007 році було розроблено план реконструкції і зроблено перші кроки, зокрема, посилено злітно-посадкову смуга, проведено низку інших заходів, що дали змогу сертифікувати одеські повітряні ворота як аеропорт першої категорії ІКАО. Це дало свої результати. За даними мерії, обсяг авіаперевезень у 2008 році збільшився порівняно з 2006-м майже на половину — із 527 до 787 тис. пасажирів, кількість авіарейсів зросла з 12438 до 15335.

Звичайно, міська влада, яка давно придивляється до аеропорту, вирішила, що впорається з усім сама. І вона вже заявила, що місто довело свою спроможність вирішувати складні завдання, зумівши залучити інвестора для реконструкції свого комунального підприємства. Але, як виявилося, з висновками дещо поквапилися.

З моменту встановлення результатів конкурсу минуло майже три місяці. А результатів поки що немає. 9 квітня, на останній сесії міськради, мер міста Е.Гурвіц замість затвердження довгоочікуваного договору з ТОВ «Гепард плюс» заявив, що інвестор викликає побоювання. «Немає стовідсоткової гарантії, що проект нормально фінансуватиметься, — сказав він. — Тому договір дотепер не підписаний».

За словами мера, переговори з інвестором тривають. Якщо до кінця квітня не буде відпрацьовано та узгоджено всіх умов, доведеться шукати інші рішення, наголосив пан Гурвіц. При цьому було зазначено, що комісія УЄФА погодилася в умовах економічної кризи на перехід до більш ощадливого варіанта реконструкції. Що це означає, мер пояснювати не став.

Після того як Одеса отримала статус резервного міста, план реконструкції аеропорту з урахуванням нових термінів і масштабів робіт було серйозно відкориговано. УЄФА зажадав, щоб аеровокзал збільшив пропускну здатність до 34 тис. пасажирів на добу, виходячи з можливостей стадіону «Чорноморець» розмістити на своїх трибунах уболівальників. Тобто на період проведення матчів майбутнього чемпіонату нова будівля аеровокзалу повинна мати пропускну здатність 1495 пасажирів на годину плюс до цього має бути задіяний тимчасовий термінал на 1200 пас./год. А існуючий аеровокзал після реконструкції зможе пропустити лише 415 пас./год. Крім цього, аеропорт має забезпечити не менш як 35 кв. метрів обслуговуваної площі на одного пасажира.

Але, як випливає з інформації на офіційному сайті міста, у середині березня в Міністерстві транспорту і зв’язку відбулася нарада з питань підготовки до Євро-2012 з участю експертів УЄФА, які зазначили таке. Оскільки в Одесі багато готелів, уболівальники зможуть прибувати в місто за три дні до матчу. Звідси вимоги до аеропорту можуть бути знижені, якщо брати пропускну здатність, то майже вдвічі.

Зауважимо, що інвестиційні пропозиції ТОВ «Гепард плюс» містять реконструкцію старих об’єктів аеропорту і будівництво нових: злітно-посадкової смуги, руліжних доріжок, перонів, інженерної інфраструктури, пасажирського термінального комплексу, готелю на 250 номерів, 12 паркінгів на 9 тис. кв. метрів, логістичного комплексу площею 13 тис. кв. метрів, цеху бортхарчування та інших.

Проблема, напевно, ще й у тому, що за умовами конкурсу інвестор братиме участь у реконструкції та модернізації аеропорту на умовах договору про спільну діяльність. Образно кажучи, гроші ваші, а стільці наші. А тут можуть бути серйозні розбіжності і неузгодження.

Загалом, поки місто вовтузилося з конкурсом і сперечалося з Києвом із приводу його вимог передати аеропорт із комунальної власності в державну, вдарила криза і поплутала всі плани. Втім, як знати? Можливо, самі плани сплутали з кризою?

А щодо решти — все гаразд?

Стосовно головної спортивної арени на сьогодні, здається, вирішено всі організаційні питання, хоча і з великим запізненням. Міська влада надала інвестору зелену вулицю і в прямому, і в переносному значенні. Щоб знову не з’явилися скарги на внутрішні негаразди, як це сталося під час візиту делегації УЄФА на початку лютого нинішнього року.

Тоді мер Одеси заявив, що місто готове негайно передати футбольному клубу «Чорноморець» стадіон «Спартак», який перебуває в комунальній власності, для проведення матчів на час реконструкції головної спортивної арени. Це замість обіцяного раніше проблемного стадіону СКА, який так і залишився предметом суперечки між мерією і Міноборони.

Розпорядження про передачу стадіону в безоплатне користування ЗАТ «ФК «Чорноморець» (на умовах договору позики терміном до 30 грудня 2011 року) Е.Гурвіц підписав на другий день після від’їзду делегації УЄФА.

А 9 квітня, на останній сесії міськради (напередодні чергового візиту УЄФА) депутати виділили ЗАТ «ФК «Чорноморець» для реконструкції та експлуатації стадіону і об’єктів інфраструктури 6 га землі в парку ім. Т.Шевченка, де і розташована головна спортивна арена.

Зараз на стадіоні цілком демонтовані старі трибуни і приміщення. Йде підготовка до встановлення нових конструкцій. Як раніше повідомлялося, стадіон буде готовий до 2010 року. І сьогодні, за словами інвестора, темпів і графіка дотримуються.

Не дуже болить голова у міської влади і щодо готелів. Програму за кількістю необхідних «зіркових» місць, відповідно до вимог УЄФА, Одеса виконає. У найгіршому разі підстрахують теплоходи. Білі лайнери без проблем розмістить біля своїх причалів Одеський порт.

І насамкінець. Сьогодні місцева влада поводиться так, наче Одеса — вже в списку міст, які приймають чемпіонат, попри все. У тому числі незважаючи і на прохолодне ставлення, яке демонструють до Одеси високопоставлені київські чиновники, даючи оцінки містам-претендентам. Однак останнє слово — за експертами УЄФА. Чекати залишилося недовго.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №34, 14 вересня-20 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво