ПОДОРОЖЧАЮТЬ НЕ ВСІ ІНОМАРКИ ПІСЛЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ 32-ВІДСОТКОВОГО МИТА НА ІМПОРТ НОВИХ АВТОМОБІЛІВ - Економіка - dt.ua

ПОДОРОЖЧАЮТЬ НЕ ВСІ ІНОМАРКИ ПІСЛЯ ЗАПРОВАДЖЕННЯ 32-ВІДСОТКОВОГО МИТА НА ІМПОРТ НОВИХ АВТОМОБІЛІВ

6 грудня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №47, 6 грудня-13 грудня

Проект нововведення перебуває в заключній стадії узгоджень у міністерствах і відомствах. А досі впродовж усього року автомобільний ринок України жив за незмінними правилами...

Для підтримки конкурентоспроможності засоби не вибирають
Для підтримки конкурентоспроможності засоби не вибирають

Проект нововведення перебуває в заключній стадії узгоджень у міністерствах і відомствах. А досі впродовж усього року автомобільний ринок України жив за незмінними правилами. Останній закон, який регламентує поведінку на авторинку, ухвалено наприкінці 2001 року. За цей час ситуація в автомобільній галузі змінилася кардинально: скоротився до мінімуму імпорт не нових іномарок, розвивається виробництво та складання в Україні, збільшується імпорт нових легковиків. Автодилери почали працювати абсолютно прозоро, без використання схем відхилення від податків. Стабільність в економіці й галузевому законодавстві сприяла істотному збільшенню продажів у всіх сегментах ринку. Бурхливо розвиваються кредитні схеми реалізації. Оператори ринку очікують, що вперше за час існування незалежної Української держави за рік у країні буде продано 100 тисяч нових автомобілів (у 2001-му — близько 70 тис.).

Проте подібна ідилія може тривати довго де завгодно, тільки не в нашій країні. Щойно галузь починає нормально розвиватися, в Україні відразу ж знаходяться бажаючі щось у ній змінити. Цього разу формальною причиною для нововведень стала вимога Євросоюзу ліквідувати всі пільги, які забезпечують національному автовиробнику конкурентні переваги перед іншими учасниками ринку. Йдеться про СП «АвтоЗАЗ-Деу», яке завдяки Закону «Про стимулювання автомобільної галузі в Україні» 1998 року одержало нечувані податкові послаблення. Сьогодні вже ніхто не намагається заперечувати, що згаданий закон було ухвалено спеціально для створення українсько-корейського СП. Відповідно до цього документа, автомобільне підприємство на 10 років звільнялося практично від усіх податків: ПДВ, акцизного збору, мит на ввезення комплектуючих, податку на землю та на прибуток. Правда, 2001 року в цей закон внесли зміни, згідно з якими й інші спільні підприємства, які ризикнули інвестувати в перспективну галузь, могли розраховувати на отримання пільг. За деякими даними, нині на розгляді в Кабміні знаходиться кілька програм спільних підприємств — претендентів на пільги, описані в Законі «Про стимулювання...», — Луцького та Львівського автозаводів, СП «Івеко-Мотор-Січ». І саме в цей час в уряді заговорили про скасування закону, покликаного розвивати автомобілебудування в нашій країні.

Єврокомісія вимагала скасувати пільги одному підприємству відразу ж після ухвалення згаданого закону. Але тоді до неї ніхто не прислухався. Здавалося, ще зарано. Нині Україна також поки що не стоїть на порозі Євросоюзу, зате найближчим часом збирається стати членом Світової торгової організації. А державам, що створюють конкурентні переваги одним підприємствам на шкоду іншим, у СОТ не місце. Утім, експерти Єврокомісії не заперечують, що в автомобільній (або іншій) галузі, важливій для економіки країни, можуть бути деякі преференції на певний період її становлення. І схоже, без таких пільг українським автовиробникам не обійтися.

У Кабміні нині обговорюється можливість ухвалення нового закону, який, з одного боку, скасує всі існуючі сьогодні пільги СП «АвтоЗАЗ-Деу», але відразу ж надасть йому (а можливо, й іншим) нові послаблення, що не суперечать нормам СОТ і Євросоюзу. Скоріш за все, йдеться про звільнення від податку на прибуток і можливості безмитно ввозити комплектуючі для складання автомобілів в Україні. Це означає: оновлений варіант закону «Про стимулювання...» вже не дасть автовиробникам уникнути ПДВ. Відповідно, авто вітчизняного складання подорожчають як мінімум на 20%. Такі новації істотно знизять конкурентоспроможність українських автомобілів на внутрішньому ринку. Тому водночас зі скасуванням податкових пільг вітчизняному автовиробнику збираються допомогти, кардинально змінивши фіскальну систему стосовно імпортних авто.

Сьогодні в Україні мито й акцизний збір нараховуються залежно від характеристик автомобіля, зокрема робочого обсягу двигуна. Виходить, чим вищий літраж автомобіля, тим він дорожчий і «крутіший». Адже на машини з великим обсягом двигуна сьогодні акциз і мито більші, ніж на «народні» іномарки. Але річ у тому, що в нашій країні планують виробляти не стільки «джипи» й «шестисоті», скільки малолітражки. І для того, аби вартість імпортованих машин малого класу стала істотно вищою, ніж вироблених в Україні, хочуть не лише підвищити мита на автоімпорт, а й змінити існуючу систему оподаткування. Приміром, якщо при ввезенні іномарок стягувати адвалорне мито в розмірі 32% від митної вартості транспортного засобу (а саме такий проект закону сьогодні обговорюється в уряді), усі завезені нові машини невеликого літражу зростуть у ціні відсотків на 25—30. А ось престижні «Мерседеси», «BMW» і позашляховики з обсягом двигуна понад 3 л можуть навіть подешевіти. Адже сьогодні на них поширюється така специфічна ставка акцизу й мита, яка відповідає орієнтовно 40—45% адвалорної.

Таким чином, за розвиток вітчизняного автопрому знову «віддуватиметься» середній клас українців, котрий уже назбирав на недорогу європейську чи корейську малолітражку (чи вирішив купити її в кредит). Після того, як нові законопроекти стануть законами, купувати їм доведеться лише українське. Будуть це «Таврії», «ВАЗи», Daewoo чи Opel українського складання — не має значення. Головне, вони коштуватимуть дорожче, ніж зараз, попри вітчизняне походження. Тішить одне — зазначені проекти не стануть законами принаймні до весни...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Останні статті < >
Вам також буде цікаво