Ціни на бензин за рік зросли майже на третину. Багато в чому - завдяки «Лівелі»

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
© Андрій Товстиженко, DT.UA
За минулий рік вартість найбільш популярної марки бензину А-95 на українських автозаправних станціях зросла на 31,3% (2,45 грн. за літр), на дизпаливо - на 35,5% (2,54 грн. за літр).

Одразу треба зазначити, що таке зіставлення цін у грудні 2010-го і 2011 років не зовсім коректне й трохи перекручене. Річ у тому, що рівень цін у грудні 2010 року не можна вважати об’єктивним у зв’язку з «переливом» ринку паливом, поставленим через фірму «Лівела» - безподатковим імпортером, наділеним українськими судами правом імпортувати сировину й нафтопродукти без сплати акцизу й ПДВ, пише у своїй статті для ZN.UA директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

За його словами, що в цьому і полягало те невелике «добро», яке одержав від роботи цієї феноменальної структури український автомобіліст: якщо нафта з серпня по листопад 2010-го подорожчала на 10%, то ціни на українських автозаправках у цей період залишалися нерухомими, а у вересні й жовтні навіть знижувалися всупереч зовнішній кон’юнктурі. Іншими словами, рік тому й бензин, і дизельне паливо мали коштувати дорожче. І таким чином нині «статистика зростання» не виглядала б такою значною.

Проте основна складова цього зростання має під собою цілком зрозумілу основу. Перший фактор - зростання нафтових цін. Так, якщо середньорічна ціна нафти марки Brent цього року становила 113 дол./бар., то минулого - 79 дол./бар. Зростання нафтових котирувань на 43% додало цінам в Україні близько 1,80 грн./л.

Другим за значимістю фактором стало збільшення податків. Основний удар прийшовся по бензину: з 1 січня 2011 року акцизний збір на нього збільшили майже на 40% - із 132 до 182 євро/т. Це додало цінам ще 50 коп./л.

Особливо напруженим видався перший квартал 2011-го, наприкінці якого ціни на нафту під впливом подій у Лівії досягли посткризового максимуму - 125 дол./бар. У комбінації з новими ставками податків у квітні поточного року цілком реально замаячіла перспектива зростання цін на бензин А-95 до 11 грн./л. Тоді Міненерго­вугіль­пром прийняло чи не єдине цього року продуктивне рішення - ініціювало тимчасове зниження акцизного збору до рівня 2010 року й тим самим не дало цінам на високий октан піднятися вище позначки 10,50 грн./л.

С. Куюн відзначає, що на відміну від першого кварталу 2011-го українцям більше пощастило під завісу року. Повернення підвищених ставок акцизного збору з 1 вересня вкрай вдало збіглося зі зниженням світових котирувань, що дозволило уникнути зростання цін на бензоколонках.

Восени ціни стабілізувалися, про що свідчить не тільки їхня непохитність протягом вересня-грудня, а й зіставлення з цінами на стелах європейських країн. Традиційно залишаючись найнижчими в Європі в абсолютному вираженні, за показником цін без податків Україна перебуває в одній площині з сусідніми країнами. Такий аналіз цін видається найкращим індикатором адекватності внутрішнього ринку, бо за своєю системою забезпечення нафтопродуктами Україна є типовою європейською країною, тобто не має великого власного видобутку нафти й газу.

Ці енергоресурси переважно імпортуються, відповідно, порівнянними мають бути й ціни реалізації. Своєю чергою порівняння з цінами в Росії й Білорусі, що іноді наводяться, малопоказові, бо в цих країнах діє спеціальний режим поставок нафти на внутрішній ринок, який фактично є дотацією споживачів за рахунок великого російського нафтовидобутку.

Детальніше читайте в свіжому випуску «Дзеркала тижня. Україна» в статті Сергія Куюна «Автомобілісте, будь готовий!».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі