Українська класика інвестиційного жанру - Економіка - dt.ua

Українська класика інвестиційного жанру

10 червня, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №22, 10 червня-17 червня

Успіх викликає увагу. Особливо, якщо це успіх у бізнесі. Особливо в українському. Не дивно, що проект «Єврокар» сьогодні на слуху...

Успіх викликає увагу. Особливо, якщо це успіх у бізнесі. Особливо в українському. Не дивно, що проект «Єврокар» сьогодні на слуху. Класичний приклад венчурних інвестицій, дещо амбітний, водночас прорахований і реалістичний проект створення автомобілебудівного заводу «із нуля» отримує належну фінансову підтримку вітчизняного банку. На жаль, подібних прикладів в Україні не так багато — більшість успішних підприємств працюють або на базі радянських потужностей, або були створені за участі західного капіталу. Про подробиці реалізації та фінансування проекту, а також про сьогоднішні перспективи українських бізнесменів залучити інвестиції для власних сміливих проектів розповідають голова правління «Укргазбанку» Вадим Ляшко, генеральний директор ЗАТ «Єврокар» Олег Боярин і член спостережної ради ЗАТ «Єврокар» Дмитро Чорнобай.

— Як народилася ідея створення «Єврокару»?

Олег Боярин: 1997 року Верховною Радою був ухвалений спеціальний закон про підтримку національної автомобільної промисловості, у країні почали активно обговорювати питання стимулювання автомобільного виробництва. Проаналізувавши ситуацію, ми усвідомлювали, що ідея створення вітчизняного автомобіля утопічна. У світі відбуваються процеси інтеграції світових виробників. На сьогодні дев’ять світових виробників контролюють 90% світового ринку. Інші намагаються конкурувати, але я гадаю, що в найближчі 10—15 років їх також очікує перспектива поглинання. Для запуску виробництва автомобілів в Україні ми почали підшукувати той бренд, який відповідав би потребам вітчизняних споживачів і водночас мав сильні позиції на світовому ринку. Цим критеріям найбільше відповідала компанія «Шкода Авто».

На той момент уже було створено компанію «Автотрейдинг», яка досить активно працювала на автомобільному ринку близько шести років. Ми намагалися завоювати нові позиції і відчували в собі сили запропонувати партнерство чеському гіганту.

На якій стадії цього амбіційного проекту до його реалізації підключився «Укргазбанк»?

Дмитро Чорнобай: З того моменту, коли геніальна, на мій погляд, ідея створення «з нуля» автомобільного заводу з виробництва автомобілів «Шкода» в Україні, яку висловили менеджери групи компаній «Автотрейдинг», вступила в стадію «матеріалізації».

З 1995 року існували прекрасні людські та ділові взаємини між «Автотрейдингом» і «Укргазбанком», тож природно, що проект був презентований банку. Концепція виявилася розумною і перспективною, а головне, реалістичною.

Олег Боярин: Ми зверталися й в інші банки, але відгукнувся і вирішив брати участь у цьому проекті саме «Укргазбанк».

Вадим Ляшко: Участь у реалізації проекту «Єврокар» дійсно має для банку велике значення, адже 2001 рік для нас був особливим. У той період банк змінював стратегію свого розвитку — від галузевої спеціалізації до універсалізації діяльності, йшов активний пошук нових ніш для подальшого розвитку. І те, що в цей момент з’явилися перспективні, досвідчені й переконливі менеджери, котрі зуміли залучити банк у цей проект, гадаю, це була удача для обох сторін.

Наш статус у проекті був дуже відповідальним — організувати раціональну систему фінансування, забезпечити проект ресурсами, необхідними за обсягами, якістю та строками.

— Наскільки складно було здійснити будівництво заводу практично «із нуля»?

Дмитро Чорнобай: Ще до «нуля» у будівництві принципово важливим і дуже нелегким завданням було отримання згоди «Шкода Авто», а також концерну «Фольксваген груп», якому належить марка.

Олег Боярин: Поясню. Практика таких величезних компаній, у яких бюджет разів у 10 більший, аніж бюджет України, така: розробка будь-якого проекту до того моменту, коли буде витрачено один цент, займає вісім років і близько 10 млн. євро витрат на підготовчі роботи.

Дмитро Чорнобай: Ми знали апріорі, що для повномасштабного виходу на національний ринок великого автовиробника знадобиться нереально великий період часу. Починати переговори, щоб через вісім років побудувати завод — неймовірно складне з економічної точки зору завдання.

Тому із самісінького початку у нас був принцип — працювати швидко й оперативно. Не тільки керівництво «Єврокару», а й менеджери «Укргазбанку» відвідали «Шкоду». Чехи підтвердили: так, така ідея може бути реалізована. Питання постало руба: якщо ми, з українського боку, продемонструємо весь арсенал засобів, необхідний для запуску — кваліфікований менеджмент, наявність майданчика і дозволів місцевої влади, фінансування тощо, — то перспектива проведення відповідного рішення на рівні правління «Шкода Авто» і «Фольксваген груп» у відносно короткі строки цілком реальна.

Усе залежало від нас — українська сторона здійснює інвестиції, будує завод. Від чехів була потрібна лише добра (політична) воля та ліцензійна угода.

Олег Боярин: «Єврокар» став найбільш швидкореалізовуваним проектом в історії «Шкоди» і концерну «Фольксваген». Влітку 2001 року ми привезли одного з членів правління «Шкоди Авто» на об’єкт будівництва, показали трактори, котрі розривали землю, і сказали, що через півроку тут стоятиме новий завод. Реакцією досвідченого менеджера, який працював у «Фольксваген груп» більш як 30 років, стали слова: «Я брав участь у багатьох проектах, у тому числі розвитку «Шкоди», але на мій погляд — це нереально». Наприкінці жовтня я відправив йому вітальну листівку із зображенням уже побудованого корпуса заводу, а 19 грудня відбувся технічний запуск виробництва. Трохи раніше, 12 грудня, зі «Шкода Авто» було підписано генеральну угоду про виробництво автомобілів цієї марки в Україні.

Це виняткова угода, вона давала компанії, котра не належить концерну «Фольксваген груп», усі права на виробництво моделей «Шкоди». Подібна угода стала другим випадком в історії концерну після 1946 року.

Дмитро Чорнобай: Подібні «стахановські» строки стали можливі завдяки тому, що фінансовим менеджментом проекту з найперших днів активно займався «Укргазбанк». Більшість статей витрат вимагали 100% передоплати, потрібно було підтягати значні ресурси. Однак це було необхідно для запуску процесу виробництва. Підганяло бажання довести самим собі, що здійснити такий масштабний проект у настільки короткі строки реально.

— Як сьогодні розвивається партнерство «Укргазбанку» та «Єврокару»?

Вадим Ляшко: Нині «Єврокар» для «Укргазбанку» є візитною карткою, про це сміливо можна заявляти по закінченні чотирьох років співробітництва. Незалежно від того, що сьогодні «Єврокар» є клієнтом не одного банку, на ринку є стійка асоціація «Укргазбанку» та «Єврокару».

Будь-який банк, який намагається працювати на ринку корпоративних VIP-клієнтів, має розуміти, що якість продуктів, вартість і якість ресурсів для фінансування цих компаній мають бути на порядок оптимальнішими від існуючих на ринку. Тому «Єврокар» для нас — клієнт, який піднімає планку якості нашої роботи на принципово інший рівень.

Сьогодні робота з «Єврокаром» здійснюється не просто в якомусь одному напрямку — нам уже не достатньо організовувати чи шукати відповідні джерела фінансування виробництва. Ми намагаємося працювати комплексно, починаючи з організації фінансування поставок комплектуючих, закінчуючи підтриманням попиту на продукцію, яку реалізує ця компанія. З допомогою роздрібного кредитування ми формуємо ринок збуту автомобілів «Єврокару» і хочемо бути присутні в їхніх точках продажів із нашою продукцією.

Олег Боярин: Зростає компанія — зростає і банк. І не в останню чергу завдяки взаємовигідному співробітництву. Життя не стоїть на місці — фінансові потреби компанії за роки активної роботи зросли в 10 разів. Гадаю, це не межа. Так, реалізація другої черги з випуску автомобілів зажадає інвестицій тільки в створення засобів виробництва близько 200 млн. дол. Тому, безумовно, ми повинні активно виходити на ринок західного капіталу із залучення ресурсів.

Сьогодні «Єврокар» разом з «Укргазбанком» працює над питанням залучення експортного фінансування з однією з чеських експортних агенцій. Таким чином, ми отримаємо доступ до значно дешевших ресурсів.

— Чи планує «Укргазбанк» реалізацію інших масштабних інвестиційних проектів?

Вадим Ляшко: Сьогодні ми працюємо над кількома дійсно цікавими проектами в галузі будівництва, переробки сільськогосподарської продукції та машинобудування. З урахуванням збереження необхідного рівня ліквідності, плануємо нинішнього року інвестувати в ці довгострокові проекти близько 100 млн. грн.

— Яким чином «Укргазбанк» планує посилити свої позиції на дуже конкурентному ринку VIP-клієнтів?

Вадим Ляшко: Для будь-якого банку існує певна спокуса боротьби за крупного клієнта, за масштабний бізнес. Це той масштаб, який визначає зростання валових показників банку, а також можливість реалізації та просування перехресного продажу додаткових банківських продуктів.

Щоб відповідати вимогам клієнтів класу «Єврокару», ми зобов’язані розвивати альтернативні банківському кредитуванню форми фінансування бізнесу. Під альтернативними формами я розумію залучення коштів через облігаційні позики, вихід на міжнародні ринки з депозитарними розписками, синдикованими запозиченнями, організацію фінансування через фонди спільного інвестування, фонди фінансування будівництва й операцій із нерухомістю.

Впровадження нових фінансово-кредитних схем, гнучкий підхід до управління активів і пасивів — це те, чим ми намагаємося вигідно різнитися на ринку від інших банків.

Другий пріоритетний напрям це, безумовно, вихід банку на міжнародні ринки. Даний напрям передбачає не просто формування додаткового джерела нашої ресурсної бази. Це організація нових для банку інструментів, які дозволили б обслуговувати експортно-імпортні операції наших клієнтів — як підприємців малого та середнього бізнесу, так і VIP-клієнтів.

Говорячи про роботу з VIP-клієнтами, слід зазначити, що керівники подібних підприємств, маючи абсолютне право і можливість вибору, диктують свої умови. Банки в роботі з такими корпораціями є веденими.

Олег Боярин: Корпорації також намагаються бути конкурентоспроможними. Це наше основне завдання, адже ми теж маємо конкурентів. Для успішної роботи потрібно постійно оптимізувати собівартість продукції, яка складається з багатьох складових, у тому числі вартості фінансування. Подібні умови роботи, які диктуються ринком, дозволяють розвиватися як нам, так і банку, адже він розширює спектр послуг і працює щодо залучення більш дешевих ресурсів.

— Як робота з VIP-клієнтами корелює зі стратегією спеціалізації на середній і малий бізнес, яку задекларував «Укргазбанк»?

Вадим Ляшко: Роль, відведена VIP-клієнтам, надзвичайно важлива з погляду обслуговування інших, менших компаній. Саме VIP-клієнти за рахунок вимогливості піднімають за собою якість обслуговування інших клієнтів.

Що стосується стратегії, орієнтованої на малий і середній бізнес, — це радше відображення ситуації, котра склалася в банку. Попри те, що ми успішно співпрацюємо з такими компаніями як «Єврокар», домінуюча частина наших клієнтів — середні підприємства. Це інша ємність, інший темп бізнесу. Потрібно вміти адаптувати традиційні банківські продукти до потреб малого та середнього бізнесу.

— Наприклад?

Вадим Ляшко: Насамперед, кредитування. На сьогодні ми пропонуємо оперативне, прискорене прийняття рішень і гнучкі ставки по овердрафту. Важлива також гнучка політика управління нарахуваннями відсотків на залишки на поточних рахунках.

Хотів би додати, що орієнтація на невеликі компанії — це усвідомлений вибір. У будь-якому разі вторинний промисловий капітал нашої країни ще зароджується, і формується він саме в малому та середньому бізнесі. Завтра саме невеликі, але динамічні підприємства стануть лідерами на тих чи інших сегментах ринку.

Олег Боярин: «Єврокар» починався як досить середній за масштабами проект, однак згодом став одним із провідних автовиробників України. Попри те що наша компанія розвивається і стала майже самодостатньою, ми чудово розуміємо, що саме «Укргазбанк» стояв біля витоків, і вважаємо за необхідне постійно розвивати співробітництво.

На мій погляд, стратегія банку правильна. Допомагаючи звестися на ноги новим клієнтам, банк зміцнює лояльне ставлення до себе.

— Які, на ваш погляд, головні висновки можна зробити після чотирьох років співробітництва?

Вадим Ляшко: Дуже важливо, що склалися особисті взаємини. Друге — на сьогодні співробітництво не обмежується винятково банківським бізнесом. Ми є партнерами і співробітничаємо в страховому бізнесі, банк є генеральним спонсором команди «Єврокар-спорт», котра виступає в чемпіонаті України з автокросу. Хороший дебют передбачає більш широкий спектр взаємовідносин.

Олег Боярин: У будь-якому разі ми допомагаємо один одному, посилюючи взаємоприсутність на нових ринках. Сфери діяльності обох компаній настільки широкі, що розширювати співробітництво можна нескінченно. Працює зарплатний проект, зараз ми розвиваємо соціальні програми для працівників, у тому числі надання кредитів на житло.

Дмитро Чорнобай: Такий розвиток подій, у тому числі вихід за рамки формальних взаємин банк-клієнт, абсолютно нормальний процес. Спілкуючись із менеджерами однієї великої міжнародної фінансової компанії, я виявив, що в їхній практиці, починаючи з певного етапу співробітництва, на перший план виходять саме довірчі взаємини. Щоб позичати значні суми грошей, фінансисти мають довіряти керівництву компаній, із якими вони працюють, і дуже добре знати людей, із якими реалізують спільні проекти.

Якби сьогодні «Укргазбанку» запропонували амбітний, але й ризикований проект, як свого часу зробив «Єврокар», якою була б ваша реакція?

Вадим Ляшко: Якби на один мільйон капіталовкладень зібралася така кількість талановитих, амбітних, успішних менеджерів, ми обов’язково їх підтримали б.

Довідка:

ЗАТ «Єврокар», ексклюзивний виробник автомобілів VW Group і імпортер Skoda Auto a.s. в Україні, розпочав свою діяльність наприкінці 2001 року. Першим етапом стало великовузлове складання автомобілів Skoda. 3 жовтня 2003 року на заводі в Закарпатті запущено виробничі лінії Volkswagen. 16 листопада 2004 р. між Skoda Auto a.s. і ЗАТ «Єврокар» підписано Меморандум про співробітництво з організації повномасштабного виробництва автомобілів Skoda. З розвитком другої черги проекту, будівництво якого розпочато у вересні минулого року, «Єврокар» планує перейти до повного циклу конвеєрного складання з потужністю виробництва до 45 тис. автомобілів на рік. На сьогодні на підприємстві випускають всі моделі Skoda — Fabia, Octavia, Superb; Volkswagen — Passat, Bora, Golf V; Audi — A4, A6.

Виробництво автомобілів Skоda на заводі «Єврокар» у першому кварталі 2005 р. склало 1294 одиниці. Усього з початку виробництва на підприємстві було випущено більш як 18 тис. автомобілів Skoda.

Довідка:

ВАТ «АБ «Укргазбанк» працює на ринку фінансових послуг України з 1993 року, входить у групу великих банків відповідно до класифікації НБУ. За станом на 01.05.2005 розмір чистих активів банку становив 1,727 млрд. грн., кредитно-інвестиційний портфель — більш ніж 1,373 млрд. гривень. Регулятивний капітал банку — 202 млн. грн. За підсумками 2004 року було отримано прибуток 12,16 млн. гривень.

«Укргазбанк» обслуговує 220 тис. клієнтів — як юридичних, так і фізичних осіб. Серед клієнтів банку ЗАТ «Єврокар», АТЗТ «Миронівський хлібопродукт» (ТМ «Наша ряба»), ЗАТ «Дружба народів нова», ТОВ «РосУкрЕнерго», ТОВ «Арго торгова мережа», «Туристична компанія MIBS». На території України працюють 20 філій і 84 відділення банку.

«Укргазбанк» є принциповим членом платіжних систем Visa та MasterCard і забезпечує участь дев’яти українських банків у системі MasterCard і семи банків у системі VISA. Укргазбанк обслуговує близько 200 тис. карткових рахунків, більш як 600 підприємств і організацій використовують картки банку для розрахунків. Для обслуговування платіжних карток установлено 260 банкоматів і 63 POS-термінали. (Ліцензія НБУ №123 від 19.11.2001 р.)

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Останні статті < >
Вам також буде цікаво