ЦЕНТРАЛЬНА ПОСТАТЬ РИНКУ — СПОЖИВАЧ

Поділитися
Занурюючись в океан товарів і послуг, який розлився Україною з переходом до ринкових відносин, не слід забувати: як і в кожній іншій водоймі, тут потрібно бути обережним, аби не потонути...

Занурюючись в океан товарів і послуг, який розлився Україною з переходом до ринкових відносин, не слід забувати: як і в кожній іншій водоймі, тут потрібно бути обережним, аби не потонути. І якщо на київських пляжах городян і гостей столиці пильнує Товариство порятунку на водах, то на ринковій «акваторії» роль рятувальника відведено Головному київському міському управлінню в справах захисту прав споживачів. 9 грудня виповниться десять років відтоді, як ця організація почала захищати наші споживчі інтереси. А кругла дата — «залізний» привід не лише для поздоровлень, а й для оцінки досягнутого.

Звертаючись до історії, слід пригадати травень 1991 року, коли Верховна Рада України ухвалила Закон «Про захист прав споживачів», відповідно до якого в липні 1992-го було створено Державний комітет України в справах захисту прав споживачів. Слідом за цим 9 грудня 1992 року розпорядженням Київської міської державної адміністрації створюється регіональне Управління в справах захисту прав споживачів, яке пізніше одержало нинішню назву. Та й Державний комітет в справах захисту прав споживачів указом Президента України згодом ліквідували, переклавши його функції на Державний комітет стандартизації, метрології та сертифікації. А той у свою чергу з жовтня 2002 року іншим указом Президента перетворено на Державний комітет України з питань технічного регулювання та споживчої політики...

Проте завдання залишилися колишніми, і Головне київське міське управління в справах захисту прав споживачів продовжує виконувати їх, вправно використовуючи такі потужні інструменти, як Конституцію України, закони України «Про захист прав споживачів», «Про рекламу», укази Президента, постанови, розпорядження й доручення Кабінету міністрів.

Реальну допомогу управління киянам засвідчують конкретні факти, цифри та слова подяки тих, кому вдалося розв’язати свої проблеми за його підтримки. Лише за останні п’ять років потерпілим від придбання неякісних товарів і недобросовісних послуг повернуто понад 5 млн., здавалося, безповоротно втрачених гривень. І якщо спочатку ошукані споживачі не вельми сподівалися на чиюсь допомогу, то нині кількість заяв про захист прав споживача значно зросла. А це говорить про зростання правової освіченості громадян, їхньої довіри до захисників своїх споживчих прав.

Якщо 1996 року Головне київське міське управління в справах захисту прав споживачів одержало від тримільйонного населення столиці лише 733 заяви, за якими на їхню користь ухвалено 709 рішень, то вже наступного їх було 896 (позитивно вирішено 840). 1998 року отримано 1336 заяв і позитивно вирішено 1394 (сюди включено й ті, які перейшли з попереднього року), у 1999-му — відповідно 2072 і 2012. І лише за дев’ять місяців поточного за 2750 заявами ухвалено 2060 позитивних рішень. Динаміка, як кажуть, у наявності. У грошах це виглядає так: 1999 року споживачам повернуто за придбані неякісні товари понад 254 тис. гривні, у 2000-му — 263 тис., 2001-му — майже 971 тис. За дев’ять місяців нинішнього — 720 тис. гривень.

До Головного міського управління в справах захисту прав споживачів звертаються не лише зі скаргами, а й за порадою, консультацією, роз’ясненням, як діяти в тій або іншій ситуації. Зверненням громадян, наданню їм фахової юридичної допомоги завжди приділяється велика увага.

Нерідко між споживачем і продавцем товарів, робіт або послуг виникають проблеми, які не розв’язати мирним шляхом. У таких випадках Головне управління надає допомогу в оформленні судового позову. При цьому слід знати: споживачі звільняються від сплати держмита за позовами, пов’язаними з порушенням їхніх прав.

Чим у більшості випадків стає ця підтримка, можна судити за такими прикладами.

Згідно із заявою жительки Подільського району столиці в будинку, де вона мешкає, з вини державного комунального підприємства сталася пожежа. У результаті було завдано шкоди як самому житлу, так і частині майна. Крім матеріальних збитків, жінка зазнала й моральних — унаслідок стресу різко погіршився стан здоров’я. Вивчивши матеріали справи, пояснення сторін і показання свідків, суд виніс рішення задовольнити позов на суму близько 65 тис. гривень.

У судовому порядку було відшкодовано 34,6 тис. гривень збитків, а також моральну шкоду, оцінену в 5 тис., громадянинові, котрий купив у магазині ТОВ «Касан» автомобіль «Волга» із прихованими дефектами.

А ось позов ВАТ «Укртелеком», яке звернулося до суду з вимогою відшкодування клієнтом заборгованості в розмірі майже 26 тис. гривень за користування телефонним зв’язком, так і залишився без задоволення. Споживач заперечував претензії «Укртелекому», посилаючись на те, що придбав квартиру недавно й поняття не мав про наявність у ній телефону. Із заявою про встановлення телефону він до позивача не звертався. У судовому засіданні «Укртелеком» не надав ніяких доказів того, що споживач укладав із ним договір на користування телефонним зв’язком. Як і факт користування телефоном новим господарем квартири.

Особливо помітно зросла ефективність роботи Головного управління зі створенням у жовтні ц.р. громадської приймальні на виконання указу Президента України від 13 серпня 2002 року «Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення». Кількість звернень від громадян, отриманих під час особистого прийому, порівняно з аналогічним періодом минулого року, збільшилася в півтора разу.

Головне київське міське управління регулярно організовує заходи, спрямовані на інформування широких кіл громадськості про права споживачів, просвітительські та правозахисні акції, такі, як «Кияни — Києву, киянам», «Знання прав — гарантія захисту», «Право споживача — бути почутим». У рамках акцій — постійно діючі пересувні виставки неякісних і фальсифікованих товарів, консультаційні пункти. Лише в поточному році засобам масової інформації передано понад тисячу матеріалів про результати роботи з захисту споживчих прав.

Аби ця робота стала ще предметнішою й ефективнішою, управління просить споживачів — читачів «ДТ» висловити свою думку з проблемних питань соціальної сфери. Для цього в анкеті необхідно за позитивної відповіді поставити у відповідній графі знак «плюс», а за негативної — «мінус». Заповнені анкети слід надсилати за адресою: 04070, м. Київ, вул. П.Сагайдачного, 29а.

Телефон для довідок: 417-23-09.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі