ПІДПРИЄМЦІ ТА ВЛАДА: ТОРГОВЕЛЬНА ВІЙНА? МАСОВІ ПЕРЕВІРКИ В РОЗПАЛ СЕЗОНУ З МЕТОЮ ПОПОВНЕННЯ БЮДЖЕТУ ПАРАЛІЗУВАЛИ ТОРГІВЛЮ НА ПІВДЕННОМУ БЕРЕЗІ КРИМУ - Економіка - dt.ua

ПІДПРИЄМЦІ ТА ВЛАДА: ТОРГОВЕЛЬНА ВІЙНА? МАСОВІ ПЕРЕВІРКИ В РОЗПАЛ СЕЗОНУ З МЕТОЮ ПОПОВНЕННЯ БЮДЖЕТУ ПАРАЛІЗУВАЛИ ТОРГІВЛЮ НА ПІВДЕННОМУ БЕРЕЗІ КРИМУ

9 серпня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №30, 9 серпня-16 серпня

Напередодні нинішнього курортного сезону в Криму багато говорилося про те, що й податкове відомст...

Напередодні нинішнього курортного сезону в Криму багато говорилося про те, що й податкове відомство, і прокуратура, і міліція, і санепідемстанції «жорстко контролюватимуть роботу торговельних організацій і боротимуться з приховуванням доходів». Мета, здається, була добра, однак... На масові перевірки підприємці відповіли таким самим масовим закриттям торговельних точок і кав’ярень. Крим увесь минулий тиждень тривожно вирував: дзвінки до органів влади та редакцій, наради, обурення на шпальтах газет і на телевізійних екранах. З’явилася навіть загроза відпливу з курорту відпочиваючих.

Що ж сталося? На думку одних — перевірки ведуться методично неправильно, на думку інших — підприємці Південного берега оголосили владі торговельну війну...

Багато газет розцінили цю кампанію як диверсію проти курорту. А виглядало все так. За завданням прокуратури Криму на Південний берег «висадилася» бригада перевіряючих із завданням виявляти порушення в торгівлі, особливо спроби ухиляння від оподаткування. У результаті першого ж дня в Алупці, приміром, більшість підприємств торгівлі було зачинено: частину — за командою перевіряючих (там, де було виявлено порушення), але більшість закрилися самі, не чекаючи на візит «спецбригад». Видовище, розповідають очевидці, було жахливим: практично на всіх магазинах і кав’ярнях вивісили таблички «Зачинено», «Технологічна перерва», «Санітарний день».

Що це — страйк? Черги здивованих курортників шикувалися перед зачиненими магазинами й кіосками, їм ніде було купити хліба, води, молока, інших продуктів. Алупкінській владі, приміром, довелося в пожежному порядку домовлятися з Ялтинським хлібокомбінатом про організацію продажу хліба просто з машин на головній площі міста. На жаль, організувати так само оперативно виносну торгівлю іншими продуктами виявилося неможливо: за правилами продавець повинен мати дозвіл і касовий апарат, а на це потрібно не менше трьох днів.

Один із підприємців показав журналістам із газети «Крымское время» книгу перевірок: на його підприємстві за один день побувало п’ять контролерів — з прокуратури, вагоперевіряльної станції, Комітету з питань захисту прав споживачів, республіканської СЕС, із ветеринарної та карантинної служб. Перевіряючі від Комітету з питань захисту прав споживачів виписали йому штраф на 1700 гривень за те, що сертифікат у нього виявився не зеленого кольору, а білого. І це масове явище...

Інший підприємець заявив журналістам, що не витримав і наступного дня сам зачинив магазин: «За день приходить кілька перевірок — пожежна, СЕС, Комітет із захисту прав споживачів. Навіть якщо всі папери й уся робота в порядку, однаково знаходять зачіпки й виписують штрафи на круглу суму...». Підприємці кажуть: ясна річ, прикро, що перевірки відбуваються у розпал сезону, але навіть зараз дешевше кілька днів не працювати, ніж сплачувати великі штрафи, адже порушення в кожному разі знайдуть. А власник магазину має право закрити його на будь-який час без пояснення причин. Ось і вийшло, що всю торгівлю в місті, включаючи аптечну, фактично паралізовано. А кількома днями раніше такі самі групові перевірки й така сама картина масового закриття підприємств торгівлі та обурення споживачів спостерігалася в Гаспрі, Гурзуфі, Кореїзі...

Як підтверджують у міськраді Алупки, саме великі штрафи є метою перевіряючих. Заступник міського голови Сергій Кубанцев заявив журналістам, що коли першого дня перевірки дали недостатню, на думку контролерів, суму штрафів, старший групи відправляв перевіряючих «на доопрацювання». Група перевіряючих нараховує приблизно 40 осіб, представлено всі контролюючі органи. Але результат завжди однаковий: на всі чотири дні перевірок закриваються 90 відсотків кав’ярень, 95 відсотків магазинів. На думку міського голови Алупки Валерія Андика, добру справу контролю за дотриманням правил торгівлі таким підходом перетворено на фарс. Адже головне, що бригади контролерів не перевіряють стихійних незареєстрованих торгівців, дрібноту, неспроможну сплатити великий штраф, перекупників, що продають товар сумнівної якості. Йдуть на більш-менш великі стаціонарні торговельні точки, які загалом працюють непогано й намагаються правил не порушувати. Отже, зовсім не піклування про благо споживача рухає цими контролерами?

Мабуть, найбільша кількість дзвінків із приводу закриття магазинів і кав’ярень лунає в Ялтинській міськраді та ялтинській «Крымской газете» — обурюються передусім гості курорту, саме споживачі товарів і послуг, котрим створено величезні незручності. Багато хто каже, що ладен поїхати раніше запланованого терміну. Ялтинський міський голова Сергій Брайко сказав для «Дзеркала тижня», що в нього ставлення до перевірок неоднозначне. Ясна річ, курортний сезон характеризується найбільшою комерційною активністю, і це, природно, збігається з піком перевірок контролюючих органів. Тож посилення їхньої активності, піклування про наповнення бюджету — це нормально. Але було б бажано, щоб перевірки не доходили до заборон на роботу й до закриття сервісних підприємств, а контролюючі органи вживали передусім попереджувальних і виховних, а не каральних заходів впливу.

Як пояснив «Дзеркалу тижня» перший заступник голови Верховної Ради Криму Василь Кисельов, президія ВР занепокоєна ситуацією, що склалася.

— Недавно ми провели велику нараду, на яку запросили понад 700 працівників курортного комплексу й поставили питання руба: у нинішньому сезоні гостей у Криму більше, ніж торік, але податків надходить менше. Чому? Виявилося, що багато хто винайшов нелегальні схеми уникати оподатковування, багато хто просто приховує доходи. Верховна Рада й уряд Криму не можуть змиритися з цією ситуацією. Тож ми й почали масові перевірки. Проте одержали неадекватну відповідь: замість розуміння ситуації має місце змова підприємців Південного берега, котрі оголосили нам «хлібну війну» — закрили магазини, аби викликати протести курортників. Ми вважаємо, що тим, хто не порушує закону, боятися нічого, якщо їх покарають неправомірно, ми поправимо таких перевіряючих, не тільки вкажемо на їхні помилки, а й покараємо. Якщо хтось вимагатиме хабара і про такі факти ми дізнаємося — притягнемо до відповідальності такого «контролера», але необхідно навести лад. Міркуйте самі, якщо в Криму побуває, приміром, 3 млн. відпочиваючих (а цього року ми чекаємо понад 4 млн.!) і кожен із них витратить тут 100 доларів (а за 17 днів відпочинку у середньому витрачають значно більше!), то в Криму залишається кругла сума в 300 млн. доларів (а насправді значно більше!). Хоча б чверть її має надійти до бюджету у вигляді податків? А ми не збираємо й десятої частки цього...

На думку Василя Кисельова, підприємці, що закривають свої магазини та кав’ярні, тільки полегшують завдання влади. По-перше, вони самі показують, що їм є що приховувати, по-друге, оскільки підприємство зачинене, треба знаходити власника за місцем проживання і перевіряти глибоко та грунтовно. Від перевірки ніхто не має права ухилятися, навіть посилаючись на те, що підприємство тимчасово не працює...

Схоже, у цій «війні» немає ні правих, ні винних. Хоча війна війною — а податки треба сплачувати «за розкладом»...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №31, 24 серпня-30 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво