Повітряні ями електронної комерції

Поділитися
Численні прогнози розвитку електронної комерції, як і годиться прогнозам, особливою точністю ніколи не вирізнялися...

Численні прогнози розвитку електронної комерції, як і годиться прогнозам, особливою точністю ніколи не вирізнялися. Райдужні перспективи, що виникли на зорі технологічного буму, змінилися похмурим песимізмом після того, як луснула мильна бульбашка «нової економіки». І зараз, коли економічний інтерес до комп’ютерних технологій починає потроху відроджуватися, з’ясовується: у спеціалістів немає не лише чіткого уявлення про те, що чекає електронну комерцію в майбутньому, а й про те, в якому стані вона перебуває нині. Принаймні матеріал Пола Маркілі, оглядача журналу The Economist, значною мірою нагадує мозаїку, складену з окремих фрагментів.

Найбільш доступними виявилися для нього дані про розвиток електронної торгівлі в США, котрі значно випереджають у цьому напрямі решту регіонів планети. Тільки за минулий рік темпи приросту обсягів роздрібної торгівлі в режимі on-line зросли там на 26% і досягли 55 млрд. дол. І склали при цьому... аж 1,6% від загального обсягу роздрібної торгівлі. Щоправда, ці показники деякі фахівці вважають далеко не повними. Адже сюди не входить бронювання квитків, готелів, оренда автомобілів, обсяги яких лише в рамках однієї з компаній — InterActiveCorp — склали 10 млрд. дол. Плюс ще віртуальна порнографія, оборот якої оцінюється в 2 млрд. дол., азартні ігри (6 млрд.) і «сіра» торгівля медичними препаратами (віртуальна купівля за кордоном тих препаратів, які у США без рецепта не відпускають). Однак усе це дрібниці порівняно з інтернет-аукціонами, через які проходять величезні суми грошей (тільки через eBay і тільки за минулий рік пройшли 24 млрд. дол.).

Більше того, кожен п’ятий покупець, який приходить у магазин здійснити покупку як колись, свій вибір і магазину, і товару робить після обгрунтованого пошуку в Мережі (у разі купівлі автомобіля це роблять три чверті всіх традиційних покупців). Щоправда, іноді спостерігається й зворотна ситуація, коли покупець бачить у магазині якийсь товар, найчастіше новий (наприклад, нову версію цифрової фотокамери), на місці знайомиться з усіма його перевагами, а потім удома, по Інтернету, знаходить можливість купити його значно дешевше, аніж у магазині. Моханбір Сохні, професор технології Чиказької школи менеджменту, стверджує, що на наших очах відбувається «деконструкція процесу придбання», за якого отримання інформації про товар і ухвалення рішення про купівлю відокремлюється від самого акту купівлі.

Не менший інтерес являє собою й узагальнений портрет віртуального покупця. Причому, як виявилося, маркетологам доведеться переглянути чимало з усталених уявлень. Здавалося б, найчастіше в режимі on-line покупки здійснюють хлопці, захоплені всілякою електронікою. Однак насправді за обсягами продажів, особливо напередодні Різдва, на перші місця виходять одяг, іграшки, відеоігри і побутова техніка, хоча віртуальні покупці-початківці найчастіше одержують книги і компакт-диски. Далі, жінки, принаймні в Європі, витрачають на свої віртуальні покупки більше, аніж чоловіки (495 фунтів стерлінгів проти 470), хоча й менше, аніж у середньому по старшій віковій групі (527 фунтів стерлінгів). А ще ж недавно стверджували, що людей старших від 55 років спокуси інтернет-шопінгу обминають.

Та все ж на шляху розвитку електронної комерції залишається ще чимало перешкод. На першому місці — побоювання з приводу безпеки проведення віртуальних фінансових операцій. І хоча представники інтернет-компаній стверджують, що ймовірність крадіжки номера кредитної картки у віртуальному просторі значно нижча, аніж ймовірність крадіжки самої картки в звичайному магазині, віриться в це важко. Принаймні, за минулий рік в американську федеральну торгову комісію надійшла скарга у зв’язку зі збитком на загальну суму в 200 мільйонів доларів. Причому половина цієї суми припадає на інтернет-аукціони. Взагалі, за оцінками фахівців, 2003 рік виявився найбільш урожайним на віртуальні злочини, хоча точної статистики з цього приводу немає. Як немає і впевненості в тому, що цей аспект віртуальної діяльності незабаром удасться взяти під контроль.

Не меншу проблему становить собою і нав’язливість електронних розсилань інтернет-реклами. Однак тут уже перспективи значно веселіші. Шанси позбутися спаму досить високі, зате нові послуги можуть виявитися досить затребуваними. Так, деякі фірми вже розробляють програми, котрі дозволяють (природно, із дозволу клієнта) завчасно нагадувати про наближення дня народження улюбленої тещі, повідомляти, що саме було подаровано їй торік, і пропонувати нові варіанти з урахуванням тих уподобань, які вона продемонструвала при здійсненні віртуальних покупок. Передбачається, що від такої пропозиції мало хто зможе відмовитися.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі