Цезарій Філіпович: ми чекаємо від України конкретних сигналів - Економіка - dt.ua

Цезарій Філіпович: ми чекаємо від України конкретних сигналів

11 лютого, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №5, 11 лютого-18 лютого

Останніми тижнями прихильники європейського напрямку роботи нафтопроводу Одеса—Броди піднеслися духом: офіційний Київ підтвердив, що реверс — це тимчасове явище...

Останніми тижнями прихильники європейського напрямку роботи нафтопроводу Одеса—Броди піднеслися духом: офіційний Київ підтвердив, що реверс — це тимчасове явище. До того ж минулого понеділка Європейський Союз ухвалив доповнення до Плану дій, у якому зафіксував пропозицію розпочати підготовку до діалогу високого рівня в енергетичній сфері. Враховуючи створення Брюсселем стабільної і надійної системи енергопостачань у розширеному Євросоюзі, Одеса—Броди як частина Євразійського нафтотранспортного коридору може стати найбільш реальним проектом співробітництва України та ЄС.

Але прихильникам реалізації цього проекту слід поспішати, оскільки не дрімають і прихильники конкурентних маршрутів. Так, відому прибічницю реверсного напрямку роботи Одеса—Броди компанію ТНК-ВР обрано координатором групи фірм, зацікавлених у будівництві нафтопроводу Бургас—Александруполіс.

Не слід забувати й про те, що Кремль не полишає спроб міцніше прив’язати Україну до російських нафти й газу. Адже цієї долі не вдалося уникнути навіть Польщі. Антоній Мацеревич, член польського парламентського комітету з розслідування скандалу з компанією PKN Orlen, у недавньому інтерв’ю Rzeczpospolita заявив, що росіяни, використовуючи жадібність і некомпетентність політиків, заманили Польщу в пастку та дискредитували ідею норвезького трубопроводу, а також блокували проект трубопроводу Одеса—Броди...

Про сьогоднішню ситуацію з реалізацією проекту Одеса—Броди—Плоцьк—Гданськ і про можливих інвесторів цього комерційного підприємства — інтерв’ю з генеральним директором міжнародного трубопровідного підприємства «Сарматіа» Цезарієм Філіповичем та членом правління цієї українсько-польської компанії Цезарієм Левандовським.

— Українсько-польське підприємство «Сарматіа» існує вже тривалий час. Однак практичних результатів його роботи поки що не видно…

Цезарій Левандовський: Я не можу погодитися з вашою оцінкою. Нині ми працюємо за трьома основними напрямами: перший — це визначення тарифної політики; другий — уточнення траси проходження нафтопроводу Броди—Плоцьк; третій пов’язаний із наповненням інвестиційного кошика проекту. Крім того, ми займаємося моніторингом процедури виділення Єврокомісією гранта в розмірі 2 млн. євро, який плануємо витратити на підготовку техніко-економічного обгрунтування проекту.Цезарій Філіпович: Хочу зазначити: для одержання гранта від Європейської комісії необхідне підтвердження нового українського уряду, що Україна продовжуватиме розвивати й розбудовувати цей проект навколо ринку Європи. Без такої гарантії неможливо буде одержати гроші.

— Окрім підтвердження з боку українського уряду готовності використовувати нафтопровід Одеса—Броди в прямому напрямку, яких іще конкретних кроків очікує польська сторона від України?

Ц.Ф.: Насамперед того, що в новому уряді України буде визначено людину, відповідальну за цей проект. Безумовно, ніхто не очікує, що польський чи український уряд займатиметься практичними справами. Та, по-перше, ми розраховуємо на політичну підтримку проекту з їхнього боку. По-друге, на допомогу в одержанні грошей на його розвиток.

— Одним із напрямів діяльності «Сарматії» є пошук інвесторів для будівництва ділянки Броди—Плоцьк. Наскільки успішно триває ця робота?

Ц.Л.: Нас найбільше цікавлять фірми, які займаються видобутком нафти в районі Каспійського моря. І, звісно ж, компанії-споживачі в Європі. Зрозуміло, що на вибір країни і траси транспортування цієї нафти помітно впливають політичні фактори.

— І хто ж буде головним інвестором будівництва ділянки Броди—Плоцьк?

Ц.Л.: Ми відкриті для співробітництва з усіма заінтересованими сторонами. Я вважаю, що оптимальним рішенням стала б участь у проекті двох-трьох відомих фірм. Безумовно, одна з них повинна займатися видобутком нафти в Каспійському морі, найкраще в Казахстані. Крім того, бажано залучити відомий американський нафтовий концерн. Така модель була б ідеальною для цього проекту. Але ми не виключаємо участі й російських компаній.

— Ви продовжуєте переговори з американськими компаніями? Чи після прийняття українським урядом рішення про реверсний напрямок роботи нафтопроводу Одеса–Броди переговори заморожено?

Цезарій Філіпович: У 2004 році ми дуже інтенсивно вели переговори з американською компанією ChevronTexaco. Однак рішення уряду України щодо тимчасового наповнення трубопроводу Одеса–Броди російською нафтою марки urals ускладнило проведення переговорів і призвело до їх припинення. Тепер ми чекаємо від уряду України конкретних сигналів для того, щоб обмін думками продовжити. Цього сигналу чекають і нафтовидобувні компанії, зокрема й ChevronTexaco.

Крім того, рішення про реверсний напрямок роботи Одеса–Броди мало для нашого проекту ще один негативний наслідок. Річ у тім, що не всі у світі сприймають це рішення як тимчасове. Тому нафтовидобувні компанії почали шукати інші можливості обходу Босфору.

Нині дуже активізувалися конкурентні проекти стосовно Євразійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК). Це проекти трубопроводів Бургас–Александруполіс і Бургас–Влера. Перший прямує до Греції, другий — до Албанії. І якщо хоча б один з них буде реалізовано швидше, ніж ЄАНТК, шансів у нашого проекту, безумовно, залишиться мало.

— Наскільки російський фактор впливає на бажання інвесторів, зокрема польських, вкладати кошти в реалізацію проекту Броди—Плоцьк?

Ц.Ф.: На жаль, існує міф, що Одеса–Броди створює конкуренцію російським нафтовим компаніям. Це не так. Однак він ускладнює співробітництво з цими фірмами. Великою перспективою для розвитку проекту Одеса–Броди–Плоцьк–Гданськ є не стільки можливість постачання каспійської нафти в Україну, Польщу чи Європу, скільки будівництво в майбутньому ще однієї ділянки трубопроводу, що дозволить транспортувати нафту до німецького глибоководного порту Вільгельмсхафен. Звідти її можна буде постачати й на американський ринок.

І в ситуації, коли росіяни поки не знайшли надійних шляхів транспортування своєї нафти в США, ми просто зобов’язані об’єднати зусилля і спільно добудувати трубопровід до Вільгельмсхафена. Адже це відкриє додаткові можливості як для російської сторони, так і для нас.

— У Польщі існувала досить серйозна опозиція проекту Одеса–Броди–Плоцьк–Гданськ. А як стоїть справа нині?

Цезарій Левандовський: Точно так само, як і в Україні, вона була, є і буде. Та для нас головне, щоб наші аргументи дозволили все ж таки реалізувати цей проект.

P.S. Кабінет міністрів України найближчими днями проведе нараду з участю широкого кола експертів і фахівців із питань добудови нафтопроводу Одеса—Броди до польського міста Плоцьк і його експлуатації в прямому напрямку. Про це заявила прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко в телефонній розмові з главою уряду Польщі Мареком Белькою, повідомили в прес-службі КМУ.

М.Белька, у свою чергу, зазначив, що найпріоритетнішим питанням двосторонніх відносин вважає проект транспортування каспійської нафти нафтопроводом Одеса—Броди.

Глави урядів обговорили також першочергові заходи, необхідні для інтенсифікації двостороннього діалогу. М.Белька погодився прибути з візитом до Києва на початку березня.

Європейський інвестиційний банк на початку лютого заявив, що готовий на спеціальних умовах профінансувати продовження до Польщі нафтопроводу Одеса—Броди як пріоритетного проекту для енергетичної безпеки ЄС. Інвестиції можуть становити 500 млн. євро.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №27, 13 липня-19 липня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво