Обережно, їхати подано

Поділитися
За підсумками трьох кварталів обсяг пасажирських перевезень у Запорізькій області скоротився майже на 10%, у тому числі автотранспортом — на 7%...

За підсумками трьох кварталів обсяг пасажирських перевезень у Запорізькій області скоротився майже на 10%, у тому числі автотранспортом — на 7%. Влада відразу здогадалася: коли об’єктивних причин для спаду немає, вся справа — в активізації так званих тіньових перевізників. А оскільки, як сказав би нині класик, наймасовішим з усіх видів транспорту для нас є маршрутки, їх це стосується передусім.

За даними обласної ДАІ, у регіоні зареєстровано 5808 автобусів і мікроавтобусів. Близько 4,5 тис. із них здійснюють пасажирські перевезення. Їхніми власниками є 498 юридичних і фізичних осіб. У тому числі 143 — в обласному центрі. Щоправда, як стверджують у міськвиконкомі, перевезеннями пасажирів у Запоріжжі займаються усього 45 юросіб, які експлуатують близько 1,5 тис. автобусів і мікроавтобусів.

Різнобою в цифрах, навіть якщо вони різняться на порядок, годі дивуватися. Зазвичай так завжди буває за великої кількості контролерів і відповідальних. Управління або відділи транспорту створено в кожному органі місцевого самоврядування, за винятком хіба що сільрад. Крім того, є ще управління Головної державної інспекції на автомобільному транспорті, управління із захисту прав споживачів та інші не менш авторитетні установи.

За традицією, при черговому загостренні ситуації передусім згадують про Державто­інспекцію. Але у неї теж проблем предосить. Скажімо, за нор­мативами радянських часів, для контролю за технічним станом транспорту передбачався один інспектор на 3 тис. одиниць техніки, тепер — на 5 тис. А оди­ниць цих тільки в Запоріжжі вже 300 тис., тоді як інспекторів — усього 22. Та й у дорожньо-пат­рульній службі стан не кращий: штат укомплектовано менш як на третину. Тому, на відміну від 1999 року, коли в місті щодня чергували 175 працівників ДПС, після реорганізації ДАІ на зміну виходить не більш як сім нарядів.

Утім, на кожне перехрестя інспекторів все одно не вистачить. Це так само очевидно, як і те, що, м’яко кажучи, марно намагатися у наказовому порядку розв’язувати проблему з явними ознаками системності.

— Найчастіше процес перевезень стає некерованим, — зауважив голова облдержадміністрації Євген Червоненко.

З цим твердженням можна беззастережно погодитися, якби не одна істотна обставина. Річ у тім, що згадана стихійність притаманна процесові давно. І настільки, що вже час казати про ознаки своєрідної керованості, про яку влада може хіба що мріяти.

Це наочно виявляється при кожному черговому перегляді тарифів на пасажирські перевезення. Спочатку транспортники нарікають на збільшення експлуатаційних витрат. Мовляв, самі бачите: бензин, запчастини дорожчають, тож дітися нікуди — треба підвищувати вартість проїзду. Задля пристойності влада трохи покомизиться, але під загрозою страйку погоджується.

Новий етап подібного дійства в Запоріжжі вже почався. Вартість проїзду на деяких маршрутах збільшилася на 25 коп. Паралельно пішли розмови, що наступного року пасажирам доведеться сплачувати не 1,5, а 2,5 грн. Інакше, стверджують перевізники, робота стане нерентабельною.

Подібні докази доводилося чути й раніше. Але от що цікаво. Рік тому працівники обласної державної інспекції з контролю за цінами перевірили дюжину транспортних підприємств. Однак жодне з них не змогло представити економічні обгрунтування тарифів. Причина, за словами заступника начальника інспекції Надії Кузьменко, тривіальна — перевізники просто не ведуть обліку витрат.

Швидше за все, це не так. Усе ж не за соціалізму живемо, тому і в існування підприємців, які не цікавляться видатковою частиною, важко повірити. Інша річ, що показувати фактичні витрати їм не завжди на руку, особливо коли витрати значно нижчі від декларованих.

Та, схоже, владу це анітрохи не бентежить. Коментуючи результати перевірок, начальник міського управління транспорту та зв’язку Леонід Костюченко заявив, що ціни в маршрутках цілком виправдані. Це ж яку треба мати інтуїцію, щоб зробити економічний висновок, не маючи вихідних даних! У тому сенсі, що в управлінні коли й мають відомості про кількість перевезених пасажирів, то тільки дуже приблизні. Іншого попросту не дано, якщо квитки в маршрутках видавати не прийнято. Отже, про якийсь облік доходів навіть годі й казати.

Для управлінців це не новина. Але далі закидів на адресу податкової (мовляв, там просто заплющують очі на те, що відбувається) справа не йде. Якщо, звісно, не рахувати закидів... пасажирам у тому, що вони проїзд оплачують, але квитків не вимагають.

Що й казати, логіка залізобетонна. Дивно лише, чому це в магазинах чеки видають без нагадувань? Може, вся річ у тім, що торгова інфраструктура більш розвинена, аніж транспортна, і покупці не позбавлені права вибору? Хоча, за великим рахунком, у пасажирів він теж є. Тільки, на жаль, занадто вже непривабливий. Тому й не знаходиться бажаючих наразитися на ультиматум: «Не подобається — йди пішки!»

Торжество цього принципу стало очевидним відтоді, як років сім тому комунальні автотранс­портні підприємства з благо­словення влади ста­ли приватними. З вулиць практично зникли автобуси великої місткості. Їм на зміну прийшли маршрутні таксі, що склали потужну конкуренцію громадському електротранспорту. Особ­ливо чітко це проявилося в лютому цього року в зв’язку з 50-відсотковим підвищенням вартості проїзду в трамваї та тролейбусі. Поїздка з пересадкою там стала дорожчою, аніж у маршрутці, не кажучи вже про втрату часу.

Ухвалена міськрадою спеціальна програма з електротранспорту передбачає за рахунок розвитку трамвайно-тролейбусного руху скоротити до 2010 року кількість маршруток на 200 одиниць, а до 2015-го — майже на 600. Однак реальність цих планів поки що під великим питанням. Цього року парк «Запоріжелектротрансу» поповнився лише трьома замість 20 тролейбусів. Причина банальна — брак коштів.

Зате не бракує прагнення до написання чергового проекту. Тепер створюють концепцію вдосконалення пасажирських перевезень на найближчі п’ять років. Суть задуму — упровадження на внутрішньоміських маршрутах автобусів великої місткості. Нібито міська влада вже зараз здатна задіяти 75 нових машин європейського рівня. Єдина перешкода — тарифна невизначеність. Простіше кажучи, городяни не горять бажанням платити за проїзд близько 2,5 грн. Це — для початку, а згодом, безсумнівно, буде дорожче.

Звідки така впевненість? Досвід підказує.

Торік міська влада закупила для одного з маршрутів шість автобусів великої місткості. Пасажирам вони сподобалися, оскільки значно вигравали у маршруток за рівнем комфорту та безпеки. Та й за ціною проїзду теж. Щоправда, через кілька місяців вона підвищилася з 50 до 75 коп. Але все одно, за оцінками економістів, новий тариф компенсував лише трохи більше половини середньої собівартості поїздки. От і виходить, що кожен автобус щомісяця приносить 130 тис. грн. збитків. Так було на початку року. Зараз же напевне більше.

За рахунок чого домогтися хоча б нульової рентабельності, ніхто й досі не уявляє. Чутно лише нарікання на те, що права місцевої влади занадто обмежені чинним законодавством. Мовляв, за нею залишається тільки організація процесу перевезень. Але чомусь на практиці те, що відбувається, радше нагадує розрулювання ситуації, котре, як відомо, до організації має стосунок дуже віддалений.

Так, у Запоріжжі періодично проводять тендери серед фірм, які бажають працювати на міських маршрутах. За умовами конкурсу, передбачається експлуатація на маршрутах нових машин і суворий контроль за їхнім технічним станом. Водіями мають працювати професіонали. Обов’язковий медичний контроль перед виїздом на лінію і регламентований восьмигодинний робочий день. Крім того, обов’язковим є безплатне перевезення дітей і ветеранів, а також участь у міських програмах. У претендентів це не викликає заперечень, а для більшої переконливості вони найчастіше підкріплюють тендерну документацію поручництвами не лише громадських організацій, а й держустанов.

На яких умовах з’являються ці клопотання, залишається тільки здогадуватися. Можна уявити, яка ціна питання, коли за право роботи тільки на одному маршруті претендент відмовляється від держдотації за перевезення пільговиків, зобов’язується купити машину швидкої допомоги і щороку перераховувати до фонду розвитку міста 100 тис. грн. Однак навіть такі щедрі обіцянки далеко не завжди гарантують перемогу в тендері. Іноді її присуджують учасникам зі значно скромнішими пропозиціями. Чим це викликано, влада пояснює на диво просто — мовляв, конкурс некомерційний.

Можливо, знайдуться бажаючі в це повірити. Але все ж не зайво врахувати думку експертів, котрі підтверджують, що сумарний обсяг ринку пасажирських перевезень в обласному центрі перевищує 300 млн. грн., а рівень рентабельності становить близько 40%. Якщо вже щорічна прибутковість міського «транспортного пирога» перевищує 50 млн. грн., завжди буде чимало охочих одержати свій «шматок».

Скільки нелегальних маршруток працює на вулицях міста, точно не знає ніхто. Є лише дуже приблизні дані, котрі базуються на результатах перевірок ДАІ. Тільки за три минулі квартали було складено понад 500 адміністративних протоколів за незаконне відкриття автобусних маршрутів. Заходів вжито усього по 160 із них. Загальна сума штрафів становила 47 тис. грн. Елементарний підрахунок свідчить, що середньостатистична сума стягнення явно не з тих, що змусить відмовитися від нелегальних перевезень. Навіть з урахуванням штрафних витрат возити дуже вигідно.

Фінансова схема (до речі, не лише у нелегальних перевізників) гранично проста. Водій мікроавтобуса має щодня віддати хазяїну машини 300 грн. Решта — його проблеми (заправка, ремонт, «розрахунки» із перевіряльниками) і його заробіток. Мабуть, не можна назвати це рабством, але ознаки феодалізму, погодьтеся, присутні.

І те, що даний вид бізнесу гранично криміналізований, теж не викликає сумніву. Не випадково за три останні роки в міському управлінні транспорту та зв’язку вже третій начальник. Кадрову ротацію там визначають протоколи про корупцію. Такими є реалії конкуренції на ринку транспортних послуг, де справжніми господарями виступають дуже впливові особи, котрі представляють різні гілки влади чи принаймні користуються її заступництвом.

— Наші дороги стали територією, вільною від законів, — визнає міський голова Запоріж­жя Євген Карташов. — Сьогодні хто завгодно може зареєструвати «фірмочку» і без будь-яких ліцензій, без медичного, технічного контролю ганяти містом.

До сказаного варто додати, що й водієм маршрутки сьогодні може стати практично хто завгодно. Досить мати посвідчення шофера-любителя, а спеціальна категорія, стаж — це вже давно забуті вимоги з минулого. Не дивно, що тільки виявлені в процесі експлуатації технічно несправні автобуси щороку обчислюються тисячами. Не кажучи вже про такі «дрібниці», як виїзд на лінію без позначок у дорожньому листі механіка, лікаря.

На жаль, повсякденним явищем стало керування автобусом у стані алкогольного сп’яніння. За дев’ять місяців цього року в Запоріжжі зафіксовано сім подібних випадків, а скільки не зафіксовано?

Звісно, влада намагається боротися з транспортним сва­віллям. Після того як в аварії однієї маршрутки постраждали 22 пасажири, а іншої — сім, міський голова доручив управлінню транспорту та зв’язку встановити на мікроавтобуси обмежувачі, щоб маршрутки рухалися не швидше 60 кілометрів на годину. Щоправда, на думку фахівців, і на такій швидкості можна накоїти чимало лиха. Та й технічні можливості експлуатованих мікроавтобусів дозволяють упровадити нововведення лише на четвертій частині машин. І як після цього не дивуватися винахідливості чиновників, які іноді готові вигадати що завгодно, аби не займатися справою…

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі