Прибуток у темряві

Поділитися
Цікава історія сталася в постмайданній Україні з податковими законами. Про подробиці оподаткуван...

Цікава історія сталася в постмайданній Україні з податковими законами. Про подробиці оподаткування ПДВ у першому кварталі 2005 року ДПАУ почала повідомляти в четвертому кварталі цього ж таки року, про прожитковий мінімум, що застосовується з cічня-05 для цілей податку з доходів фізичних осіб, — у вересні-05, а про те, як оподатковувалися підприємства на початку року податком на прибуток, нічого не відомо досі.

Історія цієї історії така. 31 березня 2005 року опубліковано було закон, який знову нещадно змінював (удруге за рік, бо перший почав діяти з 1 січня) усі правила оподаткування. До речі, згодом цього року правила майже так само кардинально змінювалися ще двічі й, таким чином, рік виявився розділений на чотири періоди: з 1 січня до 30 березня, з 31 березня (правда, зручно?!) до 29 червня, з 30 червня (клас!) до 27 липня, з 28 липня (знову!) до 31 (сподіваємося) грудня.

Але ця ясність (нехай і ось така) наявна лише щодо ПДВ. А з прибутком досі незрозуміло: той «Великий Закон», що побачив світ 31 березня, діяв з 31 березня, з 1 квітня чи з 1 січня?

У самому тексті Великого Закону депутати написали, що «прибуткові» зміни поширюються на результати діяльності платників за підсумками податкового періоду, на який припадає дата набрання чинності цим Законом, а дату набрання ним чинності визначили як день опублікування, тобто 31 березня. А період, на який припадає 31 березня, це перший квартал і, між іншим, навіть якби публікація була не 31 березня, а 31 грудня, однаково період розпочинався б 1 січня, оскільки податок на прибуток у нас стягується за підсумками періодів, що обчислюються наростаючим підсумком від початку року. Тобто хоч круть-верть, хоч верть-круть, а зміни мали «увімкнутися» заднім числом з початку року.

Але потім ВР отямилася, і 5 квітня її комітет з питань фінансів і банківської діяльності надіслав прем’єр-міністрові листа з проханням запобігти зворотній дії в часі. Хоча при чому тут прем’єр-міністр?

Так чи інакше, прем’єр-міністр переадресував це прохання Мінфіну, а той 22 квітня написав, що набрання чинності змінами припадає на 31 березня. Втім, у принципі не виключалося й хитромудре прочитання мінфінівської відповіді (яке мало, між іншим, прецеденти) на кшталт «набирає чинності 31 березня і застосовується з 1 січня».

Отримавши таке роз’яснення, комітет ВР, однак, мудрувати не став і в своєму листі від 29 квітня зазначив: закон має поширюватися на операції, що здійснюються з 1 квітня (а щодо 31 березня було сказано, що це недоцільно та «створить напруженість у суспільстві»).

І от, коли все ніби вже владналося, втрутилися ДПАУ і Вищий господарський суд. «А поутру они проснулись», написавши (ДПАУ — 4 травня, ВГС — 12 травня), що перший квартал як перший податковий період звітного року мав оподатковуватися вже по-новому (ВГС, утім, трішечки — на відміну від ДПАУ — у своєму тексті виявив обережність, але з його цитування закону нічого іншого все одно не випливало).

Мінфін із такою позицією не погодився і 24 травня написав комітету ВР, що поділяє саме його (а не ДПАУ) позицію, уточнивши: коли набрання чинності відбулося 31 березня, то «стягувати податок на прибуток за результатами фінансово-господарської діяльності раніше зазначеного строку немає підстав», про що просив комітет повідомити ДПАУ.

На тому все — наразі! — й закінчилося. А чим усе закінчиться остаточно, незрозуміло.

Нову форму декларації про прибуток ДПАУ запровадила не з наступного року, а з декларації за 2005 рік, хоча за 1, 3, 6, 9 і 11 місяців усі звітували за старою формою. Як це зручно: весь рік — так, а наприкінці року за рік — отак! Однак про те, що нова форма декларації означає, що в звіті за рік потрібно весь рік, включаючи перший квартал, орієнтуватися на норми «Великого Закону» (мовляв, змінювати — так уже змінювати, і все — з декларації за рік у цілому), ніде не сказано! Ну а «саме по собі», ясна річ, таке матися на увазі ніяк не може.

Ніхто з бухгалтерів — принаймні без особливої вказівки — переобчислювати перший квартал не збирається. Але на кого орієнтуватимуться перевіряльники? На рідну ДПАУ й не дуже зрозумілий ВГС? Чи на Мінфін, котрий податківцями певною мірою уповноважений керувати, і профільний комітет парламенту?

Чи нікому не здається при цьому, що недомовки тут абсолютно неприпустимі? І коли в грудні ще не відомо, як оподатковувався січень, коли підприємства перебувають в неймовірному інформаційному вакуумі (так і хочеться сказати: перебувають у темряві й невігластві), то як можна всерйоз говорити в цій країні про якесь бізнес-планування та якісь інвестиції?

І запитати либонь нема з кого: усі все роз’яснили! Щоправда, по-різному...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі