«УКРРІЧФЛОТ»: ЗАВЖДИ НА ГРЕБЕНІ ХВИЛІ 10 ЛИСТОПАДА 2000 РОКУ ПЕРШІЙ В УКРАЇНІ АКЦІОНЕРНІЙ СУДНОПЛАВНІЙ КОМПАНІЇ «УКРРІЧФЛОТ» ВИПОВНИТЬСЯ ВІСІМ РОКІВ! - Економіка - dt.ua

«УКРРІЧФЛОТ»: ЗАВЖДИ НА ГРЕБЕНІ ХВИЛІ 10 ЛИСТОПАДА 2000 РОКУ ПЕРШІЙ В УКРАЇНІ АКЦІОНЕРНІЙ СУДНОПЛАВНІЙ КОМПАНІЇ «УКРРІЧФЛОТ» ВИПОВНИТЬСЯ ВІСІМ РОКІВ!

3 листопада, 2000, 00:00 Роздрукувати Випуск №43, 3 листопада-10 листопада

Світовий досвід підтверджує, що правильно проведена приватизація дозволяє збагатити державу за ...

Світовий досвід підтверджує, що правильно проведена приватизація дозволяє збагатити державу за рахунок прямих надходжень від роздержавлення різних секторів економіки і перекладання турбот з утримання збиткових та нерентабельних підприємств на плечі нового власника, а також за рахунок приросту податкових надходжень у держбюджет від ефективної роботи створених приватизованих підприємств. Справа за малим — забезпечити в Україні законну та ефективну передачу об’єктів державної власності до рук нового власника й інвестора, створити механізм для успішного проведення ринкових перетворень в умовах державної підтримки і розвитку підприємств усіх форм власності.

Висвітленню проблем та особливостей української приватизації «Дзеркало тижня» приділяє досить багато уваги. На жаль, частіше доводиться мати справу з негативними результатами роздержавлення. Тим приємніше розповідати про позитивні приклади в цьому стратегічно важливому державному питанні, від успішного вирішення якого залежатиме подальше зміцнення незалежності нашої держави.

Сьогодні ми хотіли б ознайомити читачів «ДТ» з досвідом акціонування підприємств підгалузі річкового транспорту України, який, безперечно, можна назвати позитивним і успішним в усіх планах. Ще 1995 року, на одному з міжнародних семінарів з питань розвитку фондового ринку, Президент країни Л.Кучма зазначив, що в «Укррічфлоті» створено ту модель розвитку, якої ми повинні прагнути» («Урядовий кур’єр», № 15 від 28 січня 1995 року). А, либонь, відтоді чимало води спливло...

Понад чверть століття річковим флотом України керує його незмінний капітан — М.Славов. Народився Микола Антонович у селі Тернівка Миколаївської області. Одружений, має двох синів. Скінчив Одеський інститут інженерів морського флоту й аспірантуру. Кандидат економічних наук.

На морському й річковому транспорті пройшов усі трудові щаблі: від інженера планового відділу й керівника Миколаївського, Запорізького та Київського річкових портів до начальника Головного управління річкового флоту при Раді Міністрів і першого заступника міністра транспорту УРСР.

1992 року М.Славов очолив першу в Україні акціонерну судноплавну компанію «Укррічфлот». Сьогодні її цілком приватизовано, держава не володіє жодною акцією «Укррічфлоту».

З 1991 по 1996 рік пан Славов був першим представником України в Дунайській комісії (нині — заступник представника), першим громадянином України, обраним на посаду секретаря цієї міжурядової організації.

З 1993-го Микола Антонович — незмінний президент міжнародної судноплавної організації В1М5А, до складу якої входять найбільші судноплавні підприємства України, Росії, Азербайджану, Грузії, Угорщини, Болгарії і Туреччини.

За результатами опитувань провідних учених, економістів та аналітиків, Славова тричі нагороджували премією «Людина року на транспорті» (1995, 1997, 1998 рр.) і премією «Найкращий менеджер України» (1997 р.); його тричі обирали депутатом Верховної Ради України.

Рішенням Міжнародної астрономічної спілки, на честь президента АСК «Укррічфлот» назвали одну з малих планет Сонячної системи.

Заслуги М.Славова високо оцінило керівництво країни — його нагороджено багатьма вищими державними нагородами колишнього СРСР і незалежної України, зокрема за активну участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. 1998 року Миколі Антоновичу надано звання «Заслужений працівник транспорту», того ж року він став лауреатом Державної премії України.

Вручаючи цю високу державну нагороду, Президент країни Л.Кучма підкреслив особливу роль і великі заслуги «Укррічфлоту» в розвитку ринкових механізмів на транспорті України.

Приватизація річкового транспорту країни стала логічним завершенням напруженої праці та пошуків річковиками свого шляху в морі економічних реформ. Цей пошук почався ще на етапі панування в нашій країні планово-розпорядницької системи господарювання і став особливо актуальним після проголошення України незалежною державою.

На сьогодні акціонерами «Укррічфлоту» є близько 100 тисяч юридичних і фізичних осіб України та інших країн близького й далекого зарубіжжя. За роки роботи в нових економічних і господарських умовах компанія збільшила перевезення вантажів більш як удвічі. Сьогодні їх обсяг становить понад 40% від загального обсягу вантажів, перевезених морським і річковим транспортом України.

Доходи у вільно конвертованій валюті зросли на 70%, курсова вартість акцій підвищилася вп’ятеро, а розмір дивідендів на одну акцію перевищив 2,5 номіналу. За оцінками незалежної міжнародної аудиторської фірми «Моор Стівене», активи «Укррічфлоту», в перерахунку на одну акцію, перевищують 40 доларів США.

У складі «Укррічфлоту» — близько 200 вантажних і пасажирських суден, страхова та брокерська компанії, портові й судноремонтно-суднобудівні підприємства. АСК «Укррічфлот» входить до складу Міжнародної асоціації судновласників Чорноморського басейну, Балтійської та Міжнародної морської ради, Конференції дунайських судновласників і Асоціації судновласників України.

Компанія здійснює свою діяльність на міжнародному та внутрішньому фрахтових ринках, виконуючи перевезення вантажів різної номенклатури між морськими й річковими портами 35 країн Середземноморського, Чорноморського, Дунайського, Балтійського та інших басейнів Світового океану, а також туристичні круїзи по Дніпру, Дунаю та Чорному морю.

За підсумками минулого року, компанію нагороджено грамотою Державної податкової адміністрації України за особливу коректність у питаннях нарахування та сплати податків і зборів до бюджетів різних рівнів.

За результатами роботи за 1999 рік, консолідовані доходи «Укррічфлоту» зросли на 39 відсотків; балансовий прибуток — на 46, розмір дивідендів на одну акцію — на 13 відсотків. Програма благодійної допомоги перевищила 2 мільйони гривень.

За дев’ять місяців 2000 року тенденція до зростання економічних і виробничих показників успішно зберігається: доходи, порівняно з аналогічним періодом минулого року, підвищилися на 3 відсотки; обсяг перевезень вантажів — на 16. Планується, що розмір дивідендів на одну акцію збільшиться на 11 відсотків порівняно з 1999-м.

Багато уваги в «Укррічфлоті» приділяють і підвищенню матеріального добробуту працівників. З 1 січня минулого року посадові оклади й тарифні ставки підвищено в середньому на 20 відсотків, що забезпечило середньомісячний дохід працівників близько 800 гривень. Для порівняння: загалом по країні середньомісячний розмір зарплати торік становив 177, а на транспорті — 236 гривень.

З 11 серпня 1998 року, першими в Україні, депозитарні розписки АСК «Укррічфлот» включено в лістинг західноєвропейських фондових бірж, де вони успішно проходять котирування, поруч із цінними паперами інших провідних компаній європейського масштабу. Причому серед компаній, чиї депозитарні розписки котируються на європейських фондових біржах, лише шість українських, і серед них найвищий рівень котирувань — в укррічфлотівських.

За кредит Європейського банку реконструкції та розвитку, отриманий без гарантій уряду, і за власні кошти компанія будує новий сучасний флот. Уже побудовано та введено в експлуатацію п’ять нових вантажних теплоходів.

Ці судна відмінно себе зарекомендували на фрахтовому ринку, вони успішно експлуатуються між портами України та країн Середземномор’я, Балтійського й Північного морів, заходять у порти Атлантичного узбережжя Європи й Африки.

А загалом до 2004 року планується побудувати за рахунок кредитів Європейського банку реконструкції та розвитку, інших іноземних банків і за власні кошти АСК 12 нових теплоходів. Це дозволить забезпечити конкурентоспроможність компанії на світовому фрахтовому ринку принаймні до 2015 року.

З огляду на те, що АСК «Укррічфлот» своєчасно забезпечує погашення кредитів і відсотків, а також створює необхідні валютні резерви, Євробанк дав згоду на операторство новими й заставними суднами безпосередньо фахівцям компанії. Це стосується комерційного, фінансового і технічного менеджменту.

Нові судна за рахунок паралельної реєстрації, відповідно до указу Президента України, працюють під українським прапором. Це забезпечує надійність їхньої роботи в рамках законодавства нашої країни й міжнародних норм, які стосуються торговельного судноплавства, а також дозволяє скоротити видатки на різноманітні посередницькі цілі й уникнути сумнівних фінансових операцій.

Створена в «Укррічфлоті» система дозволяє вести облік валютних доходів і видатків за кожним теплоходом та кожним рейсом, що допомагає оперативно впливати на підвищення ефективності роботи флоту й підвищує довіру до компанії з боку Євробанку.

Чітке виконання «Укррічфлотом» своїх кредитних зобов’язань дозволило продовжити взаємовигідне співробітництво в питанні фінансування будівництва нового флоту. 20 жовтня 2000 року президент компанії М.Славов підписав у Лондоні нову кредитну угоду з Євробанком.

Слід, зокрема, підкреслити, що це відбулося в дуже непростих економічних умовах для світового судноплавства. У зв’язку зі світовою паливною кризою, ціна паливно-мастильних матеріалів збільшилась у 2—2,5 разу, не все гаразд і на міжнародному фрахтовому ринку, особливо це стосується трампових вантажних перевезень. Тому практично всі міжнародні фінансові установи, зокрема Євробанк, майже припинили фінансування судноплавства, крім танкерного та лінійного флоту.

Те, що Євробанк погодився в таких умовах виділити кредит на будівництво флоту для АСК «Укррічфлот», стало можливим тільки завдяки ефективній роботі компанії та її високому міжнародному іміджу.

Слід зазначити, що АСК «Укррічфлот» — перша зі стовідсотковим капіталом України компанія, яка одержала другий кредит від Європейського банку реконструкції та розвитку. Лише по одному кредиту раніше одержали ЗАТ «Оболонь» і кондитерська фабрика «Світоч», решта позичальників — це компанії зі змішаним капіталом.

Сам факт співробітництва з ЄБРР і схема кредитування будівництва нового флоту для АСК «Укррічфлот» можуть бути прикладом фінансування будівництва суден для інших судноплавних компаній України. Безумовно, це потребує великої підготовчої роботи з реструктуризації та приватизації компаній, приведення їхньої діяльності до норм міжнародного морського бізнесу та фінансового обліку.

Нині «Укррічфлот» проводить тендер серед вітчизняних і закордонних суднобудівних підприємств на право будівництва ще однієї п’ятірки судів. Термін завершення тендеру — 31 грудня 2000 року. Компанія сподівається, що в цьому конкурсному відборі переможе одна з судноверфей України. Хоча, заради об’єктивності, слід зазначити, що в українських суднобудівних заводів море проблем, пов’язаних, передусім, із відсутністю оборотних коштів для будівництва суден у нормативні терміни й під ключ.

З огляду на велику кредиторську заборгованість наших суднобудівних підприємств, ЄБРР та інші міжнародні банки відмовляються виділяти кредити на поповнення оборотних коштів заводів, а здійснюють кредитування тільки щодо постачання суден. За цією схемою жоден вітчизняний завод сьогодні працювати не може. Але спільні зусилля компаній, банків, вітчизняних суднобудівних заводів — за умови державної підтримки — можуть зрушити з місця цю надзвичайно важливу проблему.

«Укррічфлот» готовий узяти якнайактивнішу участь у цій справі. Адже питання відновлення флоту всіх судноплавних компаній України — один з головних пріоритетів для нашої країни. І якщо цій проблемі всі разом приділятимуть більше уваги, то Україна як морська держава збереже свої позиції на багато років.

У цій роботі в компанії керуються нещодавно ухваленою «Концепцією розвитку АСК «Укр- річфлот» на період 2000—2004 років». Концепція визначає стратегічні завдання з підвищення рентабельності основної діяльності та ефективності корпоративної керованості.

Відповідно до концепції «Укррічфлот» ставить перед собою завдання за п’ять років збільшити обсяг морських перевезень на 50 відсотків, дунайських перевезень — на 30, внутрішньобасейнових — на 25 відсотків, а також пожвавити туристичний бізнес за рахунок кращого використання пасажирського круїзного флоту.

Слід зазначити, що загалом на морському й річковому транспорті України, найбільші під- приємства якого перебувають у державній власності, ситуація залишається складною. Багато в чому це пов’язано з недосконалістю структури державного управління галуззю, відсутністю на практиці державної судноплавної політики й державної підтримки у формі інвестицій, субсидій та дотацій на користь національних судновласників.

У результаті цього флот катастрофічно старіє, фрахтовий ринок України захоплюють іноземні судновласники, брокери й експедитори, неефективно використовуються транзитні можливості країни, через яку проходять чотири з дев’яти європейських транспортних коридорів.

Як наслідок скарбниця недоодержує величезні суми твердої валюти, а держава Україна марнує реальні можливості для зміцнення своєї зовнішньоекономічної незалежності, потрапляючи в залежність від надання послуг із боку іноземних перевізників і посередників.

Приклад «Укррічфлоту», як і світовий досвід, свідчать, що не існує альтернативи приватизації державної власності при виконанні першочергових завдань і проведенні стратегічних реформ, спроможних вивести Україну з кризового стану та пожвавити економіку.

На завершення хочеться зазначити, що в жовтні 2000 року відбулися два важливих міжнародних форуми у сфері торговельного судноплавства: засідання 8-ї ради Міжнародної асоціації судновласників Чорноморського басейну (Азербайджан) і 45-та Конференція директорів дунайських пароплавств (Румунія). З огляду на великий міжнародний авторитет «Укррічфлоту» і її керівника, учасники цих форумів одноголосно переобрали Миколу Антоновича на черговий період своїм головою.

У червні 2001 року на базі АСК «Укррічфлот» відбудеться міжнародна конференція під егідою організації Чорноморського економічного співробітництва з участю провідних судноплавних, суднобудівно-судноремонтних і портових підприємств південних басейнів з 11 країн—членів ОЧЕС. Приємно, що в Україні є такі менеджери і такі процвітаючі підприємства, які своїм професійним внеском зміцнюють економіку й міжнародний авторитет нашої молодої держави на світовій арені.

Як кажуть на флоті, сім футів тобі під кілем, АС «Укррічфлот»!

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво