НАМ ПОТРІБНІ ГРОШІ. ЇМ ПОТРІБЕН АЛЮМІНІЙ ПРОДАВШИ «АВТОВАЗУ» ЗАПОРІЗЬКИЙ АЛЮМІНІЄВИЙ КОМБІНАТ, УРЯД ЗМОЖЕ ВИРІШИТИ БАГАТО ПРОБЛЕМ

Поділитися
ЗАлК сьогодні перебуває в складній ситуації. Підприємство має тільки по одному давно простроченому італійському кредиту приблизно 60,9 млн...

ЗАлК сьогодні перебуває в складній ситуації. Підприємство має тільки по одному давно простроченому італійському кредиту приблизно 60,9 млн. доларів боргу. 68% пакета підприємства пропонуються до продажу за 167 млн. грн. (що становить близько 30 млн. доларів). Комбінату необхідна негайна реконструкція, вартість якої оцінено керівництвом заводу в 200 млн. доларів. Окремі види використовуваного на заводі устаткування випущено понад 50 років тому.

Крім цього, залишається проблема стабільності надходжень до бюджету. Просто продати підприємство, щоб його потім було закрито, не входить у плани нашого Кабміну.

Виходом із цієї ситуації може виявитися продаж ЗАлКу консорціуму «АвтоВАЗ—Інвест».

Борг

На сьогодні вже є претендент на ЗАлК, котрий готовий узяти на себе зобов’язання комбінату й Мінфіну України погасити гарантований кредит при покупці комбінату. Це учасник консорціуму «АвтоВАЗ—Інвест» — Зовнішекономбанк Росії. ЗЕБ готовий погасити кредит, отриманий Запорізьким алюмінієвим комбінатом під гарантії українського уряду в італійської фірми FATA для будівництва заводу з виробництва фольги.

Водночас, зовсім недавно ЗЕБ уже в новій ролі — незалежної фінансової установи — досяг домовленості з італійськими банками й італійським Державним інститутом по страхуванню зовнішньої торгівлі (САЧЕ) про можливість залучення зв’язаних кредитів на суму до $2 млрд. під власні гарантії. Сьогодні ЗЕБ активно шукає інвестиційні проекти під ці кошти, і, в разі перемоги на тендері, ЗАлК може одержати значні кошти на модернізацію. За цією схемою ризики італійських банків страхує САЧЕ, а ЗЕБ виступає позичальником, гарантом та фінансовим агентом.

У цьому напрямку ЗЕБ почав працювати після відмови російського уряду від надання державних гарантій. Україна, як і Росія свого часу, вже збагнула, що державні гарантії — це хибний шлях розвитку економіки. По-перше, надання держгарантії — це, як правило, предмет лобіювання політичного рішення. По-друге, ефективність використання позик, гарантованих державою, істотно знижується. По-третє, можливість неповернення таких кредитів у визначений термін (а здебільшого — взагалі) дуже велика.

Зрештою, це призводить до збільшення зовнішнього боргу держави. Що, власне, й сталося в Україні. Зокрема, держава сьогодні не обслуговує ті позики, видані під урядові гарантії вже після 1992 року. Щоб цього уникнути, слід рухатися від гарантій держави до гарантій приватних банків, приватних компаній. У цій сфері Зовнішекономбанк — лідер у Росії. Це перший російський банк, чиї гарантії на Заході знову стали приймати. Так, поки це зв’язані кредити, що не можна назвати кредитами в чистому виді. Хоча зв’язані кредити не настільки погані, як державні гарантії.

Голова Зовнішекономбанку Андрій Костін зазначив, що фахівці банку вже провели оцінку вартості пакета запорізького комбінату і консорціум сформував грошову пропозицію уряду України. При цьому він наголосив, що ніхто не прагнув закласти в пропозицію якісь нереальні показники, щоб потім їх не виконувати.

Глава Зовнішекономбанку заявив, що, в разі перемоги «АвтоВАЗ—Інвесту» на конкурсі, банк готовий погасити прострочені борги ЗАлКу по кредиту. «Ми розуміємо, що не можна зараз купити ЗАлК і просто «відкачувати» доходи. У цьому випадку підприємство помре через певний час. Ми розуміємо, що завод потребує інвестицій, уявляємо собі розміри цих інвестицій і готові їх вкладати», — сказав п.Костін.

Глава ЗЕБу не уточнив суму інвестицій, однак сказав, що сьогоднішні потреби заводу в модернізації — це десятки мільйонів доларів.

Керівництво Зовнішекономбанку повідомило, що інвестиції підуть як на модернізацію й розширення існуючого виробництва, так і на запуск нового. Зокрема, протягом року планується ввести в дію потужності з виробництва фольги.

Збут

Голова ради директорів «АвтоВАЗу» Володимир Каданников заявив, що завод безумовно зацікавлений у покупці виставленого на торги пакета акцій ЗАлКу.

Він наголосив на стабільному зростанні попиту на автомобілі ВАЗу, що автоматично збільшує його потреби в алюмінії: «На початку 2000 року планувалося виробити 675 тисяч автомобілів. Проте в середині року ми переглянули план і зараз очікуємо, що буде вироблено 710 тис. Потреба ВАЗу в алюмінії на найближчі п’ять років оцінюється в 380 млн. дол. ВАЗ планує споживати близько 50% від всього обсягу виробництва ЗАлКу».

Нині комбінат поставляє на «АвтоВАЗ» близько 30% своєї продукції, або близько 35 тис. тонн алюмінію. Фактично ж іще на стадії підготовки проекту автомобільного виробництва в Тольятті одночасно готувалися й постачальники комплектуючих і матеріалів. Відповідно, всі сплави мали відповідати специфікаціям FIAT, щоб бути допущеними до застосування в автомобільному виробництві. Запорізький алюмінієвий комбінат з самого початку готувався для поставок на «АвтоВАЗ». Відтоді ці підприємства так і розвивалися разом. Запорізький алюмінієвий комбінат є традиційним партнером «АвтоВАЗу» протягом останніх 30 років і випускає всі алюмінієві сплави, що потрібні для виробництва автомобілів ВАЗ.

«Раніше алюмінієві сплави ми практично на 100% одержували із Запорізького алюмінієвого комбінату. Зараз через ряд причин окремі сплави ми змушені возити з Красноярська, що менш зручно й вигідно, аніж із Запоріжжя, тому ми хотіли б розширити взаємодію із ЗАлКом», — сказав п.Каданников.

Сьогодні для волзьких автомобілебудівників важливо мати у виробничому циклі потужності з виробництва алюмінію. Такий тип інтеграції, на думку голови ради директорів «АвтоВАЗу», є світовою тенденцією в алюмінієвій промисловості.

Сировина

Проте для стабільної роботи підприємства, крім вирішення питань збуту, необхідно налагодити постачання якісної та недорогої сировини. Московський холдинг «Арлан» — великий торговий оператор, що діє на ринку з 1992 року, — спеціалізується на поставках сировинних ресурсів, ливарних алюмінієвих і цинкових сплавів, кольорового та чорного прокату, іншої металопродукції відомих виробників.

Протягом ряду років «Арлан» тісно співробітничає з Запорізьким алюмінієвим комбінатом, значною мірою задовольняючи його потреби в сировині й займаючись реалізацією вироблених ливарних сплавів на території СНД. Генеральний директор холдингу Аркадій Большаков сказав, що, на його погляд, консорціум «АвтоВАЗу» з «Арланом» за фінансової підтримки Зовнішекономбанку є оптимальним стратегічним інвестором для комбінату.

Перспектива

Продаж ЗАлКу планується провести за таким сценарієм.

Зовнішекономбанк проводить експертну оцінку проекту та надає для покупки пакета й реалізації інвестиційної програми консорціуму «АвтоВАЗ—Інвест» довгостроковий кредит.

Консорціум за підтримки Зовнішекономбанку має намір поступово переорієнтувати Запорізький алюмінієвий комбінат на виробництво продукції високої переробки, аж до виробництва напівфабрикатів і готових вузлів для «АвтоВАЗу».

Таким чином, з огляду на промисловий інтерес до комбінату з боку «АвтоВАЗу» й готовність консорціуму платити реальні гроші за проданий пакет акцій, Українська держава може досягти трьох основних цілей приватизації комбінату — зняти з балансу борг, одержати надходження до бюджету від продажу акцій підприємства й одержати стабільні податкові надходження після продажу ЗАлКу «АвтоВАЗ—Інвесту».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі