Останні метання влади нагадують спектакль про хороших і поганих поліцейських. Нас лякали то платежами за засклені балкони, то милостиво залишали все як є. Кінець року ознаменувався панікою в БТІ. Обивателі боялися, що реєстрацію документів про нерухомість чекає колапс, оскільки з 2012-го реєстратори залишають БТІ. Коли, непритомніючи в чергах, народ увірував, що порятунок потопаючих - справа рук самих потопаючих, то, вже за традицією, дізнався про «відбій»: ВР продовжила повноваження БТІ до 2013 р.
Немає диму без вогню, подумав досвідчений люд. І відвідувачів у БТІ поки що не поменшало. Закономірне запитання: куди тепер поспішати? Народ, не змовляючись, відповідає: «так не скасували ж, а тільки відклали…», «і хтозна, чи на рік?», «невідомо, що вигадають завтра», «раз уже взялися за БТІ, то це комусь треба», «це «підстава» президента, а ми - розплачуйся?»… При легковажному підході до ухвалення, перенесення і скасування рішень зрозуміле прагнення людей якось себе убезпечити.
Що маємо - про те не дбаємо
Щоб устигнути здати документи та оформити право на власність за старими правилами, люди займають черги в БТІ чи не з ночі. Зрозуміти їх можна: затіяні урядом зміни стосовно права на нерухомість, насторожили, у результаті кількість бажаючих потрапити в БТІ зросла. Щодня протягом останнього часу місцеві Бюро технічної інвентаризації атакують сотні відвідувачів.
Ті, кому хоча б раз довелося мати справу з роботою бюро, добре знають, скільки нервів, сил і часу забирає отримання потрібних документів. Чомусь значна частина цих установ розташована в тісних, незручних приміщеннях з вузькими коридорами, маленькими кімнатками для прийому стражденних і відсутністю більш-менш комфортних місць не те що для заповнення потрібних паперів, а навіть просто з огляду на час стомливого очікування в чергах. Обстановка навколо ніби нагадує: «без бумажки ты - букашка»… Столичне БТІ - окрема тема. Отут чесно попереджають про те, що: «упорядковано нумерацію входів у підвальні приміщення (підвал №1, підвал №2…).
Ціна вирішення питань у БТІ різна. У всіх регіонах діють свої коефіцієнти, на які множиться вартість послуг за умови виконання робіт у стислий термін (можуть помножити на два, а можуть і на 15). З позитивного - документи прохач таки отримає рано чи пізно, і випадки того, що чиясь власність перейшла в руки аферистів з вини співробітників БТІ, публіці не відомі.
Система БТІ існує в країні понад 80 років. За цей час напрацьовано великий архів, що дозволяє власникам нерухомості жити спокійно навіть при втраті документів. Нещодавно в мого колеги поцупили портфель, у якому були документи на квартиру в престижному районі. Він, замість розхвилюватися, просто вирушив у БТІ, сплатив названу суму і отримав відновлені папери.
Продовжуючи тему грошей, варто нагадати, що БТІ працюють за принципом госпрозрахунку, наповнюючи всі рівні бюджетів, і без затримок оплачують комунальні послуги. Що ж до вже згадуваних черг, то вони свідчать про те, що місцева влада не надає під ці необхідні й затребувані установи сучасних і просторих приміщень. Словом, у служби, яку не сварить тільки ледачий, є як свої мінуси, так і плюси. Але чи треба рубати з плеча?
- Зміни в роботі БТІ можуть спричинити паніку на ринку житла, - про це на прес-конференції, присвяченій настільки актуальній нині темі, попередив директор Всеукраїнської асоціації БТІ Д.Павленко.
Новація чи комерціалізація?
Президент В.Янукович якось мовив, що БТІ - одна з найбільш непрозорих і корумпованих сфер. Цього виявилося достатньо: команда «фас» пролунала. І от уже міністр регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ А.Близнюк заявив на брифінгу:
- Що стосується БТІ, як не було проблем, так їх і немає... Зараз БТІ і виготовляють документи, і реєструють їх, з 1 січня 2012 року …вони не будуть реєструвати. Усе... Немає ніяких питань.
У міністра, може, й немає. А в людей є. Наприклад, якщо з’являться структури, які займаються тим самим, що й БТІ, то їхня діяльність буде ліцензована? Очевидно, що так. І суть навіть не в тому, хто видаватиме ліцензії (читай - у чиї кишені потечуть доходи). Споживачам важливіше, хто за це розплачуватиметься. Відповідь теж очевидна: плата за ліцензії додаватиметься до вартості послуг. Їх, напевно, надаватимуть звільнені за якісь порушення працівники того ж таки насварюваного БТІ - адже інших немає. Тобто якісні зміни кадрів, які надають послуги, теж викликають запитання.
- Крім того, запропонували схему, коли буде не один виконавець БТІ, а демонополізована ця система, і фахівці, які отримають відповідний дозвіл, нарівні з БТІ виконуватимуть цю роботу. Крапка. Буде тільки краще, гірше не буде, - запевнив А.Близнюк.
Та невже? Продовжимо захопливу тему грошей. Якщо приватна структура, що прийшла на зміну БТІ, раптом виявить серйозні порушення при самовільному будівництві або переплануванні, хтось вірить, що «приватники» побіжать інформувати місцеву владу про порушення? Чи більш реальний сценарій вимагання «винагороди»?
Тепер уявімо, що замість монополії БТІ в місті з’явилося чи то 10, чи то 20, а в умовах Києва й усі 200 ліцензованих структур. Інвентарні справи за їхніми запитами «гулятимуть» по різних приватних підприємствах. А якщо якомусь матеріально зацікавленому «дяді Васі», котрий купив ліцензію і захотів «відбити» гроші, заманеться внести до них свої корективи, за які обивателі розплатяться правом власності на свої квартири? Але й афери з квартирами - ще не межа. Таких нововведень не проґавлять і рейдери. Хіба важко відібрати вподобане приватизоване або акціоноване підприємство, «всього лише» внісши зміни до документів про його площу і потім подавши до суду, посилаючись на фактичну невідповідність у цифрах?
Майже 300 працівників БТІ країни, членів асоціації «Укртехінвентаризація» не залишилися байдужими до запропонованих кардинальних змін як у своїй долі, так і служби загалом. Вони зібралися на спеціальну нараду, де висловили свою думку: нерухомість має контролюватися на державному рівні. Висновки професіоналів про майбутні нововведення: вартість послуг, і так чимала, зросте, а їхня якість погіршиться, можливостей для шахрайства побільшає, а побоювання людей, що в них можуть забрати квартири, матимуть підстави, виникнуть додаткові передумови для рейдерського захоплення підприємств. І, нарешті, місцеві бюджети втратять мільярди гривень, які перетечуть у приватні кишені.
Ordnung потрібен, але який?
Так, не можна жити в суспільстві і бути вільним від його законів. Кому, як не співвітчизникам, не знати цього? Адже, за даними Антимонопольного комітету країни, українці щорічно платять за довідки й дозволи близько 20 млрд. грн. На жаль, на практиці не всі життєві ситуації можна вкласти у прокрустове ложе нашого законодавства. Отже, ще платити? Набридло. Безперечно, ordnung у морально застарілій системі роботи БТІ потрібен, але який?
Чиновники щосили розписують усі переваги роботи по-новому. Мовляв, і процедура отримання необхідних документів скоротиться з двох місяців (як нині) до двох тижнів чи менше. І рентабельність послуг роботи реєстраторів не перевищуватиме 5-10% (у БТІ рентабельність у межах 30%). Але чи перекривають ці обіцянки вже перелічені мінуси? Адже якщо в сумі всі «плюси», можливо, й зменшать горезвісну корупцію у сфері надання послуг БТІ, то, з іншого боку, контроль над укладанням угод може знизитися. А скасування обов’язкового проведення технічного обстеження будівель і складання технічних паспортів може призвести до серйозних економічних наслідків - шахраям і аферистам саме час аплодувати нововведенням.
Очевидно, руйнувати монополію БТІ все ж таки треба. Це розуміють і самі співробітники БТІ. У приватних бесідах вони анітрохи не проти ні вдосконалення якості їхньої роботи, нормативно-правового її забезпечення, підвищення вимог до результатів. Але - менш радикальними і більш зваженими методами. З перехідним періодом, наприклад, коли і стара, і нова структури могли б працювати одночасно. Фахівці упевнені: щоб набрати і навчити потрібні кадри, «залатати» лазівки, які можуть використовувати аферисти, потрібен як мінімум рік.
А для «обкатки» нового варіанта роботи можна запустити пілотний проект у кількох регіонах, а не перетворювати (уже за традицією) на випробувальний полігон усю країну. Ну й, украй бажано дати можливість професіоналам і громадськості контролювати перевірку документації новоявлених реєстраторів.
Коментар
Максим КОПЄЙЧИКОВ, партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери»:
- Спрощення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень може відкрити нові можливості для зловживань, зокрема з боку нотаріусів. Практика свідчить, що, на жаль, нечесних нотаріусів, стосовно яких порушуються кримінальні справи, нотаріусів, які підробляють документи, в Україні ще вдосталь.
Одна з переваг законопроекту - те, що дані всіх наявних реєстрів мають бути інтегровані в єдиний реєстр. Однак насторожує, що в єдиному реєстрі передбачається присвоєння реєстраційного номера об’єкту нерухомого майна, який не збігатиметься з номером у реєстрі прав на нерухоме майно, тобто можуть виникнути певні нюанси при ідентифікації об’єктів.
Об’єкти фактично ідентифікуватимуться за трьома показниками: адреса, старий номер і новий номер. Якщо старий номер, приміром, буде обтяжений іпотекою, а іпотекодавець змінить поштову адресу об’єкту і подасть заяву на реєстрацію права власності під новою адресою в новому реєстрі, в іпотекодержателя можуть виникнути труднощі. Адже в такому разі держреєстратор не зможе встановити факт наявності обтяжень і не перенесе їх у новий реєстр.