НЕ МОЖНА, АЛЕ ДУЖЕ ХОЧЕТЬСЯ КАБМІН ЗНОВУ «ЗАВАНТАЖИЛИ» АКЦИЗНИМИ ГОЛОГРАМАМИ

Поділитися
Уряд недаремно кинувся якомога швидше розписати виконавців по кожному конкретному пункту горезв...

Уряд недаремно кинувся якомога швидше розписати виконавців по кожному конкретному пункту горезвісного президентського указу «Про заходи із запровадження державної монополії у сфері контролю за виробництвом і оборотом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» ще до його опублікування. Там розуміють, наскільки непідйомне завдання поклали на них, та ще й в умовах жорстких часових рамок. Адже для реалізації волі гаранта доведеться змінити мало не всю законодавчу базу, що регулює не лише систему контролю, а й виробництво та оборот в алкогольній та тютюновій галузях. Чого варте лише вирішення питання приватизації підприємств спиртової, лікеро-горілчаної та виноробної галузі. Але не тільки об новацію, а навіть об набридлі питання голографічного захисту марок, акцизного збору (здавалося б, остаточно вирішені торік, а тепер знову підняті на-гора) можуть набити гулі виконавці. По-перше, голографізацією у Кабміні тепер займатимуться зовсім інші люди, а по-друге, з усього видно, автори указу урядові спокою не дадуть, доки не отримають своє. В умовах тиску згори і часового цейтноту в головах у чиновників може зовсім не залишитися місця елементарній логіці, а в їхніх рішеннях — економічної доцільності...

До болю знайомий сценарій

Може, для когось це й дрібниця, але як не взяти до уваги, що фактично з літа до кінця минулого року питання обов’язкового голографічного захисту тривожило не лише підприємницькі структури, а й стіни Верховної Ради, різні міністерства, держкомітети, СБУ, НБУ, ДПА, та й сам Кабмін. Було проведено безліч «круглих столів», нарад і прес-конференцій. А опісля внесено зміни в закон, які передбачають і наскрізну нумерацію акцизних марок, і зміну їхнього дизайну залежно від виду продукції та ємності тари.

У результаті обговорень Мінагрополітики запропонувало переглянути перелік документів і груп товарів, що підлягають захисту голографічними елементами, і виключити з нього акцизні марки. На цьому ж наполягли НБУ і ДПА. Там вважали за недоцільне запроваджувати голографічний захист марок акцизного збору на тютюнові вироби і за передчасне — на алкоголь. Крім того, Держкомпідприємництва запропонував виключити з переліку дев’ять документів, у тому числі марки акцизного збору. Відтак СБУ так і не змогла внести узгоджений проект урядової постанови «Про порядок уведення захисту документів і товарів голографічними елементами». А віце-прем’єр-міністр Василь Роговий у своїй доповідній записці прем’єрові Анатолію Кінаху рекомендував прийняти цю постанову лише щодо алкогольної продукції. Таким чином, тютюновій марці дали спокій, принаймні доти, доки не буде всебічно вивчено питання і проаналізовано досвід голографізації алкоголю.

На жаль, уряди змінюються досить часто, справу до кінця так і не довели. Тепер указ закрутив новий голографічний виток.

«Світло» оплатить рахунки

Найнеприємніше, що, цілком імовірно, ідеологи президентського указу далі проголошення своїх ідей не пішли. Видавши Кабінету міністрів перелік заходів, там, схоже, зовсім не потурбувалися про якісь напрацювання, що хоч трохи наблизили б виконання завдання. Судячи з тієї «акуратності», з якою готувався указ (нумерацію та стилістику пунктів не змогли чітко витримати), часу забракнуло навіть на уважне прочитання власного дітища. Чомусь до заходів з упровадження державної монополії у сфері контролю за виробництвом і оборотом спирту потрапило і запровадження наскрізної нумерації захищених голограмами акцизних марок на тютюнові вироби. Хоча написане носили не до коректора, а на підпис до Президента!

Зазначте, досі точно ніхто не знає, скільки коштуватиме марка від «Голографії». Поліграфкомбінат «Україна» обіцяв, що тютюнова марка подорожчає лише вдвічі проти теперішнього, менше (на 0,4 коп.) подорожчає алкогольна. Скільки заправлять монополісти? Халепа в тому, що граничну ціну акцизної марки визначено законом. І її не зрушити з місця, не домовившись із депутатами. Виходить, гроші шукатимуть у бюджеті? І це для того, щоб завантажити потужності недержавного підприємства? Не віриться. Так само не віриться, що це ж таки підприємство, ощасливлене довірою Президента, зголоситься безплатно друкувати близько 5 млрд. шт. голографічних етикеток щорічно. Та й навіщо безплатно? Відповідно до постанови Кабінету міністрів України від 24 лютого 2001 р. №171, витрати, пов’язані з розробкою, виробництвом, веденням обліку, впровадженням, ввезенням, вивезенням, сертифікаційним випробуванням, проведенням державної експертизи голографічних захисних елементів, що використовуються для державних потреб та/або створені на замовлення державних органів, виробляються за кошти державного бюджету та інших джерел, не заборонених законодавством.

Здається, не піде Кабмін і на скасування вже наявних рівнів захисту акцизної марки для її здешевлення. Швидше за все, у процесі ознайомлення з проблемою там виявлять, що сьогоднішнього захисту (кольорове текстильне волокно, мікродрук, об’ємний друк, рельєфний малюнок, написи, видимі в УФ-промінні) достатньо навіть для грошових банкнот. Більше того, експерти Інтерполу стверджують, що, порівняно з інтагліодруком, що використовується зараз на українських марках, голограма — це вчорашній день і може використовуватися лише як допоміжний елемент.

Теоретично існує ще один варіант здешевлення. Він передбачає врахування вартості марки в акцизному зборі. Це світова практика. До речі, варіант уже прописаний у проекті Податкового кодексу. Але до такого порядку ще далеко, як і до прийняття багатостраждального Податкового кодексу.

«Тінь» висловить подяку

Підприємства-виробники чомусь не сумніваються, що за всі експерименти заплатять вони, а потім це може позначитися і на споживачах. Інша річ, що останніх може значно поменшати. І потім, ринки між собою різняться. Якщо алкогольний сегмент на 40% наповнений контрафактом, то зовсім інакші справи з оборотом сигарет. Пани «борці», хай буде вам відомо, що поки ви в кабінетах готувалися подолати сигаретну контрабанду, вона практично зжила себе. Сприяли тому потужні виробництва і помірні акцизи, які зараз не перевищують російських. То від кого тепер захищати? Саме на часі не витрачатися додатково на марочки, а навпаки — заощадити на них, адже вони себе вичерпали.

Коментар

Сергій Терьохін,
заступник голови комітету ВР із питань фінансів і банківської діяльності

— Не можна скидати з рахунку, що всього два місяці розділяють президентський указ і Закон «Про внесення змін у деякі закони України про оподаткування, виробництво і оборот підакцизних товарів», яким чітко визначено ціну акцизної марки. Природно, голограми законом до уваги не бралися, тому Кабінету міністрів доведеться якось вирішувати цю проблему.

Однак суть у тому, що голограми на марках так само необхідні, як і світловідбивальні смужки на авто. Адже від контрафактної продукції захищають не марки, а система виробництва і збуту підакцизної продукції. Тому в цьому разі можна говорити про тупе грошове лобіювання виконавчої влади.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі