Молоко — є, споживачі — розшукуються - Економіка - dt.ua

Молоко — є, споживачі — розшукуються

8 червня, 2012, 14:38 Роздрукувати Випуск №21, 8 червня-15 червня

Привід спростувати популярне на сьогодні твердження про дефіцит молока в країні є…

© lenkindom.ucoz.ru

Загальні обсяги виробництва молока на українському ринку через поступове, але систематичне зниження кількості поголів’я — за перший квартал ц.р. воно зменшилося ще на 1,3% — скорочуються. Натомість, хоч як дивно, виробництво молочних продуктів перевищило очікування, а на деяких молокопереробних підприємствах на тлі послабленого попиту відбулося перевиробництво, зумовлене, не в останню чергу, станом експорту. Схожа ситуація з перевиробництвом молочної продукції цієї весни спостерігається і в країнах ЄС, де пропозиція перевищила попитна 38%.

Друга спільна для України і світу (щоправда вже для країн економічно малорозвинених) тенденція — збільшення частки пакетованого молока, що пов’язано з охопленням ринків країн, що розвиваються, молокопереробними компаніями, які розглядають такі ринки як нову можливість розвитку свого бізнесу.

Перевиробництво і попит

За інформацією консалтингової агенції Agriculture, ринок сирого молока в країнах ЄС (особливо у Східній Європі) зазнав кризи перевиробництва: за 1-й квартал поточного року він зріс майже на 9%, порівняно з аналогічним періодом минулого. В Україні ситуація аналогічна: за перший квартал 2012 р. переробка сирого молока збільшилася на 4%: корпоративний сектор показав приріст 19%, проте у приватних домогосподарствах обсяги зменшилися на 7,6%. Тож привід спростувати популярне на сьогодні твердження про дефіцит молока в країні є… Адже, найімовірніше, бракує не молока, а покупців, які, на жаль, чи то з метою заощадити кошти, чи витрачаючи їх на інші товари (асортимент яких за останні роки виріс в десятки разів, а розміри гаманців змінилися мало), іноді просто не кладуть цей продукт до своїх споживчих кошиків.

На рік один українець в середньому споживає 34 л молочної продукції загалом, що, для порівняння, в чотири рази менше, ніж у Фінляндії, і в 1,5 разу менше, ніж у Росії. Якщо ж брати виключно пакетоване молоко, то це 12 л/рік на душу населення, тоді як у Росії і Польщі — понад 30 л.

Ситуація з надлишком сировини, логічно, вплинула і на закупівельну ціну молока — вона знизилася на 6—7%. Станом на кінець квітня один літр з базовою жирністю молокопереробні підприємства приймали у приватних домогосподарств за 2,18 грн., а у корпоративного сектору, частка якого, до речі, постійно зростає, — за 3,29 грн. Тому не виключена поява більш жорсткої конкуренції між постачальниками молока, а також зменшення попиту на сировину від домогосподарств, яка, звітують експерти, все ж таки поступається за якістю сільськогосподарським підприємствам (див. табл.).

На зниження закупівельних цін на молоко вплинула також ситуація з призупиненим експортом в Росію, який віднедавна почав відновлюватися.

Що ж до ціни для українського покупця, то вона, за словами Кестутіса Сліузаса, генерального директора компанії «Тетра Пак Україна», залежить перш за все від законодавчого регулювання, а цей фактор — непередбачуваний. «Наразі об’єктивних причин для подорожчання немає — витрати на виготовлення одиниці молочної продукції знижуються, розвивається роздрібна торгівля, витрати на дистрибуцію і доставку теж рости не повинні. Хіба що подорожчає бензин чи електроенергія», — зазначає К.Сліузас.

Курс — на споживачів з низьким рівнем прибутку

Наразі частина світових молокопереробних компаній спрямовує свої зусилля на запровадження виробництв пакетованої продукції в країнах, що розвиваються. За деякими підрахунками, там мешкає близько 2,7 млрд. населення з прибутком 2—8 дол. на день, і це саме та категорія покупців, яка, як розраховують, з часом стане одним з найбільших джерел покриття попиту. 

Світовий ринок рідких молочних продуктів, за прогнозами фахівців, розвиватиметься за рахунок країн Азії, Африки і Латинської Америки, тоді як Європа споживатиме їх на тому ж рівні або ж навіть менше. Пояснюються такі розрахунки просто: ринки економічно розвинених країн рухаються повільно, а країн, що розвиваються, — більш прискореними темпами. За результатами щорічного звіту «Індекс ринку молочних продуктів», споживання молока в останніх зросте майже на 8 млрд. л: з 72,5 млрд. л у 2011-му до 80 млрд. л у 2014 р. У таких країнах, як Індія, Пакистан, Китай, Бразилія, Індонезія, Кенія починають будувати молокопереробні підприємства і поширювати мережу точок збуту пакетованої продукції, популяризуючи серед населення її переваги, перш за все з точки зору безпеки та користі. 

Так, найбільш популярним сегментом як в Україні, так і у світі стає ультрапастеризоване молоко, процес термічної обробки якого передбачає 4-секундне нагрівання до 140 °С і таке ж швидке охолодження, що, запевняють спеціалісти, дозволяє зберегти усі поживні властивості. У 2009 р. обсяги збуту такого молока становили 114,1 млн. тонн, а у 2012-му вже очікується цифра в 129,8 млн. тонн. Водночас постачальники пакетованої молочної продукції у своїх оптимістичних прогнозах планують до 2014 р. збалансувати співвідношення молока пакетованого і «на розлив».

Вітчизняний же молочний ринок, зважаючи на те, що Україна посідає одне з останніх місць серед країн Європи за обсягами споживання молочної продукції, можна віднести, радше, до категорії країн, що розвиваються. За 2011 р. українці стали споживати молокопродуктів менше на 3%, водночас продажі пакетованого молока зросли на 2,4% і становлять 29%, решта — «на розлив» від приватних домогосподарств, які, як бачимо, вже не в пошані у переробників молока, проте досі користуються довірою пересічного українця.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №22-23, 15 червня-21 червня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво