Польські гіпермаркети змінюють формат - Економіка - dt.ua

Польські гіпермаркети змінюють формат

12 травня, 2006, 00:00 Роздрукувати Випуск №18, 12 травня-19 травня

Роздрібна торгівля у Польщі, яка пережила за кілька останніх десятиліть істотні трансформації, започатковує новий крутий віраж у своєму розвитку...

Роздрібна торгівля у Польщі, яка пережила за кілька останніх десятиліть істотні трансформації, започатковує новий крутий віраж у своєму розвитку. Дорога від соціалістичної системи боротьби за товар у світле царство битви за покупця, уторована самовідданими «човниками», привела до традиційної для західного способу життя сегментації бакалійного ринку. Із загальної кількості торгових точок на ті, які належать великим торговим мережам, припадає не більш як 2%. Проте саме через них здійснюється 37% продажів бакалійних товарів. Не менш як 20% при цьому припадає на частку гіпермаркетів, яких у країні побільшало з 22 1998 року до 264 у 2005-му. Щоправда, торік темпи збільшення їх кількості уповільнилися — за рік у Польщі було відкрито лише 37 нових торгових мегазалів (проти 41 2004 року). Понад те, зменшився й середній розмір торгових гіперплощ, які ще недавно наближалися до 5500 квадратних метрів, а нині тяжіють до 2000.

Проте автори огляду, опублікованого в Polish Market Review, вважають, що ера гіпермаркетів у Польщі не завершилася. Вони, як і раніше, залишаться сектором роздрібної торгівлі, який розвиватиметься найдинамічніше, правда, при цьому трохи змінять свій формат.

Нині на тисячу поляків припадає 111 квадратних метрів торгових площ, що значно нижче середнього у ЄС рівня – 171 квадратний метр. Тому Польща ще довго залишатиметься лідером за темпами зростання цього показника на континенті. Правда, варшавський і краківський ринки вже практично близькі до насичення. Зате в центрі уваги найбільших операторів роздрібної торгівлі опиняються міста з населенням у 100 тисяч осіб.

Понад те, як засвідчили спеціальні опитування, для 47% поляків одним із найважливіших чинників при виборі місця закупівлі бакалійної продукції є його близькість до місця проживання. Дві третини поляків щодня отоварюються в торгових точках, які містяться не далі, ніж за п’ять хвилин ходи від будинку, а 87% розширюють радіус закупівель до десятихвилинної досяжності. У результаті в Польщі виникла мода на так звані компактні гіпермаркети площею 1000 квадратних метрів, тоді як на піку популярності цих торгових точок їхня площа досягала 9000 квадратів.

Оператор найбільшої в країні мережі роздрібної торгівлі, британська компанія Tesco, якій нині належать 57 польських гіпермаркетів, торік, наприклад, відкрила вісім нових торгових точок, три з яких мають площу не більше тисячі метрів. Понад те, зараз вона веде переговори про придбання дев’яти супермаркетів у австрійської компанії Julius Meinl, яка вирішила залишити польський ринок. Після невеликої реорганізації (без розширення торгової площі) ці супермаркети увійдуть до загальної мережі гіпермаркетів британського оператора.

Аналогічним шляхом пішов і французький оператор E.Leclerc, який об’єднав під своїм «дахом» п’ять супермаркетів та 11 гіпермаркетів, переважно компактних. За оцінками експертів, уже до 2010 року частка бакалійної торгівлі через великі мережі сягне 45%, а темпи приросту кількості гіпермаркетів зберігатимуться на рівні 20% на рік. Середнім для ЄС показником частки роздрібної торгівлі, здійснюваної операторами мереж, вважається 50%, а ось темпи приросту там значно нижчі від польських.

Характерно, що на зміну формату великих торгових точок у бік їх зменшення спрямовані й зусилля польського уряду, який планує впроваджувати певні обмеження на торгову площу. Правда, поки що ці заходи залишаються на рівні планування, але вже тепер можна не сумніватися, що несподіванкою для операторів торгових мереж вони не стануть. Хоча і йти російським шляхом розвитку, коли один оператор об’єднує у своїй мережі торгові точки різних форматів — гіпермаркети, супермаркети і дискаунтери, — у Польщі не поспішають. Адже гіпермаркет від супермаркету відрізняє не тільки розмір, а й маса специфічних переваг — розширений асортимент, можливість економії на масштабі операцій, наявність великих складських приміщень, функції розподільчих центрів.

Якщо гіпермаркетам і загрожує конкуренція, то, швидше за все, з боку дискаунтерів — магазинів, які пропонують велику систему різноманітних знижок, але розміщені, як правило, на околицях великих міст. Темпи зростання кількості нових торгових точок цього типу у Польщі найближчими роками оцінюються на рівні 13% за рік. Найменш перспективними будуть торгові точки середнього формату — площею від 200 до 400 квадратних метрів із досить обмеженим асортиментом, далеко не низькими цінами і не найвигіднішим розташуванням. Малі ж магазинчики «під будинком» зберігають непогані шанси на виживання.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво