Ще не вечір? - Економіка - dt.ua

Ще не вечір?

12 жовтня, 2012, 14:51 Роздрукувати Випуск №36, 12 жовтня-19 жовтня

Березневі обіцянки автомобілістам набувають форми закону

© Андрій Товстиженко, ZN.UA

Схоже, Україна почала копіювати російський досвід законотворчості, де бажання президента миттєво втілюються в законопроекти, які у спішному порядку схвалює парламент. Щось подібне сталося з проектом закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування при відчуженні транспортних засобів». Не минуло й трьох тижнів з часу його надходження в парламент, як проект закону схвалили у першому читанні. Правда, в цього законопроекту про скасування пенсійного збору (3%) при відчуженні транспортних засобів і впровадження компенсаційного механізму наповнення Пенсійного фонду був тривалий підготовчий період.

У пояснювальній записці до документа, підписаній Іриною Акімовою, необхідність змін пояснюється нинішньою складністю купівлі-продажу та реєстрації автомобілів, яка підштовхує людей до оформлення продажу через генеральне доручення або передачу техпаспорта на автомобіль новому власнику. На її переконання, необхідність визначення оцінної вартості автомобілів призводить до того, що витрати на адміністрування податку на доходи фізосіб перекладаються з держави на платника податків. А ще ж покупці мають платити до Пенсійного фонду вже згадуваний 3-відсотковий збір від вартості автомобіля (платну оцінку автомобіля треба проводити у разі його продажу на вторинному ринку).

Аби позбутися цих негараздів, у проекті пропонується змінити механізм визначення вартості транспортних засобів для оподаткування податком на доходи фізичних осіб при продажі автомобіля. Скасувати необхідність сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час другої і подальших реєстрацій автомобілів. Зменшити розмір державного мита за посвідчення договорів відчуження транспортних засобів.

Якщо законопроект набере сили закону, то податок із продажу транспортних засобів визначатиметься, виходячи з вартості, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижчої, ніж середньоринкова ціна, однак не нижчої від оцінної вартості автомобіля, визначеної відповідно до закону (на вибір платника податків). Середньоринкова ціна автомобіля, мотоцикла, мопеда визначатиметься щокварталу для кожної марки і моделі з урахуванням року випуску та пробігу, на підставі аналізу фактичних цін продажу відповідних транспортних засобів. Кабмін називає центральний орган виконавчої влади, який визначатиме середньоринкові ціни автомобілів. Доступ до зазначених даних буде вільним, адже вони розміщуватимуться на офіційному веб-сайті до десятого числа місяця, наступного за звітним кварталом.

Удосконалити планується й порядок держреєстрації та перереєстрації транспортних засобів, скасувавши окрему процедуру зняття з обліку транспортних засобів під час їх відчуження. Натомість запровадити пряму перереєстрацію з одного власника на іншого й тим самим скоротити процедуру перереєстрації до однієї години.

Серед інших новел — скасування обов’язкового пред’явлення транспортного засобу під час його перереєстрації у зв’язку зі зміною місця проживання, а також під час відновлення втрачених або зіпсованих документів чи проведення оцінки вартості транспортних засобів під час реєстрації.

Головне науково-експертне управління Верховної Ради, розглянувши документ, рекомендувало прийняти його за основу, але з урахуванням кількох важливих поправок. Зокрема, управління пропонує Мінекономіки визначати середню вартість автомобілів по ринку не щокварталу, як записано в законопроекті, а щорічно або раз на півроку. Свою позицію юристи пояснюють тим, що щоквартальний аналіз ринку продажу автотранспорту перевантажить процедуру формування середньоринкової ціни кожної марки і моделі таких транспортних засобів.

Експерти також радять зробити фінансово-економічне обгрунтування проекту. Адже, скасувавши збір на обов’язкове державне пенсійне страхування під час другої та наступних реєстрацій транспортних засобів, можна недорахуватися надходжень до Пенсійного фонду. Мовляв, у супровідних документах не обґрунтовано доцільність введення диференційованих ставок збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час першої реєстрації легкових автомобілів, хоча варто було б подбати про компенсацію втрат від скасування збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час другої та наступних реєстрацій надходженнями від стягнення підвищених ставок цього ж збору під час першої державної
реєстрації легкових автомобілів.
Що ж до термінів набрання чинності проекту закону, то його рекомендують перенести на наступний за плановим бюджетний період.

Кому і що дадуть законодавчі нововведення, наразі можна лише гадати. Звісно, вони трохи знизять ціни автівок на вторинному ринку. Однак найбільше від законодавчих змін виграють ті, хто купуватиме дорогі престижні марки: адже замість обіцяного урядом 40-відсоткового збору від вартості дорогих автомобілів запровадять лише 5-відсотковий. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво