СПЕКОТНА МОБІЛЬНА ЗИМА - Економіка - dt.ua

СПЕКОТНА МОБІЛЬНА ЗИМА

12 грудня, 2003, 00:00 Роздрукувати Випуск №48, 12 грудня-19 грудня

Національні мобільні оператори мають намір ще до кінця року подолати тримільйонний абонентський рубіж...

Національні мобільні оператори мають намір ще до кінця року подолати тримільйонний абонентський рубіж. Сьогодні на це кинуто всі сили, всі ресурси їхніх маркетингових служб. Проводяться привабливі промо-акції, вводяться нові «новорічні» тарифні плани, організуються потужні рекламні та PR-кампанії. Головний їхній лейтмотив — мобільне підключення є найкращим новорічним подарунком. Однак уже сьогодні, не чекаючи святкових прес-конференцій, можна спрогнозувати деякі фінансові результати, досягнуті мобільними операторами в році, що минає. А головне — зробити таку невдячну справу, як прогнози на майбутнє.

Кількість абонентів, як і раніше, вважається головним показником місця, яке займають оператори на ринку. На початок грудня UMC повідомила, що обслуговує 2,8 млн. чоловік. За даними компанії, це на 3,7% більше, ніж у листопаді. До цієї кількості включені абоненти «віртуального оператора» «Джинс», який надає послуги на технічній базі UMC.

За даними компанії, «Джинс» забезпечує зараз досить високу кількість добових і тижневих підключень. І хоча опоненти критикують маркетингову стратегію, відповідно до якої деяку кількість стартових пакетів «Джинс» із мінімальним балансом дарує абонентам, в успішності її сумніватися не доводиться. Переважна більшість цих пакетів передаровується друзям і родичам, активується і використовується. Нагадаємо, що тарифи «Джинс» оптимальні для використання як «пари» фактично до будь-якого тарифного плану будь-якого оператора, тому ця послуга є фактично ідеальним «сімейним» пакетом.

Не відстає і компанія «Київстар» — вона також повідомила про збільшення за минулий місяць кількості своїх абонентів на 5,66%, до 2,8 млн. чоловік. Відзначимо, що проблема коректного та незалежного підрахунку абонентів із зростанням їхньої кількості стає дедалі актуальнішою. Адже коли рахунок йде на мільйони, розбіжності реального та заявленого в кілька десятків тисяч практично не піддаються контролю. Це може дорого коштувати операторам — ніщо не заважає одному з них першим заявити про досягнення якогось рубежу, що істотно підвищить його рейтинг і котування.

Відповідно до ринкового прогнозу компанії «Драгон Капітал», опублікованому за результатами третього кварталу 2003 року, наприкінці року UMC матиме 3,03 млн. абонентів, «Київстар» — 2,95 млн. Проте вже сьогодні очевидно, що обидві компанії ще до кінця грудня заявлять про досягнення тримільйонного рубежу й закінчать рік із результатом 3,05—3,1 млн. абонентів. Питання — хто перший це зробить.

Що ж до абонентської бази інших операторів, то вона істотно не змінюється. Кількість абонентів «Веллком» і «Голден Телеком» залишається на рівні 40 тис. у кожного. Остання компанія продемонструвала деяке зростання кількості абонентів у жовтні завдяки загальному зниженню своїх тарифів. Абонентська база «Веллкому» може збільшитися у випадку початку надання послуг у регіонах, проте можливість того, що компанія зуміє до нового року вирішити велику кількість виниклих у неї технічних і організаційних проблем, особливо в «рідному» Дніпропетровську, залишається невисокою. DCC, як і раніше, не вважає за потрібне публікувати дані про абонентську базу; аналітики «Драгон Капітал» оцінюють її в 144 тис. (із зростанням до 155 тис. під кінець року).

Перейдемо до фінансових показників діяльності мобільних операторів. За даними компанії UMC, її дохід, отриманий за три квартали, — 306,2 млн. дол. Це вже перевищує показник за весь минулий рік, що становить 296 млн. дол. Можна прогнозувати, що дохід UMC за результатами 2003 року мінімум на 25—30% перевищить торішній; на кілька відсотків збільшаться середньорічні темпи зростання доходу.

Середній щомісячний виторг від продажу послуг у розрахунку на одного абонента (ARPU) UMC за третій квартал 2003 року зріс до 17,8 дол. порівняно з 15,9 дол. у першому кварталі. Середній щомісячний трафік на одного абонента (MOU) у третьому кварталі 2003 року становив 110 хвилин порівняно з 87 хвилинами в січні—березні. За даними експертів компанії «МТС», котра, як відомо, є власницею UMC, збільшення ARPU у третьому кварталі порівняно з попереднім пов’язане зі зростанням середньоабонентського трафіка та збільшенням виторгу від гостьового роумінгу. Доходи від «мобільних гостей» України підвищилися з 9,5 млн. дол. у другому кварталі до 15,5 млн. дол. у третьому.

Витрати на придбання одного абонента в Україні (SAC) у третьому кварталі 2003 року становили 34 дол. і знизилися порівняно з 51 дол. за перший квартал. Зниження цього показника відбиває більш низьку вартість залучення абонентів на масовому ринку.

За цей самий період «Київстар» одержав доход у 258 млн. дол., що на 15% менше за аналогічний показник UMC. Середній ARPU абонента «Київстар» від початку року зріс із 11 до 13 дол. Фінансові показники цієї компанії на кінець року очікуються також на 20—25% більш високими, ніж минулого року.

Поквартальні фінансові показники інших мобільних операторів істотно на ринок не впливають. Більший інтерес представляють їхні річні звіти, що очікуються до весни 2004 року.

Вважається, що кредитний рейтинг UMC збігається з таким для її материнської компанії — ВАТ «Мобільні Телесистеми» («МТС»), у повній власності якої знаходиться український мобільний оператор. У жовтні агентство Standard&Poor’s підтвердило довгострокові кредитні рейтинги «МТС» на рівні «B+» із прогнозом «стабільний». Нагадаємо, що рейтинги групи «В» означають можливість виконання боргових зобов’язань у строк і в повному обсязі. Що ж до «Київстару», то в листопаді Standard&Poor’s підвищила його кредитний рейтинг із «B-» до «B», також із прогнозом «стабільний». Відсутність «плюса» означає дещо вищу уразливість компанії у випадку виникнення несприятливих комерційних, фінансових і економічних умов.

Підбиваючи підсумок, можна сказати про частки ринку, що припадають на основних мобільних операторів. За даними «Драгон Капітал», за станом на кінець третього кварталу частка ринку UMC становила 48,5%, що на 3,1% більше, ніж на початку року. Частка ринку «Київстар» — 47,6%. За прогнозом «ДК», мобільне проникнення (тобто частка мобільних абонентів у населення країни) наприкінці року становитиме мінімум 13,1%. (Нагадаємо, на початку року робилися припущення, що цей показник досягне лише 11%.) В абсолютних цифрах кількість абонентів може становити 6,2—6,4 млн. (дві третини від числа абонентів «Укртелекому»). Таким чином, вже наступного року кількість мобільних телефонів зрівняється з кількістю фіксованих.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №34, 14 вересня-20 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво