Увага — конкурс! «Соціальний підприємець-2005» Спільна ініціатива Фонду Шваба і «Дзеркала тижня» «За соціальне підприємництво» - Економіка - dt.ua

Увага — конкурс! «Соціальний підприємець-2005» Спільна ініціатива Фонду Шваба і «Дзеркала тижня» «За соціальне підприємництво»

6 травня, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №17, 6 травня-13 травня

Клаус Шваб, засновник Всесвітнього економічного форуму в Давосі, та його дружина Хельга п’ять років тому створили фонд «За соціальне підприємництво»...

 

 

 

 

Клаус Шваб, засновник Всесвітнього економічного форуму в Давосі, та його дружина Хельга п’ять років тому створили фонд «За соціальне підприємництво». Мета? Привернути увагу й надати підтримку новим лідерам формації, які, із погляду Шваба, спроможні не тільки помічати недосконалість навколишнього світу, а й дієво впливати на нього. Іноді ціною свого життя, готовністю на поневіряння заради інших, іноді шляхом власних перемог, але в ім’я тих, кому потрібна підтримка.

Сьогодні Фонд Шваба представляє 84 соціальних підприємців з 74 організацій. Усі ці представники «загону небайдужих» об’єднані у Всесвітню мережу Фонду. Щороку вони з’їжджаються на саміт соціальних підприємців, беруть участь у зборах Всесвітнього економічного форуму, відвідують регіональні з’їзди. Тим самим соціальні підприємці не стільки обмінюються досвідом і знаннями, скільки, презентуючи свої суспільні та бізнес-проекти, кидають виклик усталеному порядку речей.

Цього року Фонд Шваба вперше масштабно поширив свою діяльність на Україну. Вперше запросив для співпраці й національного медіа-партнера. Цієї честі удостоєне «Дзеркало тижня». На звання «Соціальний підприємець-2005» уже висунуто 100 кандидатів із 52 країн світу. 42 представників цієї особливого роду діяльності запросили для участі у відбірному процесі, який так само, як і в нашій країні, пройде в два етапи.

У рамках першого медіа-партнер повідомляє адресу веб-сайту Фонду Шваба «За соціальне підприємництво» (www. schwabfound. org), де можна отримати анкету учасника конкурсу. Заповнену анкету кандидати можуть надіслати на спеціально створену поштову скриньку: zerkalonedeli@se2005.org Копія послання автоматично відсилається до Фонду Шваба. Перегляд анкет можливий лише за допомогою пароля.

Другий етап розпочнеться вже 24 травня. До того моменту заповнена і відправлена анкета стає недійсною, а в силу вступає друга. На підготовку цього документа кандидатам дають чотири тижні. Анкету можна відсилати звичайною поштою, якщо її вміст (фінансова звітність тощо) не можна відправити в електронному варіанті. Після отримання всіх документів відбірний комітет проведе засідання, на якому й буде названий «Соціальний підприємець року».

…За час своєї діяльності Фонд Шваба встиг обзавестися досить великим списком джерел, присвячених вивченню соціального підприємництва як явища. Ми ж спробуємо позначити ряд моментів, що об’єднують усіх соціальних підприємців, незалежно від часу та місця докладання їхніх зусиль. Отже…

Who is who?

На думку теоретиків Фонду, соціальним підприємцем себе може вважати той, хто виступає як каталізатор позитивних соціальних змін у рамках великих співтовариств. Той, хто, сприяючи подібним змінам, йде шляхом нових нестандартних підходів і методів. Той, хто, очолюючи прибуткову чи неприбуткову організацію, передусім працює над створенням певної соціальної цінності.

Виходить, що, з одного боку, соціальні підприємці працюють із тією частиною населення, яку держави не можуть у достатньому ступені забезпечити основними суспільними продуктами й послугами. З іншого, вони займають ту нішу на ринку, яку звичайний бізнес з меркантильних міркувань ігнорує — через великий ризик і малу фінансову винагороду.

Серед ціннісних орієнтирів руху соціального підприємництва можна виокремити:

— віру в здатність кожної окремої людини робити значний внесок в економічний і соціальний розвиток суспільства;

— бажання сприяти процесам, що відбуваються в соціумі, об’єднуючи нові підходи з відомими технологіями та стратегіями;

— практичний та інноваційний підхід до соціальної проблеми; використання ринкових принципів і таких важелів впливу, за допомогою яких удається вирішувати завдання, які стоять перед суспільством в соціальній сфері, в умовах будь-якої, навіть найконсервативнішої ідеології;

— розуміння необхідності проведення моніторингів свого впливу і сприйняття якісних і кількісних показників як основного інструменту діяльності;

— здорову нетерпимість до бюрократичних схем і прагнення сприяти позитивним змінам у суспільстві.

На сьогодні Фонд Шваба розробив і низку критеріїв відбору, які застосовуються до всіх без винятку учасників щорічного конкурсу. Серед них зазначимо такі:

1. Інновація (кандидат на звання соціального підприємця здійснив соціальну зміну за допомогою інноваційного продукту чи послуги, розвитку нового підходу або ретельнішого застосування відомих ідей і підходів).

2. Розмах і масштаб (ініціатива соціального підприємця вийшла за рамки початкового контексту й була успішно адаптована до різноманітних сфер як усередині однієї країни, так і в міжнародному масштабі, або зусиллями самого підприємця, або інших, тих, хто скопіював чи пристосував елементи такої ініціативи).

3. Відтворення (ініціатива може бути адаптована до інших регіонів світу для вирішення аналогічних проблем. У цьому разі підприємець зобов’язаний відкрито ділитися з іншими інструментами, підходами і технікою, які є найважливішими для адаптації ініціативи в інших галузях).

4. Підтримка (кандидат створив соціальні умови чи інститути, які необхідні для підтримки ініціативи, і присвячує цьому весь свій час. Якщо організація створена як неприбуткова, то вона одержує певну фінансову підтримку за допомогою внесків чи доходів або втягується в створення взаємовигідного партнерства з діловим чи суспільним сектором. Там, де можливо, задіюється економічний стимул. У будь-якому разі існує чітке розмежування між традиційною добродійністю і рухом до вдосконалення суспільства. Якщо організація створена як прибуткова, то домінує орієнтація на соціальні цінності та цінності, що належать до навколишнього середовища, тоді як одержання фінансового прибутку є лише другорядним кінцевим результатом).

5. Безпосередній позитивний соціальний вплив (кандидат запропонував, розвинув і впровадив підприємницьку ініціативу самостійно, разом із бідними особами чи такими, які перебувають за межею бідності та живуть на пожертви. Що підтверджується кількісними результатами і задокументованими відповідним чином свідоцтвами. Посередницькі організації чи фонди, що прагнуть створити соціальні цінності шляхом надання фінансової чи технічної допомоги групам, створеним на громадських засадах, не розглядаються).

6. Зразок для наслідування — лідер (кандидат є індивідуумом, який може служити зразком для наслідування майбутнім соціальним підприємцям і громадськості. Беззастережна чесність і лідерство кандидата).

7. Розуміння загальної цінності соціального підприємництва — додається (кандидати мають продемонструвати інтерес до створення національної та світової мережі видатних соціальних підприємців, яка стимулює її членів до подання активної допомоги один одному й підтримує їх у цьому прагненні).

Три підказки для тих, хто не визначився…

Бразилія. У Родриго Баджіо була мрія, щоб найбідніші діти, які живуть у нетрях його рідного міста Ріо-де-Жанейро, користувалися комп’ютерами. Сьогодні комітет Родріго з демократизації інформації (CDI) здійснює свою діяльність за межами Ріо у 869 містах по всій Бразилії й у 10 інших країнах. Працюючи в тісному партнерстві із громадськими центрами в найбідніших і найбільш кримінальних районах Бразилії, а також у в’язницях, CDI навчає комп’ютерної грамоти тих, хто колись був позбавлений доступу до цифрових технологій, і в такий спосіб сприяє забезпеченню прав і обов’язків людини. CDI видав сертифікати понад 80 тис. студентів, 87% із яких скористалися можливістю, що з’явилася в них, і знайшли гідну роботу в престижних організаціях. Проте для поширення моделі CDI є ще дуже багато місця в інших частинах світу — навіщо ж знову винаходити колесо?

//www. cdi. org

Африка. Навіть любителі мотоциклів можуть бути соціальними підприємцями. Андреа і Баррі Колеман познайомилися завдяки захопленню мотогонками. Під час поїздки в Сомалі вони були шоковані, побачивши величезну кількість нових транспортних засобів, які гниють на стоянках. Вони дійшли висновку, що однією з причин повільного розвитку країни є недостатня мобільність, яка стримує і задоволення життєво важливих потреб, зокрема попередження і подолання хвороб. У результаті молоді люди заснували організацію Riders for Health (RfН) для створення інтегрованої системи з навчання навиків водіння, поточного і профілактичного технічного обслуговування. RfН продемонструвала, що за належного догляду за транспортним засобом можна заощаджувати реальні гроші. До того ж, при використанні всіх наявних мотоциклів 20 тисяч чоловік сьогодні своєчасно отримують першу медичну допомогу. У RfН величезний простір для зростання по всій Африці, де є проблеми, пов’язані з обмеженим доступом до екстреної допомоги.

//www.riders.org

Україна. 1996 року в Одесі був створений добродійний фонд реабілітації та соціальної адаптації громадян без певного місця проживання «Дорога к дому». У 2002-му його керівник Сергій Костін був номінований для участі в конкурсі, оголошеному Фондом Шваба, і в результаті трьох відбірних турів серед інших 20 лідерів організацій став членом Фонду. Сьогодні одеський фонд продовжує займатися проблемами бездомності в Україні, зокрема й на рівні законодавчих ініціатив. В Одесі діє реєстраційний центр, де не лише реєструють бездомних, а й подають допомогу, включаючи медичну та юридичну. На базі фонду працюють центри реабілітації, волонтерів, професійної орієнтації, а також денного перебування бездомних дітей. Фонд видає й однойменну газету «Дорога к дому». Серед головних напрямів діяльності одеських соціальних підприємців — інформаційно-профілактичні програми, спрямовані на зниження темпів поширення ВІЛ/СНІДу, на боротьбу з наркоманією (газета «Не улетай»). Фонд веде активну правозахисну діяльність у частині захисту прав і свобод бездомних і малозабезпечених громадян, займається соціологічними дослідженнями та ресурсною допомогою НВО.

//www. wayhome.org.ua

Хто НЕ є соціальним підприємцем?

Кидаючи економічний і соціальний виклик відносинам, що склалися у суспільстві, соціальне підприємництво:

— не є синонімом слів «добродійність» і «філантропія»;

— спрямоване не лише на постановку соціальних проблем, а й на пошук практичних альтернатив із метою викорінення пагубної практики;

— не є синонімом корпоративної соціальної відповідальності;

— не відповідає поняттю «неприбуткова організація».

Так, у Джона Сміта надзвичайно успішна кар’єра магната в бізнесі. У нього чималі статки, і, накопичивши більше, ніж йому необхідно для гідного життя, він вирішив допомогти менш успішним людям. Бізнесмен заснував Фонд допомоги початковій освіті та лікарням у бідних країнах.

Джон не є соціальним підприємцем. Він філантроп, який реалізував добродійний проект.

Дебора Джоунс — активістка захисту прав тварин. Ще підлітком вона вступила в неприбуткову організацію, яка лобіювала заборону полювання на китів. Пізніше приєдналася до руху за бойкот компаній з виробництва одягу, які використовують для пошиття шуб хутро дитинчат тюленів. Ставши дорослою, Дебора створила групу, щоб продовжувати чинити тиск на уряд із метою захисту прав піддослідних тварин. Її організація одержує фінансування завдяки постійним зверненням до громадськості через пошту, телефонні дзвінки та особисті контакти.

Дебора Джоунс не є соціальним підприємцем. Соціальне підприємництво за своєю природою має продуктивний, а не обструкціоністський характер. Активісти з організації, очолюваної Деборою, вбачають свою мету в тому, щоб протидіяти ініціативам, які негативно впливають на тварин, і не виходять із власними практичними альтернативами.

Foodmart — поширена в усьому світі мережа бакалійних магазинів і магазинів господарських товарів, що функціонує в режимі знижок. За оцінками міжнародного бюро, робота цієї компанії була визнана найкращою у світі. Більш того, компанія стимулює своїх працівників брати участь у громадській діяльності й надає для цього час у робочі години. Головна стратегія Foodmart спрямована на те, щоб дійти до бідних верств населення на ринках, де вона здійснює свою діяльність.

Foodmart не є соціальним підприємством. Це добре керований бізнес, який об’єднав громадянську та соціальну відповідальність.

…Отже, пройшовши конкурсний відбір у рамках проекту «Соціальний підприємець-2005» і ставши членом Фонду Шваба, переможець включається у всесвітню мережу видатних соціальних підприємців. Підтримка Фонду полягає не в гранті. Членство в цій організації дасть змогу найкращим представникам соціального підприємництва одержувати фінансову й технічну допомогу. Крім уже згадуваних міжнародних самітів і форумів, соціальний підприємець після трьох років успішної роботи у Фонді зможе вступити до групи Alumni, де підтримка здійснюватиметься на ще вищому рівні.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №34, 14 вересня-20 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво