Рада погодилася поліпшити захист прав вкладників і ліквідацію "слабких" банків

Поділитися
Рада погодилася поліпшити захист прав вкладників і ліквідацію "слабких" банків © Андрій Товстиженко, DT.UA
Пропонується розширити перелік підстав, при яких відшкодовувати кошти не будуть. У той же час, гарантувати пропонується депозити фізосіб-підприємців.

Захист прав вкладників посилять
Захист прав вкладників посилять

Верховна Рада погодилася посилити захист прав вкладників і вдосконалити процедуру виведення неплатоспроможних банків з ринку.

Відповідний законопроект №2045а прийнятий за основу голосами 231 народного депутата на засіданні в четвер, 18 червня.

Зміни пропонується внести до Цивільного, Господарського і Кримінального та процесуального кодексів, закони "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", "Про банки і банківську діяльність", "Про акціонерні товариства", "Про судовий збір", "Про обіг векселів в Україні ".

Згідно пояснювальній записці, законопроектом пропонується:

- встановити кримінальну відповідальність керівників або службових осіб банку за внесення неправдивих відомостей про вкладника, умисне пошкодження (знищення) бази даних про вкладників та/або створення обставин, що унеможливлюють ідентифікацію вкладника та унеможливлюють початок здійснення виплат;

- зобов'язати банки вести базу даних вкладників з можливістю щоденного формування інформації про вкладників;

- встановити заборону щодо зарахування зустрічних вимог за зобов'язаннями стороною яких є неплатоспроможний банк;

- віднести до функцій Національного банку необхідність визначати попередню кваліфікацію осіб, які можуть брати участь у виведенні неплатоспроможних банків з ринку та вести їх перелік;

- визначити повноваження куратора банку;

- встановити заборону проблемному банку використовувати прямі кореспондентські рахунки крім рахунку в Національному банку;

- посилити умови за яких банк може бути віднесено до категорії неплатоспроможних;

- з метою прискорення початку виплат відшкодування коштів вкладникам неплатоспроможних банків надати можливість Фонду здійснювати аналіз дотримання банками порядку формування та ведення баз даних про вкладників проблемних даних, а також збір даних для підготовки проекту врегулювання такого банку;

- скасувати можливість подовження терміну затвердження виконавчою дирекцією плану врегулювання;

- розширити перелік підстав за яких Фонд не відшкодовує кошти за вкладами (дроблення вкладів, розміщення коштів внаслідок шахрайських та інших протиправних дій, що є предметом кримінального провадження або знаходяться під арештом);

- прискорити початок виплати вкладникам гарантованої суми у разі ліквідації банку шляхом зменшення строків формування та затвердження реєстрів вкладників з 3-х днів до 1-го та з 6-ти до 3-х відповідно. При цьому виплата розпочинається наступного дня після затвердження реєстру вкалдників (замість семи днів, встановлених раніше);

- запровадити прискорену ліквідацію неплатоспроможного банку, у разі відповідності банку встановленим законопроектом критеріям;

- надати можливість та встановити порядок щодо відчуження Фондом зобов'язання неплатоспроможного банку, що ліквідується, які гарантуються Фондом, на користь приймаючого банку з виплатою премії з боку приймаючого банку;

- передбачити можливість участі у конкурсі щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку об'єднання інвесторів;

- підвищити відповідальність пов'язаних з банком осіб шляхом включення їх до останньої черги вимог кредиторів, за якою повертаються кредиторські вимоги;

- встановити, що пов'язані з банком особи не можуть бути інвесторами та приймаючий банк не може бути банк, учасники якого є пов'язаними з банком особами;

- удосконалити процедуру продажу активів банків, що ліквідуються;

- усунути перешкоди для здійснення діяльності Фондом, зокрема, в частині щодо заборони можливості накладення арешту на майно неплатоспроможного банку та активи Фонду (у тому числі кошти на рахунках), надання права Фонду щодо передачі арештованого майна для забезпечення виведення неплатоспроможного банку з ринку;

- збільшити термін ліквідації банків на строк до п'яти років проти трьох існуючих;

- заборонити можливість продовження терміну знаходження банку у статусі проблемного;

- встановити новий порядок участі держави у виведені з ринку неплатоспроможного банку, який, зокрема, передбачає розширення способів виведення шляхом придбання перехідного банку, зменшення витрат державного бюджету шляхом обміну необтяжених грошових зобов'язань банку перед пов'язаними особами, а також необтяжених грошових зобов'язань перед юридичними та фізичними особами, що не пов'язані з банком, крім коштів за поточними та депозитними рахунками цих юридичних та фізичних осіб на акції додаткової емісії, визначення реального стану активів банку та розроблення плану реструктуризації банку, з урахуванням найкращого світового досвіду, для забезпечення його подальшої прибуткової діяльності. При цьому, придбання державою неплатоспроможного банку має бути здійснено протягом двох днів;

- надати право на законодавчому рівні Фонду звернутись до Національного банку щодо викупу державних цінних паперів для фінансової підтримки Фонду;

- змінити порядок формування складу адміністративної ради Фонду та розширити її повноваження в частині затвердження щоквартальних звітів щодо виконання планів врегулювання та реалізації майна банків, що знаходяться в стадії ліквідації та порядку відбору членів виконавчої дирекції

- розширити повноваження виконавчої дирекції в частині щодо призначення працівників Фонду до повноважень яких належить моніторинг проблемних банків та утворення колегіальних органів з питань консолідації та продажу активів різних банків;

- надати Фонду право створити у своїй структурі "консолідований офіс з продажу активів неплатоспроможних банків", у тому числі здійснювати передпродажну підготовку таких активів;

- доповнити джерела формування коштів Фонду коштами, одержаними від управління майном Фонду (у тому числі від відчуження, оренди, суборенди тощо) виключивши при цьому норму, що кошти Фонду не можуть бути використані на надання позик працівникам Фонду;

- надати можливість здійснювати аналіз договорів на їх нікчемність, у тому числі шляхом направлення запитів клієнтам банків;

- зобов'язати Фонд проводити стрес-тестування банків з метою розрахунку необхідного розміру базової річної ставки регулярного збору та оцінки фінансової стійкості Фонду у середньостроковій перспективі щонайменше один раз на три роки;

- посилити повноваження Фонду як тимчасового адміністратора та ліквідатора з можливістю їх часткового або повного делегування його працівнику(ам) – уповноваженій(им) особі (ам);

- звільнити Фонд від сплати судового збору;

- уточнити поняття банківської групи;

- визначити умови за яких інститути спільного інвестування можуть бути засновниками банку або власниками їх істотної участі;

При цьому проектом пропонується з 01.01.2016 зменшити строк запровадження тимчасової адміністрації з трьох місяців до одного;

Крім того проектом з 01.01.2017 розширюється суб'єктний склад, на який поширюються гарантії Фонду за рахунок фізичних осіб – підприємців щодо банків, віднесених до категорії неплатоспроможних після 01.01.2017.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі