Митний брокер: між молотом і ковадлом - Економіка - dt.ua

Митний брокер: між молотом і ковадлом

17 червня, 2011, 14:05 Роздрукувати Випуск №22, 17 червня-24 червня

Колишній однокурсник, а нині успішний бізнесмен, якось зізнався, що його вдалий бізнес насамперед завдячує вправному митному брокерові.

© Андрій Товстиженко, ZN.UA

Колишній однокурсник, а нині успішний бізнесмен, якось зізнався, що його вдалий бізнес насамперед завдячує вправному митному брокерові. Саме той допомагає контролювати зовнішньоекономічний напрямок діяльності підприємства. «Послуги українських митних брокерів досить дорогі. Навіть вищі, аніж у їхніх колег з Великої Британії. Але ці гроші вони відпрацьовують,
— зізнається інший підприємець. — Навіть там, де спершу керівники самі займалися підготовкою митних документів, дуже скоро приходять до думки, що економити на оплаті послуг цього спеціаліста не варто...»

Час — гроші

Керівники більшості комерційних фірм понад усе зацікавлені, щоб їх вантажі не затримувалися на митниці. Час тут — на вагу золота. Швидке переміщення імпортованих або експортованих товарів передусім залежить від того, наскільки грамотно будуть оформлені митні документи. Тому бізнесу потрібні митні брокери. Розумні, тактовні і водночас наполегливі. Без цих рис характеру їм нічого робити на митниці. Не виживуть. Такі характеристики, як вважається, більш притаманні жінкам. Не даремно майже 70% усього складу митних брокерів — особи прекрасної статі.

Наталія Бойкович, митний брокер з майже 19-річним стажем, каже, що це та професія, якої потрібно навчатися все життя. Щодня через митницю проходять сотні і тисячі товарів різних найменувань. Про них брокери мусять знати ледве не все: які дозволи отримувати, який код товару... Крім іноземних мов, не обійтися без основ юриспруденції та економіки. А ще психології. Мудрий керівник підприємства, який співпрацює з митним брокером, це належно оцінить. Найкраще, коли майбутній зарубіжний контракт він обговорить з митним брокером на початку задуму.

Вона пригадує випадок кількарічної давності, коли, не порадившись з нею, клієнт завіз на територію України партію обладнання, з яким, як він вважав, не мало бути жодних проблем. А вони виникли вже на митниці. Бо виявилося, що товар підлягає обов’язковій сертифікації. Коли горе-бізнесмен підрахував, у яку копійку «влетів», вирішив, що дешевше буде товар повернути назад, ніж розмитнювати.

Червона картка для брокера

Безумовно, правила діяльності митниці за останні роки стали цивілізованішими. Але й набагато жорсткішими. Перш ніж товар відпустять у вільне плавання, він мусить пройти всі етапи митного контролю, бути належно оформленим: попередня перевірка вантажної митної декларації, оцінка вартості, митний догляд. На кожен товар — свої заходи. До процедури митного контролю можуть підключити відділ по боротьбі з контрабандою, санепідемстанцію, ветеринарну службу, службу державного карантину тощо. Якщо не виникає якихось форс-мажорних обставин, згідно з новими спрощеними митними правилами, контроль та оформлення товарів за вантажною митною декларацією, в якій заявлено не більше десяти кодів товарів, повинні здійснюватися посадовими особами митного органу упродовж двох годин.

Попри всі спрощення, стосунки між митницею і бізнесом далеко не безхмарні. А оскільки інтереси бізнесменів на митниці, як правило, представляють митні брокери, то найчастіше саме їм і дістається на горіхи. В інспектора митниці є і жовта, і червона картки. За недостовірні дані на перший раз митного брокера за рішенням суду можуть оштрафувати на суму від 8,5 тис. грн. Далі, в разі систематичних порушень, його вилучають з «поля» терміном на один рік.

Коди і пільги

У чому ж найчастіше розходяться думки митних інспекторів і митних брокерів?

«Митні органи на сьогодні особливу увагу зосереджують на правильному визначенні коду товару, достовірності його класифікації, повноті оподаткування, визначенні країни походження товарів та контролі за правильністю надання пільг при митному оформленні», — говорить начальник відділу організації митного контролю та роботи митних посередників Львівської митниці Андрій Тодощук.

Розбіжності є у визначенні коду товару. Особливо складними для митного огляду є хімічні вироби, лакофарбова продукція. Вони займають багато часу і вимагають уважності. Проте інколи підміна коду товарів робиться свідомо.

Був випадок, коли на територію України надійшли шкіряні кросівки. Відомо, що вони можуть бути зі шкіри або шкірозамінника. Відповідно вони різняться за ціною, і код товару також буде іншим. Це передбачає вищу митну ставку. Проте партію продукції намагалися видати за товари зі шкірозамінника. Розрахунок був на те, що хтось не догляне.

Часто підприємці намагаються зловживати пільгами. Відомо, що згідно з постановою уряду вони можуть надаватися на окремі товари, які потім будуть використовуватися певним чином. Наприклад, якщо підприємець завезе насіння буряка для висівання, то митна ставка буде нульовою. Зате для тих, хто хоче їх перепродати, такі пільги не діють. З цією метою у митниці є змога перевірити, чи правду декларував імпортер товару. І коли буде виявлено, що це насіння не було висіяне, а реалізоване на ринку, санкції не забаряться.

Також у митній декларації неправильно може бути вказано країну походження товарів. З певними країнами Україна має митні союзи, що впливає на оподаткування виробу. Відтак розрізняють пільгові і повні ставки оподаткування. А є країни, з якими наша держава має угоди про вільну торгівлю. За певних умов мито з експортованих звідти товарів не сплачується взагалі.

«Це добре, що з-за кордону в Україну завозять велику кількість обладнання, без якого неможливий розвиток жодної країни, — зазначає Андрій Тодощук. — Але за якою вартістю?»

Брокер та інспектор

Лише у 2010—2011 роках на Львівщині через порушення митних правил були анульовані ліцензії у семи митних брокерських фірм.

«Найчастіше митниця має проблеми не так з митними брокерами, як з декларантами, які працюють на підприємствах. Ці люди дуже залежні від свого керівництва і змушені виконувати їх вказівки. Механізм впливу на таких працівників незначний. Якщо митних брокерів ми можемо оштрафувати, позбавити кваліфікаційного посвідчення, ліцензії, то на декларантів максимум можемо скласти протокол про порушення митних правил», — зазначає Андрій Тодощук.

За словами Наталії Бойкович, митний інспектор і митний брокер працюють у нерівних умовах. Взяти хоча б питання щодо митної вартості. Вона залежить від того, за якою ціною людина купить товар за кордоном. Але на митниці існує власне визначення митної вартості. А це впливає на ціну розмитнення. Якщо ви, наприклад, придбали обладнання за кордоном за 20 тис. дол., а митниця оцінить його у 50 тис., то платити податки доведеться саме з останньої суми. Для підприємців часто є незрозумілим, яким чином митниця встановлює такі ціни. На чому вони ґрунтуються? Окрім того, про це можна дізнатися лише тоді, коли вантаж надходить на митницю. Заздалегідь повідомити власнику вантажу, якою буде митна вартість товару, митний брокер не може, адже він немає доступу до бази даних.

Попри загрозу покарання, як вважає Наталія Бойкович, митний брокер повинен брати на себе всю відповідальність за свої рішення. Якщо він ретельно вивчив вантаж, грамотно під­готував супро­воджуючі документи, то зобов’язаний до кінця обстоювати свою позицію. Коли митний брокер кожного разу говоритиме клієнту, що йому так сказав інспектор на митниці, то втратить клієнта.

«У моїй практиці були випадки, — розповідає Наталія Бойкович, — коли клієнт відмовлявся обстоювати свою позицію. Людині, яка не вміє аргументовано довести свою правоту, немає що робити на митниці. Бувало, що справу доводилося відстоювати у суді. Попри це, стосунки у митних брокерів і митників цілком нормальні. Розуміємо, що у кожного своя робота».

Митний брокер постійно ніби перебуває між двома вогнями. Він мусить не лише відстоювати інтереси свого клієнта, але й нести юридичну відповідальність перед митницею.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №28, 20 липня-26 липня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво