Україна може тимчасово скористатися офшорним LNG-терміналом - Економіка - dt.ua

Україна може тимчасово скористатися офшорним LNG-терміналом

16 грудня, 2011, 16:10 Роздрукувати Випуск №46, 16 грудня-23 грудня

Це на рік-півтора пришвидшить диверсифікацію джерел газопостачання.

© Андрій Товстиженко, ZN.UA

Голова координаційної ради національного проекту LNG-термі­нал Віталій Дем’янюк 14 грудня під час фахової дискусії «Перспективи диверсифікації газозабезпечення України шляхом будівництва LNG-термінала та видобутку нетрадиційного газу» заявив: «LNG-термі­нал — це один з інфраструктурних об’єктів, що буде існувати в газовій системі України і працюватиме на стабільність газового ринку країни. Термінал має бути вписаний у націо­нальну газову систему з точки зору інженерії, економіки, тарифоутворення та балансу газу в Україні».

«Коли починається робота зі створення LNG-термінала, дуже ефективно використовувати — на період будівництва стаціонарного термінала — офшорний термінал, який базується на відповідних кораблях. Ми бачимо механізми використання офшорного термінала для імпорту 3—4 млрд. кубометрів газу на рік у скрапленому вигляді протягом двох років. Це досить значний обсяг газу, який дає змогу розбавити внут­рішній ринок трубопровідного природного газу та газу, що видобувається в Україні, і дає підстави починати говорити про створення конкуренції на вітчизняному ринку газу з точки зору і джерел, і маршрутів, і способів поставок. Для офшорного термінала планується залучати інвесторів — для будівництва компресорів, газопроводів, які проходитимуть по землі та по яких поставлятиметься газ споживачам», — зазначив В.Дем’я­нюк. Тимча­со­ве використання офшорного тер­мі­нала, за розрахунками експертів, дасть можливість на рік-півтора пришвидшити диверсифікацію джерел газопостачання.

На думку учасників фахової дискусії, організованої Україн­ським центром економічних і політичних досліджень імені Олек­сандра Разумкова за підтримки парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комп­лексу, ядерної політики та ядерної безпеки, LNG-термінал хоч і є суто інфраструктурним об’єктом українського газового ринку, але за умови політичної волі і підтримки може стати дієвим важелем для стабільної роботи всієї газотранспортної системи країни і національного ринку газу.

Для прикладу директор енергетичних програм центру «НОМОС» Михайло Гончар навів досвід Польщі. Коли наші західні сусіди практично розпочали диверсифікацію джерел маршрутів газопоставок і вирішили будувати LNG-термінал, вони відразу реформували свою найпотужнішу національну газову компанію (яка виконувала монопольно ті ж функції, що і НАК «Нафтогаз України»), виділивши в окреме підприємство її газотранспортний підрозділ. Таким чином на польському газовому ринку одночасно з’явилася перспектива для інвесторів, постачальників і покупців газу — вибирати або традиційний трубопровідний газ (причому російський чи норвезький, який сьогодні для поляків значно дешевший, ніж «газ­промівський»), або той, що поставлятиметься через LNG-термінал. Сам факт наявності такого потенційного вибору вже позитивно вплинув на ціни на газ для польських споживачів. А також став вагомим аргументом у переговорах щодо поставок газу з різними компаніями-постачальниками, зокрема з російським «Газпромом».

«Доки Україна має єдиного монопольного постачальника природного газу, ринок газу буде ринком продавця. Наша мета — змінити цю конструкцію і зробити ринок газу збалансованим, а ще краще — зробити його ринком покупця. Наша мета — мати виключно економічно обгрунтовану ціну на газ без політичної знижки або надбавки. LNG-термінал є об’єк­том «відсікання» необгрунтованої монопольної ціни. Як тільки ціна на газ на ринку перевищуватиме економічно обгрунтований рівень, це означатиме, що стає економічно обгрунтованим функціону­вання LNG-термінала в інтересах краї­ни. Наші енергетичні відносини з Російською Федерацією та закупівля російського газу, що поставляється виключно трубопроводами, роблять Україну регіональним ринком. LNG-термінал дасть можливість використовувати інші механізми і джерела поставок газу і зробить Україну повноцінним учасником світового енергетичного ринку», — заявив В.Дем’янюк.

Учасники дискусії, розглянувши грунтовне дослідження експертів Центру ім. О.Разумкова про перспективи LNG-термінала, дійшли висновку, що й справді такий об’єкт сприятиме диверсифікації джерел і маршрутів газопостачання України. Проте, зауважують фахівці і політики, не варто його розглядати як альтернативну заміну існуючих джерел газозабезпечення, як і збільшення видобутку нетрадиційного газу. Скрапле­ний газ має логічно доповнити «енергетичний кошик» України і тим самим убезпечити її жителів від можливого різкого зростання цін на газ у Європі та світі. Що­правда, окремі політики і експерти, які брали участь у дискусії щодо перспектив LNG-термінала в Україні, сумніваються у життєздатності цього проекту з огляду на те, що «енергетичні питання в Ук­раї­ні вже давно вирішуються не стратегічно, на користь держави, а ситуативно і в інтересах певних представників влади, яка на цей час панує на Печерських пагорбах»…

Проте, як зауважив В.Дем’я­нюк, в Україні про термінал говорять майже 20 років, а от робити практичні речі для його будівництва розпочали лише півтора року тому. За його словами, на базі ТЕО, яке розробить іспанська компанія Socoin до 31 січня (див. DT.UA №40 від 5 листопада 2011 року «Іспан­ська Socoin розпочала розробку ТЕО українського LNG-термінала»), будуть підготовлені інвестиційні пропозиції, тобто інвестиційний меморандум. «З цього документа інвестори бачитимуть, якого обсягу інвестиційних коштів потребує цей об’єкт, а також фінансові показники операційної діяльності, терміни повернення коштів, рівень дохідності і все те, що потрібно інвесторам для прийняття рішень».

Оскільки це об’єкт інфраструктури, до 25% у будівництві термінала, підготовчих роботах будівництва газопроводів і днопоглиблювальних роботах мала б узяти на себе держава. «Механізм залучення інвестицій — шляхом створення корпорацій, де часткова участь держави і часткова — консорціуму інвесторів. Я вважаю, що ми за рахунок перших 30% інвестицій зможемо зробити всю ту частину, яка забезпечує роботу офшорного термінала, зможемо побудувати трубу до врізки у діючу газотранс­портну систему, поглибити канали для підходу суден, побудувати майданчик для регазифікаційної установки. І тоді ми вже можемо мати на своїй території альтернативний газ. Це проект, який уже можна нести в банк і залучати ще 70% кредитних коштів, щоб побудувати танки (ємкості для зберігання газу)», — пояснив В.Дем’янюк.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво