Не тільки пальмова олія... Україна посідає 11 місце в світі з виробництва молока. та якого? - Економіка - dt.ua

Не тільки пальмова олія... Україна посідає 11 місце в світі з виробництва молока. та якого?

31 липня, 2009, 13:48 Роздрукувати Випуск №28, 31 липня-7 серпня

Будь-хто, хто хоч один раз куштував морозиво, виготовлене не з сурогатів, а з незбираного молока сорту екстра, відзначав його високу якість і особливий неповторний смак...

Будь-хто, хто хоч один раз куштував морозиво, виготовлене не з сурогатів, а з незбираного молока сорту екстра, відзначав його високу якість і особливий неповторний смак. Це один із секретів смачного й корисного морозива. Біда лише в тому, що частка такої сировини в загальному обсязі українського молочного виробництва становить усього 0,2%. Зате понад 70% молока не відповідає європейським стандартам ні за складом, ні за бактеріальною безпекою. Спробуйте з нього зробити якісне морозиво...

Проблеми і перспективи українського молока

Якщо судити з висловлень наших високих чиновників, політиків та деяких повідомлень преси, то може скластися враження, що в нашій країні молочну галузь уже поховали, корови «пішли під ніж», а молоко, сири та ін­шу продукцію, яка ще є на полицях магазинів, роблять виключно з імпорт­ного сухого молока та пальмової олії. Зрозуміло, не все так погано в нашій батьківщині. І корови дояться, і далеко не всі виробники фальсифікують про­дукти. Понад те, у контексті світового ринку молока перспективи розвитку молочної галузі в Україні за певних умов видаються дуже навіть оптимістичними. Щорічне світове збільшен­ня виробництва молока становить 1,3%, щоправда — попит зростає набагато швидше: на 3—4%. До 2012 року фахівці Source Zenith International прогнозують підвищення попиту на 10%, зокрема на тверді сири — на 39, морозиво — на 30, йогурту — на 21%.

Україна сьогодні посідає 11-ту позицію серед основних світових виробників молока та молочної продукції за обсягами виробництва молока (близько 12 млн. тонн) і 20-ту — за випуском молочних продуктів. Країна має активний торговий баланс, хоча, на відміну від Білорусі, яка посідає четверте місце за обсягами молочного експорту, ми лише на 15-му. Проте це не заважає нашим молочникам добре заробляти на експорті. За даними досліджень IFCN Dairy report 2008, собівартість українського молока одна з найнижчих у світі: третє місце після Аргентини та Білорусі. Водночас у нас один із найнижчих у світі показників продуктивності праці. Низька ефективність виробництва є, мабуть, голов­ною проблемою молочної галузі в Україні. Проте існує ще й серйозне питання якості.

Якість і кількість

Серйозність проблеми якості наочно демонструє паніка серед молочників, яка спалахнула недавно внаслідок оприлюднення проекту технічного регламенту виробництва молока, розробленого Мінагрополітики в рамках гармонізації законодавства Ук­раїни і ЄС. У документі пропонується зобов’язати переробників використовувати тільки молоко із загальним бакте­ріальним осіменінням 100—500 тис. мікроорганізмів на куб. см. Цим параметрам, відповідно до чинних вітчизняних стандартів, відповідає тільки молоко сорту екстра, вищого та першого сорту. Проте у 2008 році сільгоспвиробники виробили всього 0,2% молока сорту екстра і 28,2% молока першого сорту.

Понад 70% молока не відповідають сьогодні європейським стандартам ні за складом, ні за бактеріальною безпекою. Це не тільки заважає налагодити повноцінний експорт до Євро­пи та інших розвинених країн, а й істотно позначається на внутрішньому ринку. Без якісної сировини неможливо виробити високоякісну продукцію. Це стосується не тільки мікробіологічної чистоти молока, а й його фізико-хімічних показників, що також невисокі. Так, низька масова частка білка в молоці призвела до того, що без додаткових технологічних прийомів — введення сухого молока, білкових концентратів та стабілізуючих добавок — неможливо отримати кисломолочні продукти потрібного складу і консистенції. Технологічна потреба викликала повсюдне використання немолочних інгредієнтів, які загалом негативно позначилися на якості вітчизняних молочних продуктів і підірвали авторитет українських молочників. Вийти з цієї ситуації можна, лише істотно підвищивши якість шляхом упровадження прогресивних технологій, сучасного устаткування і систем контролю якості.

Чисті переваги

Не дивно, що навіть у пік сезону споживання морозива, що збігається з піком виробництва молока, споживач нерідко не може знайти справді натурального продукту. Як кажуть, читайте етикетки, адже за гарною упаковкою та задовільним смаком часто ховається продукт, у якому взагалі немає натурального молока. Не в кожного виробника є можливість закуповувати високоякісне незбиране молоко — інгредієнт, без якого морозиво перетворюється на сурогат.

Керівник відділу закупівель компа­нії «МакДональдз Україна» Андрій Мугуєв вважає, що «основними перевагами морозива, яке пропонують відвідувачам ресторани «МакДо­нальдз», є: його свіжість, оскільки воно готується перед самим продажем; натуральність — морозиво має молочну основу й не містить рослинних жирів та води, а також чистота — продукт виготовляється в асептичних умовах, без додавання будь-яких консервантів». Ще важливіша перевага — контроль усього ланцюжка виробництва.

Можливість дотримуватися одного зі своїх головних принципів — суворого контролю якості продукції на всіх етапах виробництва морозива — компанія «МакДональдз» здобула зав­дяки співробітництву з Білоцерківсь­ким молочним комбінатом (БМК). Комбінат був побудований наприкінці 2007 року, із самого початку зводився з дотриманням усіх останніх директив Євросоюзу з безпеки та якості, а також обладнувався новітнім устаткуванням від найкращих європейських виробників, що дозволяє сьогодні впроваджувати найновіші інноваційні технології виробництва молочної продукції та забезпечувати її якість і безпеку.

На БМК впроваджено міжнародну систему безпеки харчової продукції HACCP (Hazard analysis and critical control points — «Аналіз ризиків і критичних контрольних точок»), яка визнана однією з найнадійніших у світі й відповідає вимогам компанії «МакДо­нальдз» до контролю безпеки та якості.

Стати господарями в себе вдома

Голова ради директорів компанії «Терра Фуд» Вадим Чагаровський повідомив журналістам, що БМК, який належить цій компанії, повністю забезпечує молочними сумішами для морозива та коктейлів усі ресторани «МакДональдз» в Україні, Білорусі, Молдові та Грузії. Найближчим часом комбінат має намір розпочати експорт цієї продукції й до Росії.

«Під час виготовлення сумішей для «МакДональдза» здійснюється процес стерилізації методом ультрависокотемпературної обробки молока (+135°C) з допомогою сучасної технології — процесу інфузії — впорскування продукту в інфузійну камеру з парою і витримкою впродовж трьох секунд, — розповів пан Чагаровський. — Завдяки цьому максимально зберігаються корисні поживні речовини та мікроелементи молока».

Однак виробництво сумішей для фаст-фуду є хоч і стратегічним, але далеко не основним напрямом роботи комбінату. Сьогодні БМК виробляє суцільномолочну продукцію під ТМ Milklife, «Біла лінія», Premialle, яка за десять місяців уже встигла сподобатися споживачам і завоювати свою нішу на ринку. «БМК — чи не найновіше й найбільш високотехнологічне виробництво суцільномолочної продукції в Європі, — заявив
В.Чагаровський. — Комбінат, до речі, подав заявку на проведення інспекції представниками Єврокомісії. Підтвер­д­жен­ня європейцями високого рівня нашого виробництва для нас питання іміджу. Проте ми не ставимо сьогодні за мету орієнтувати комбінат на експорт. Нам на своєму ринку потрібно стати господарями. Сьогодні в Україні представлені чотири французькі, дві російські молочні компанії, причому не маленькі, а мультинаціональні. Як­що ми, українці, й далі так господарюватимемо, від України залишиться тільки назва. А ситуацію ще можна й потрібно переломити. Насамперед поліпшуючи якість. Компанія «Терра Фуд» має намір наприкінці 2010 року розпочати будівництво ще двох молокопереробних підприємств у Східному та Західному регіонах України. Вона вже купила земельні ділянки під будів­ництво. Потужності кожного з підприємств плануються на рівні 300 тонн молока на добу. Інвестиції в будівницт­во одного підприємства оцінюються на рівні 30 млн. дол., термін окупності — близько п’яти років. При цьому будувати ферми компанія не планує. Ми інвестуватимемо в ціну молока. І постачальникам буде цікаво поліпшувати і якість, і обсяги молока».

Вільні корови

Перспективні приклади такої стратегії вже є. Молочний комплекс ВАТ «Терезино» (Білоцерківський район) відомий як зразково-показова ферма. Тут докладено чимало зусиль і вкладено чималі кошти в будівництво, устаткування та облаштування виробництва. Господарство має майже 4 тис. га землі та молочно-товарну ферму, де безприв’язно на моногодуванні утримує тисячу голів великої рогатої худоби, — це корови високопродуктивних молочних порід вітчизняної та зарубіжної селекції. Для них побудовано три просторі відкриті приміщення, в яких вони утримуються безприв’язно й вільно, доїльний зал типу «Паралель» на 32 місця і два міксери для роздачі кормів від компанії DeLaval.

Ферма має закритий цикл виробництва: на її території розміщено комбікормовий завод компанії Buschhoff потужністю до 30 тонн комбікорму за зміну, зерносушильний комплекс ємністю близько 7 тис. тонн зерна і біогазова установка Lipp для переробки гною на тепло, електрику та газ.

«Корів доїмо двічі на день. Надій за минулий рік становив у середньому близько 8,5 тис. л молока від однієї корови, або 15 тонн на день, — розповіла менеджер молочно-товарної ферми Оксана Жадан. — Зараз здаємо молоко виключно на БМК. Молоко відповідає вищій категорії якості — сорту екстра — як за кількістю соматичних клітин і бактеріального забруднення, так і за складом (сухих речовин понад 12,2%)».

За словами Оксани Жадан, корови в «Терезино» дають потомство й демонструють високі надої мінімум п’ять років. Голландські рекордсменки, як відомо, підтримують свою форму вдвічі менше. В цьому ми європейців уже перегнали. Сподіватимемося, що й в інших питаннях українцям вистачить розуму та працьовитості, і ми не втратимо національну молочну галузь.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №38, 12 жовтня-18 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво